/
۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱
شهرآفتاب میزبان اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران؛

چراغ خاموش بخش دولتی در شهر آفتاب

کد خبر : ۱۰۵۸۱
چراغ خاموش بخش دولتی در شهر آفتاب

به گزارش نبض نفت افتتاح اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز در روز شنبه 10 شهریور به دور از حضور شرکت های دولتی به خصوص وزارت نفت و شرکت ملی گاز در شهر آفتاب بوق وکرنایی نداشت. حاضرین اعم از غرفه داران و بازدیدکننده ها و البته خبرنگارانی که در این فضای خلوت و خالی از تشنج به راحتی کار خود را انجام می دادند شاهد برگزاری نمایشگاهی متفاوت تر از نمایشگاه های پیشین در حوزه بودند. اما با همین جمعیت کم هم نتوانست رضایت لازم را جلب کند. حضور نه چندان پر ازدحام در مراسم افتتاحیه و نارضایتی غرفه داران از نبود حضور شرکت های دولتی همان یک سالن نمایشگاه را در آن مکان بزرگ غریبانه تر جلوه می داد. در حالی که به اتفاق نظر مسئولان امر بر همکاری و همدلی نه رقابت بین بخش های خصوصی و دولتی تأکید می کردند.

مهمترین هدف نمایشگاه ارائه و معرفی توانمندی های ایران به جهان است

مجتبی راد سخنگوی نمایشگاه بین المللی صنعت گاز اهمیت گاز در ایران و جهان را مورد توجه قرار داد و اهداف تعیین شده برای نمایشگاه را ارائه توانمندی های ایران با کشورهای صاحب نام در صنعت گاز و زنجیره کامل ارزش گاز، تبیین قابلیت های ایران و معرفی فرصت های سرمایه گذاری و همکاری های مشترک، زمینه سازی تجاری و صنعتی برای توسعه صنعت گاز و صادرات و ارائه و توسعه فناوری های آن بیان کرد.

راد اولین گام تعریف شده برای نمایشگاه را معرفی آن در ایران و جامعه جهانی دانست و گفت این مهم علاوه بر اطلاع رسانی داخلی با حمایت وزارت امور خارجه و رایزنی های بازرگانی و اقتصادی خارج از کشور به نحو مطلوبی انسجام پیدا کرده است.

بخش دولتی، حامی و همدل باشد نه رقیب

محمدرئوف قادری در خصوص اولین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز گفت اولین قدم سخت اما ارزشمند است و شروع آن بسیار مهم است. همه ما می دانیم که کشورهای موفق سختی ها را پشت سر هم گذاشته اند و چنین شرایطی توانمندان کشور را مجبور خواهد کرد که روی پای خود بایستند. ایران هم از این قاعئده مستثنا نیست.

قادری در پاسخ به خبرنگار نبض نفت درباره وجود تحریم ها و تأثیر آن بر صنعت گاز گفت اعتقاد دارم اگر حوزه بخش دولتی بتواند خودش را همراه با بخش خصوصی کند توانمندی ها و امکاناتش را در بخش خصوصی به کار ببرد به راحتی می توانیم تا حدود زیادی تحریم ها را خنثی کنیم. تحریم ها وجود دارند ولی تنها تحریم نمی تواند برای ما مشکلی ایجاد کند. در حوزه فناوری، نیروی انسانی، ژئو پولتیک منطقه و شرایط امنیتی و اقتصادی ایران قطعا امکان اینکه تحریم ها بتوانند شرایط سختی را برای نفت و گاز ما فراهم کنند مقدور نیست، اما به شرطی که بخش خصوصی و دولتی دست به دست هم دهند.

وی بیان کرد به عنوان متولیان مدیریت نمایشگاه شهرآفتاب تلاش کردیم شهرآفتاب را در مسیر توسعه قرار دهیم. ما فقط تامین کننده ذخایر گازی نیستیم. در طول چند سال گذشته صنعت گاز ایران رشد چشمگیری داشته است و شاهدیم در دنیا حرف اول را می زند. چالش آینده جهان انرژی خواهد بود و یکی از منابع انرژی است که همه دنیا به آن نیاز دارند و شرکت های بین المللی به گاز ایران نیازمندند. این ظرفیت در ایران وجود دارد و دلیلی ندارد این صنعت امروزه در غربت باشد. بخشی از آن مسئله به تحریم بر می گردد ولی بخشی دیگر به همکاری ها و همدلی های دورن سازمانی در داخل کشور بر می گردد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب ضمن بیان اینکه وزارت نفت و شرکت ملی گاز در اولین روز نمایشگاه از همه ما حضور کمرنگ تری داشت گفت آیا به این معنا نیست که هنوز اقتصاد ما دولتی است و اجازه ظهور و ورود به بخش خصوصی را نمی دهد. چراکه بخش دولتی از رانت اقتصادی از پشتیبانی های حکومتی و توانمندی های دیگر برخوردار است که بخش خصوصی از آن بی بهره است. بخش خصوصی در یک رقابت نابرابر و ناعادلانه در مقایسه با اقتصاد دولتی قرار دارد. علاوه بر آن بخش دولتی علی رغم همه توانمندی ها متاسفانه قدرت مانور اقتصادی در حوزه صنعت گاز ندارد و این نشان می دهد که اقتصاد دولتی فقط هزینه است و به حدی هزینه های پروژه های دولتی بالاست که برای کشور به چالش جدی تبدیل شده است.

وی همچنین افزود از بخش خصوصی هم این انتظار را داریم که رقابت حوزه اقتصاد دولتی را با بخش خصوصی به چالش بکشند و بخواهید که دولت و اقتصاد دولتی از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد و سیاست گذاری کند و اجرا را به عهده بخش خصوصی بگذارد و آن را حمایت کند.

حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری های بومی

سعید پاک سرشت مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران سخنران بعدی مراسم بیان کرد جای این بود که حضور گسترده تری از دست اندرکاران مراسم را شاهد باشیم.

پاک سرشت در ادامه گفت گاز طبیعی مسیر روبه رشدی را طی می کند و با سهم حدود 70 درصد در منابع طبیعی کشور نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد. ورود به عرصه های بین المللی وهم ترازی با شرکت های سرآمد در مدیریت صنعت گاز از ماموریت های اصلی شرکت تعریف شده است و ما در افق چشم انداز خود را در تحقق این هدف بالا قرار داده ایم. در تحقق این هدف مهم ترین استراتژی ما حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری های بومی است و با تاکید بر این موضوع این نمایشگاه برنامه های خودش را تعیین کرده است.

وی افزود ما سطوح توانمندی مان را تا سطح نوآوری بالا برده ایم و این اتفاقی است که از پنج دهه عمر صنعت گاز رقم خورده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران در رابطه با ایجاد تحریم ها و تأثیر آن بر این صنعت گفت سعی ما بر این است که کارمان را به شکل پایداری ادامه دهیم و طبیعتا اگر مشکلاتی هم باشد سعی می کنیم با استفاده از ظرفیت های اخلی پوشش دهیم. ما در شرایط سخت هم باید گارمان را انجام دهیم و از توان موجود در داخل کشور باید حداکثر استفاده را ببریم.

تهیه و تولید: مرضیه شمس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر