/
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

هیتاچی به پالایشگاه فجر جم بازگشت

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم گفت: شرکت هیتاچی ژاپن با اجرای برجام، همکاری خود را با این شرکت از سر گرفت.
کد خبر : ۱۰۰۴

نبض نفت- روابط عمومی شرکت پالایش گازفجرجم روز دوشنبه به نقل از هادی هاشم زاده فرهنگ، درجمع خبرنگاران افزود: ساخت دومین نیروگاه این شرکت با هدف تولید ٨٢,٥ مگاوات ساعت برق از سال ٨٥ در دستور کار قرار گرفت که به دلیل تحریم ها امکان اجرای آن فراهم نشد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم جم ادامه داد: با اجرای برجام و حضور شرکت هیتاچی ژاپن در این پالایشگاه، ساخت نیروگاه بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تاکنون دو واحد این پالایشگاه به مدار آمده و واحد سوم آن نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

هاشم زاده فرهنگ گفت: شرکت پالایش گاز فجرجم در هشت ماه امسال چهار میلیون و ٤٠٠ بشکه میعانات گازی تولید و به کشورهای کره جنوبی، هند و ژاپن صادر کرده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم ادامه داد: میعانات گازی این پالایشگاه پس از ارسال به بندر سیراف، صادر می شود.

وی افزود: بندر سیراف که راهبری آن بر عهده این شرکت است سالانه ظرفیت صادرات ٩ میلیون بشکه میعانات گازی را دارد.

وی یادآور شد: از ابتدای فعالیت این شرکت در سال 68 تاکنون ٢٦٩ میلیون بشکه میعانات گازی تولید شده است.

فراورش 13 میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم در 8ماه امسال

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم گفت: این پالایشگاه در هشت ماه امسال ١٣ میلیارد و ٨٠٠ میلیون مترمکعب گاز را فرآورش و به خطوط سراسری ارسال کرده است.

هادی هاشم زاده فرهنگ افزود: با فرآورش این میزان گاز در بازه زمانی یادشده، ٥٩ درصد تعهدات این شرکت محقق شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون ٦٩٥ میلیارد مترمکعب گاز فرآورش شده است.

تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در پالایشگاه فجر جم

وی با اشاره به فعالیت های این پالایشگاه در حوزه تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تعمیر و نگهداری توربین های گازی، ساخت یکهزار و ١٠٠ قطعه در کارگاه مرکزی، حضور در حوزه های غشا، نانو و مواد شیمیایی پرمصرف از جمله فعالیت های این شرکت در حوزه اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

هاشم زاده فرهنگ گفت: این شرکت با بهره گیری از فناوری های جدید شرایطی ایجاد کرده تا امکان افزایش تولید در بخش ال پی جی فراهم شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجرجم ادامه داد: هم اکنون اجرای پروژه تولید ٤٠ هزار تن ال پی جی در این پالایشگاه در جریان است.

وی یادآور شد: افزون بر پروژه تولید ال پی جی، پروژه گوگردسازی این پالایشگاه نیز همزمان با مطالعه برای دریافت ٥٠ میلیون مترمکعب گاز از مخزن پارس جنوبی در جریان است.

آمادگی فرآورش حداکثری گازدر فصل زمستان

رئیس بهره برداری شرکت پالایش گاز فجرجم گفت: این شرکت با توجه به زیرساخت های تعریف شده و هشت واحد شیرین سازی، آمادگی لازم برای فرآورش روزانه ١٢٥ میلیون مترمکعب گاز در فصل زمستان دارد.

عبدالصمد نجفی افزود: هم اکنون روزانه ٧٤ میلیون مترمکعب گاز دریافتی از میدان های نار و کنگان با ١٧ میلیون مترمکعب گاز دریافتی از پارس جنوبی در این شرکت مخلوط و پس از فرآورش و شیرین سازی برای مصرف به خط دوم سراسری تزریق می شود.

رئیس بهره برداری شرکت پالایش گاز فجرجم یادآور شد: هم اکنون روزانه علاوه بر فراورش ٧٥ میلیون مترمکعب گاز، ٢٠٠ تن گاز مایع، چهار هزار مترمکعب میعانات گازی و پنچ هزار تن پروپان نیز در این پالایشگاه تولید می شود.

پالایشگاه فجر در شهرستان جم در فاصله 285 کیلومتری جنوب شرق بوشهر با ظرفیت فرآورش ٨٠ میلیون مترمکعب گاز فعالیت خود را آغاز کرد.

ظرفیت این پالایشگاه طی سال های ٧٢ تا ٧٦ به ١١٥ و در سال ٨٩ این مقدار به ١٢٥ میلیون مترمکعب رسید.

در سال های اول طراحی، خوراک این پالایشگاه از میدان های نار و کنگان تامین می شد و براساس برنامه های تعریف شده ازسال ٨٩ زمینه دریافت گاز از فازهای ٦، ٧ و ٨ پارس جنوبی فراهم شد.

منبع:خبرگزاری ایرنا


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر