/
۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

فقدان شایسته‌سالاری در به کارگیری نیروها پاشنه آشیل صنعت نفت

از مهم‌ترین ابزارهای نیل به توسعه در هر اقتصادی شایسته سالاری در به کارگیری نیروها است و این همان چیزی است که طی 4 دهه گذشته در قریب به اتفاق ارگان های اقتصادی بالاخص نفت مهجور مانده است.
کد خبر : ۱۰۴۶

نبض نفت- اولین و مهمترین مولفه توسعه در هر کشور انسان است. نیروی انسانی سهم عمده ای در توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و غیره … دارد. در واقع نیروی انسانی مهمترین زیر ساخت هر مجموعه یا سازمان و کشور است. یعنی انسان به عنوان عنصر اصلی ساختار و مدیریت است که می تواند توسعه را به ارمغان بیاورد و یا به عنوان مانع بزرگ توسعه عمل کند.
بر این اساس و برای نیل به آنچه از آن تلقی توسعه در هر ارگان و نهادی می شود یکی از مهمترین ابزارها شایسته سالاری در بکارگیری نیروها است و این همان چیزی است که طی 4 دهه گذشته در قریب به اتفاق ارگان های اقتصادی بالاخص نفت مهجور مانده است به طوری که حتی در برهه ای تلاش برای بهبود و استفاده مؤثر و کارآمد از نیروی کار رابطه مند شد تا ضابطه مند.
سید محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهوری که بیش از دیگران همواره بر شایسته سالاری در بکار گیری نیروها در هر جایگاهی تاکید داشته، در این باره گفته بود: از آغاز انقلاب تاکنون همواره این موضوع مطرح بوده است که ملاک شایستگی مدیریت تعهد است یا تخصص. کسانی که معتقد بودند مدیر شایسته باید دارای تعهد باشد، ملاک شایستگی را تعهد و دسته دیگری بر این باور بودند که مدیر شایسته باید تخصص داشته باشد و ملاک شایسته را تخصص می‌دانستند.
وی خاطرنشان کرده بود که هر دو دسته نیز ملاکی برای سنجش تعهد یا تخصص نداشتند، هر کس بر اساس ملاک و معیار برخواسته از سلیقه، شایستگی را می‌سنجید و در این زمینه تعریف و حدود شایستگی مشخص نشده بود و هنوز نیز تعیین نشده است.
رئیس دولت اصلاحت اذعان کرده بود: به نظر می‌رسد که فضیلت همان شایستگی است که باید دارای دو بار تخصص و اخلاقی باشد زیرا این فضیلت یا شایستگی همواره در ارتباط با مردم، برای مردم و در خدمت مردم است.
در هر صورت آنچه امروز شاهد آنیم بکارگیری نادرست نیروهای توانمند در صنعت نفت و گاز و خروج نیروهای کارا و همچنین بازنشسته شدن نیروهای با سابقه صنعت نفت را با چالش مواجه کرده است و در این بین به دلیل کوتاه اندیشی ها در فاصله سال های 84 تا 92 آنچه بیش از همه غیر سودمند بوده همان تخصص، تجربه و تحصیلات مرتبط با حوزه تخصصی نفت و لحاظ نکردن جایگاه اصلی هر فرد است.
به طوری که زنگنه همواره از وضعیت نیروی انسانی در صنعت نفت به عنوان معضل یاد کرده و گفته در سال 84 ما حدود 120 هزار نفر نیرو داشتیم اما در سال 92 این تعداد به 220 هزار نفر رسید بدون اینکه کار نفت اضافه شود.
وزیر نفت خاطرنشان کرده است: حالا که تمام پتروشیمی ها و پالایشگاه ها واگذار شده 120 هزار نیرو داریم. در حال حاضر بین 50 تا 60 هزار نیروی مازاد داریم.
در همین ارتباط مرتضی بهروزی فرکارشناس حوزه انرژی به ایلنا گفته است: بنده اعتقاد دارم اگر بخواهیم وزارت نفت را با تمام زیر مجموعه ها و حجم تولیدی که دارد با شرکت های بزرگ نفتی دنیا مثل شل، توتال و یا هر شرکت دیگری مقایسه کنیم به نسبت تولید و ارزش افزوده ای که ایجاد می کند مسلما نیروی کار بالایی دارد.
وی اضافه کرده کسانی که در مدت سالهای 84 تا 92 اضافه شده اند عموما بدون تخصص بوده اند یعنی فرد عادی که صرفا دیپلم دارد و وابسته به نهاد و یا زیر مجموعه یک بنیاد است می تواند در ستاد کار کند و یا حتی پست معاونت بگیرد اما در منطقه عملیاتی نمی تواند کار کند و این موضوع پاشنه آشیل صنعت نفت کشور است.
به هر روی دیوار کج اجرای نادرست قوانین استخدامی و بکار گیری نیروها در زمان دولت قبل بر سر وزارت نفت فرو ریخته و فعلا هیچ راهکاری جز رفتار کج دار ومریز برای آن متصور نیست.

منبع: خبرگزاری ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر