/
۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴

هراس نمایندگان از شفافیت آرا

طرح شفافیت آرای نمایندگان که در روزهای گذشته از آن به عنوان طرحی دوفوریتی با نزدیک به 190 امضا صحبت می‌شد، دیروز در حالی با یک فوریت و 160 امضا به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد که همین طرح ضعیف شده هم در کمال تعجب نتوانست فوریت را به دست آورد تا با رأی مجلس نشینان، موضوع شفافیت آرای نمایندگان به صورت عادی در نوبت بررسی طرح‌های مجلس قرار گیرد. موضوعی که می‌تواند عملاً بررسی این طرح را به چند ماه یا سال بعد موکول کند. این طرح دیروز با اقبال کمتر از یک سوم امضا کنندگان روبه رو شد و به شکلی عجیب تنها 57 نماینده به فوریت آن رای دادند در حالی که این طرح دو فوریتی با 160 امضا تقدیم هیئت رئیسه شده بود.
کد خبر : ۱۰۷۳۹

مخالفان طرح: این طرح جامع نیست

نبض نفت - طرح دیروز از تلفیق طرح محمدجواد فتحی نماینده اصلاح طلب و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس تهیه شده بود که البته مورد اقبال نمایندگان قرار نگرفت. طرح ابتدایی شفافیت با امضای ۳۸ نماینده که عمدتاً فراکسیون امید بودند، سال گذشته به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده بود، اما امسال با ارائه طرح مشابه نماینده اصولگرای مجلس با 120 امضا این موضوع در قالب یک طرح با 160 امضا و قید یک فوریت در صحن بررسی شد. در جریان بررسی این طرح  موافقان آن بر لزوم اطلاع مردم از رأی نمایندگان تأکید کردند و آن را نشان دهنده نگاه مجلس بر ضرورت شفافیت بر تمامی امور می‌دانستند، اما  مخالفان معتقد بودند این طرح جامع نیست و تمامی امور نمایندگان را پوشش نمی‌دهد، همچنین برخی از آن‌ها معتقد بودند اجرای آن موجب می‌شود نظارت استصوابی شورای نگهبان تشدید شود.

کواکبیان: مجلس شیشه‌ای   دقت بالاتری دارد

این درحالی است که مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با این طرح گفت: این طرح از معدود موضوعاتی است که هر سه جریان سیاسی مجلس آن را امضا کرده‌اند. بنابراین  نباید از شفافیت ترسید یا واهمه داشت کما این که پیش‌تر از این هم رأی گیری در مجلس به شدت قیام و قعود به شکل شفاف انجام می‌شد. وی با بیان این که قرار گرفتن در اتاق شیشه‌ای موجب نظم و دقت بالا و تمیز جریان‌های سیاسی نمایندگان در مجلس می‌شود اعلام کرد: شفافیت بهترین راه برای بیان خواسته‌های واقعی مردم است.

فتحی: مردم حق دارند از آرای نمایندگان خود مطلع باشند

محمدجواد فتحی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به عنوان موافق گفت:‌ برخی می‌گویند که مشخص شدن آرای نمایندگان باعث سلب تحفظ آن‌ها و تسلط نهادهای امنیتی و نظارت استصوابی ناصواب می‌شود ولی به نظر بنده محاسن این طرح از معایب‌اش بیشتر است. وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان نمایندگان باید این حق را به مردم بدهیم که از آرا و نظرات شان مطلع باشند،‌ این باعث می‌شود نمایندگان با احساس مسئولیت بیشتر رأی دهند و قوانین قابل دفاع‌تری تصویب شود کما این که شفافیت رأی نمایندگان از رمز موفقیت همه ملل متمدن دنیاست.

اظهارات یک مخالف دیگر طرح

علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس به عنوان مخالف فوریت این طرح گفت: ما با اصل شفافیت مخالف نیستیم اما این طرح آن چه را که در ذهن ما ست محقق نمی‌کند موارد استثنایی در تبصره ۲ آن آمده است که سوال ‌برانگیز است. وی افزود: در تبصره این ماده استثناهایی آمده که مشخص نیست این موارد استثنایی را برای رأی گیری مخفی چه کسی باید مشخص کند. نماینده مردم محلات در مجلس گفت: طرح دیگری از سوی نمایندگان با عنوان طرح جامع شفافیت در دستورکار است که به نظر می‌رسد این طرح به طور کامل‌تر به تمامی جوانب پرداخته است. در طرح مذکور شفافیت درباره دریافتی و سفرهای نمایندگان لحاظ نشده است. در ادامه علی مطهری که در غیاب لاریجانی و پزشکیان ریاست مجلس را به عهده دارد از نمایندگان خواست تا به درخواست علنی شدن آرا برای یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس (شفافیت آرا) رای دهند. در نهایت مجلس با ۵۷ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کرد.

واکنش گسترده فضای مجازی به تصمیم مجلس

یکی از کاربران در واکنش به تصمیم دیروز مجلس نوشت: وقتی 160 نفر طرح شفافیت رو امضا  می‌کنند اما نهایتا طرح 59  تا رای میاره و تصویب نمیشه خودش تاکیدی داره بر ضرورت تصویب این طرح! کاربر دیگری همین موضوع را با ادبیات دیگری مطرح کرد و نوشت: «در مجموع نزدیک به ۲۱۰ نفر از این طرح حمایت کردند اما فوریتش فقط ۵۹ رای موافق میاره! می‌دونید چرا با این‌که موافق فوریتش نبودن امضاش کردن؟ چون امضا کردن شفافه اما رای‌گیری نه!» همچنین توئیتر منتسب به احمد امیرآبادی نماینده قم نوشت: چرا نمایندگان از شفافیت آرا گریزانند!؟ توئیتر منتسب به حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر هم نوشت: کسانی بودند که به خود من می‌گفتند طرح را از روی رودربایستی امضا کرده‌اند و با آن موافق نیستند!

منبع: خبر گزاری خراسان

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر