/
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳

برگزاری مناقصه برای تکمیل اولین واحد مینی ال‌ان‌جی

نماینده و معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران از برگزاری مناقصه تکمیل اولین واحد مینی ال ان جی در کشور خبر داد.
کد خبر : ۱۰۵۷۱

نبض نفت - پاک‌سرشت در اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران با اشاره به عمر ۵۰ ساله گاز طبیعی در کشور گفت: افزایش اهمیت این حامل انرژی باعث شده توسعه آن روند رو به رشدی داشته باشد. در حال حاضر گاز طبیعی با تامین ۷۰ درصد نیاز کشور به انرژی جایگاه مهمی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به این جایگاه ماموریت اصلی شرکت ملی گاز، ورود به عرصه‌های بین‌المللی و هم‌ترازی با شرکت‌های سرآمد در مدیریت صنعت گاز است. مهم‌ترین استراتژی ما که برگرفته از سیاست کلان کشور و مورد تایید وزارت نفت بوده، حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری‌های بومی است.

نماینده و معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: ما باید با استفاده از توان داخلی نیاز خود را به گونه‌ای تعریف کنیم که قابلیت رقابت با بازارهای بین المللی را داشته باشد.

پاک سرشت با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط بیش از ۹۰ درصد نیازهای صنعت گاز توسط متخصصان داخلی تامین می‌شود، گفت: ایران سطوح توانمندی خود را در صنعت گاز از سطح بهره‌برداری تا سطح تامین نیازها افزایش داده است و برنامه ما رسیدن به بالاترین نقطه یعنی نوآوری است.

وی از امضای سه قرارداد میان مدت با دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: قرار است با همکاری دانشگاه تهران واحد مینی ال ان جی تکمیل شود که در حال برگزاری مناقصه آن هستیم. همچنین با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت در حال بومی سازی فناوری‌های فراورش گاز و همچنین با همکاری یکی دیگر از دانشگاه‌ها در حال توسعه ابزارهای هوشمندسازی برای صنعت گاز هستیم.

نماینده و معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در ادامه از راه‌اندازی نهاد صدور گواهی کیفیت در صنعت نفت خبر داد و افزود: این گواهی نامه با همکاری سازمان استاندارد و راهبردی وزارت نفت از طرف معاونت پژوهشی راه‌اندازی خواهد شد. شرکت‌های ایرانی تاکنون مجبور بوده‌اند از گواهی نامه بین المللی استفاده کنند اما اخذ این گواهی نامه در شرایط فعلی با مشکل مواجه شده است و وزارت نفت در صدد صدور یک گواهینامه داخلی است.

اقتصاد دولتی از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب نیز  با تاکید بر اینکه بخش خصوصی در یک رقابت ناعادلانه با بخش دولتی قرار گرفته است، پیشنهاد کرد اقتصاد دولتی از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد.

محمد رئوف قادری با اشاره به جایگاه ایران در کشورهای دارنده ذخایر گازی اظهار کرد: با توجه به جایگاه ایران بین کشورهای دارنده ذخایر گازی این سوال پیش می‌آید که چرا تاکنون ایران نتوانسته صنعت نمایشگاهی را در حوزه گاز فعال کند. زیرا ایران در گاز در جهان حرفی برای گفتن دارد و فکر می‌کنم برگزاری نمایشگاه در این حوزه تاکنون با چالش‌های جدی هم در داخل هم در حوزه بین الملل مواجه بوده است.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه امروز هم حاصل دست به دست دادن اراده‌های فولادین است و امیدوارم در آینده شاهد برگزاری نمایشگاه گازی در سطح بین‌الملل با حضور برندهای گازی باشیم.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب با بیان اینکه در شرایط فعلی ایران کار اقتصادی کمی سخت است، گفت: کشورهای موفق کشورهایی بودند که سختی‌ها را پشت سر گذاشتند زیرا در شرایط تحریم همه آحاد جامعه مجبور می‌شوند روی پای خود بایستند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

رئوف قادری با تاکید بر اینکه ایران صرفا تامین کننده گاز نیست، توضیح داد: امروز نیروی انسانی و تکنولوژی صنعت گاز در ایران حرف اول را در دنیا می‌زند. صنعت گاز ایران در طول ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است و توانایی‌های گاز ایران در آینده می‌تواند نیاز کشورهای همسایه را در حوزه انرژی برطرف کند.

وی با بیان اینکه دنیا به گاز ایران نیازمند است، گفت: چرا صنعت گاز و برگزاری نمایشگاه مربوط به گاز باید در غربت باشد؟ بخشی به دلیل تحریم و بخشی دیگر هم به همکاری و همدلی درون‌سازمانی مرتبط است. انتظار داشتیم امروز و در این نمایشگاه وزارت نفت و شرکت گاز از ما حضور جدی‌تری داشته باشند. آیا این به معنی آن نیست که اقتصاد ما دولتی است؟ این اقتصاد دولتی اجازه ظهور بخش خصوصی را نمی‌دهد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب ادامه داد: بخش دولتی از رانت اقتصادی، پشتیبانی‌های حکومتی و توانمندی‌هایی برخوردار است که بخش خصوصی از آن برخوردار نیست و بخش خصوصی در رقابت ناعادلانه با بخش دولتی قرار گرفته است. اگر نمایشگاه امروز را بخش دولتی برگزار می‌کرد، شاهد حضور هزاران نفر بودیم.

رئوف قادری ادامه داد: بخش دولتی قدرت مانور اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت گاز را ندارد. اقتصاد دولتی فقط هزینه است و برای کشور تبدیل به یک چالش جدی شده است. هزینه‌های تمام شده پروژه‌های دولتی به قدری بالا است که ناخواسته به منابع ملی تحمیل می‌شود.

منبع: ایسنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر