/
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
وزیر نیرو در گفت وگو با نبض نفت:

مساله مجوز تولید برق در نیروگاه های کوچک بزودی حل می شود

کد خبر : ۱۰۶۹۶
مساله مجوز تولید برق در نیروگاه های کوچک بزودی حل می شود

نبض نفت: وزیر نیرو از پی گیری برای حل مساله مجوز تولید برق توسط نیروگاه های کوچک تولید پراکنده به نحو مناسب خبرداد و گفت: ان شاء ا... دنبال می کنیم هرچه زودتر به نحو مناسبی این مساله حل شود.گفت وگوی خبرنگار نبض نفت با دکتر رضا اردکانیان را دراین خصوص می خوانید:

آقای وزیر موضوعی درزمینه تولید برق هست که می خواستم توجه شما را به آن منعطف کنم، موضوع تولید برق توسط بخش خصوصی به ویژه درنیروگاه های کوچک و تولید پراکنده که به گفته نایب رییس سندیکای آنان، آقای بیات ،هزار تا 1500 مگاوات ظرفیت تولیدی این نیروگاه ها منتظر گرفتن مجوز از وزارت نیرو برای تولید برق هستند که با وجود شرایط کم برقی درکشور به دلیل این که باید نرخی از طرف  شورای اقتصاد اعلام شود، این مجوزها داده نمی شود وکار تولید دراین بخش خوابیده است، دراین باره چه می فرمایید؟

-این برنامه ای بوده است که وزارت نیرو خودش به راه انداخته است، هم مولدهای پراکنده و هم نیروگاه های تجدید پذیر که کمک کنند به پاسخگویی به نیازی که داریم ولی این عرصه ها تماما دست وزارت نیرو نیست مثلا درمورد نیروگاه های تجدید پذیر و سرمایه گذاری هایی که بخش خصوصی چه ایرانی و چه خارجی ها می کنند باید تضمین کنیم که وقتی برق تولید کردند با یک قیمتی مشخص بخریم که برای آن باید منابع ریالی داشته باشیم که بپردازیم بعضا تامین همین منابع ریالی گرفتار محدودیتهایی می شود که مستلزم کمک بیشتر سازمان برنامه و بودجه در رعایت قانون و ضوابط تعیین شده برای کار است. درمورد نیروگاه های مولدهای پراکنده تامین گاز مصرفی شان مستلزم یک همکاری نزدیک وزارت نفت است، وزارت نفت ضوابطی را مقرر کرده است ازجمله بحث راندمان..

ولی ظاهرا موضوع راندمان حل شد؟

-ببینید، به آن شکلی که انتظار داریم هنوز حل نشده ولی ناامید هم نیستیم و ان شاء ا... مفاهمه بیشتر خواهد شد و مشکل حل می شود.

مجلس هم مصوبه ای دراین زمینه داشت؟

-بله، ما دنبال هستیم و موضوع کماکان برای وزارت نیرو اولویت دارد.البته سرمایه داران این بخش هم باید وزارت نیرو را کمک بدهند، اگر گفته می شود که نیروگاه و مولد باید نو باشد، خوب باید نو باشد.

خوب در شرایط تحریم هستیم؟

-اجازه بدهید، درشرایطی که درتحریم نبودیم مولدهای دست دومی آورده شده و بعد هم فشار آورده شده و بالاخره من اعتقادم این است که یک ارتباط مستقیمی بین مدیریت صحیح منابع زیست محیطی اعم از آب و انرژی و نظایر آن و پایبندی به مبانی اخلاقی وجود دارد.جامعه هر چقدر اخلاقی تر دارای مدیریت صحیح تر منابع زیست محیطی است، مدیریت هم که می گوییم منظورمان شکل ساده مدیریت که دریک دستگاه دولتی منحصر می شود نیست، منظورمان از مدیریت چرخه وسیعی است که همه افراد ازجمله مصرف کنندگان را که می توانند روی چگونگی منبع اثر گذار باشند جزو حلقه مدیریت می دانیم.حالا ان شاء ا... سعی خواهد شد که مشکلات بخش خصوصی دراین زمینه ها حل شود.

حداقل آن بخشی که مربوط به خود وزارت نیرو می شود که موضوع خرید تضمینی برق این ها را حل کنید و قراردادی بسته شود که منجر به خرید با نرخ مشخصی شود، آیا قول این را می دهید؟

-بله ان شاءا...

درهمین تابستان؟

-ان شاء ا... دنبال می کنیم هرچه زودتر به نحو مناسبی این مساله حل شود.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر