/
۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

فلرهای صنعت نفت کشورمان گوی سبقت را از عربستان ربود

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: علی رغم پیشتازی 6 میلیون بشکه‌ای نفت عربستان در قبال ایران، فلرهای صنعت نفت ما، گوی سبقت 7 برابری را از این کشور ربوده است.
کد خبر : ۱۰۴۸

نبض نفت- هدایت‌الله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره گاز فلر سوزانده شده در اسکله‌های نفتی و پالایشگاه‌های کشور با بیان اینکه حجم فلر به میزانتولید نفتبستگی دارد، اظهارکرد: با وجود تولید روزانه 10 میلیون بشکه‌ای نفت در عربستان که بیشتر از تولید روزانه‌ای 4 میلیون شبکه‌ای نفت ایران است، میزان تولید فلر این کشور نسبت به ما بسیار کمتر است.
وی ادامه داد: میزان فلر عربستان حدود 1.6 درصد است در حالی که حجم فلرسوزانده شد در پالایشگاه‌ها و اسکله‌های نفتی کشور ما 6 الی 7 برابر عربستان برآورد شده است.
نائب رئیس کمیسیون انرژیمجلس شورای اسلامی ایران بیان کرد: سال 92 در اوایل تصدی زنگنه به سمت وزارت نفت، اعلام شد که ظرف مدت یک ماه فلرهای خوزستان تعیین و تکلیف شده و حتی این موضوع در برنامه پنجم توسعه نیز گنجانده شد، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد.
خادمی درباره ضرورت ساماندهی این گازها گفت: فلر ازمشتق های جانبی نفتمحسوب می‌شود، بنابراین سوزاندن و بهره‌برداری نکردن از آن به نوعی ضرر و برباد رفتن سرمایه ملی است، ضمن اینکه به علت ترکیب های موجود در این گاز منتشر شدن در هوا و استنشاق آن در طولانی مدت خساراتی را بر سلامتی مردم و محیط زیست تحمیل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه استفاده از فلر در جهت تولید برق و احداث واحد‌های GTL و Mini LNG امکان پذیر است، افزود: با اینکه در برنامه پنجم توسعهفروش گاز فلربه شرکت‌ها و تولید بهینه به روش‌های متعدد از آن ذکر شده بود ولی در نهایت نتیجه‌ای حاصل شد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: ما می‌توانیم با تبدیل گاز فلر به سرمایه از آن در نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و ... استفاده و از آسیب‌ وارده بر محیط زیست جلوگیری کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر