/
۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

اولین کمپرسور تثبیت میعانات گازی نصب شد

سرپرست پالایشگاه فاز12 پارس جنوبی با اعلام پایان عملیات نصب و راه‌اندازی اولین کمپرسور واحد تثبیت میعانات گازی واحد سوم پالایشگاه فاز 12 پارس جنوبی گفت: این کمپرسور به دست متخصصان و کارکنان مجتمع گاز کشور در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن نصب شده که رکوردی جدید در تاریخ صنعت گاز کشور است.
کد خبر : ۱۰۷۷

نبض نفت- محمدمهدی هاشمی افزود: با راه‌اندازی این کمپرسور بین 40 تا 50 تن در ساعت از گازهای ارسالی به مشعل پالایشگاه کاسته می‌شود.

به گفته وی؛ با این کار در مجموع روزانه بیش از هزار تن از حجم گاز ارسالی به مشعل پالایشگاه کاسته و جهت پالایش به سمت واحدهای شیرین‌سازی انتقال داده می‌شود.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی اولین کمپرسور بیش از 6 هزار و 260 نفر ساعت کار به ثبت رسیده است که این دستاورد عظیم یک رکورد دیگر در مجتمع گاز پارس جنوبی است.

هاشمی تصریح کرد: در آینده بسیار نزدیک نیز شاهد راه‌اندازی 2 کمپرسور پروپان در بزرگترین پالایشگاه گازی کشور خواهیم بود.

فاز 12 دارای 6 عدد OFF GAS کمپرسوراست، که با توجه به تحریم‌ها در ابتدا 2 مورد از این کمپرسورها راه‌اندازی شده بود. شرایط ورود 4 کمپرسور دیگر نیز پس از برجام و پایان تحریم‌ها فراهم شده است، که یکی از این کمپرسورها نصب و راه‌اندازی شده و 3 کمپرسور دیگر نیز در حال نصب بوده و به‌زودی تمام این کمپرسورها توسط شرکت‌های داخلی و نیروهای متخصص مجتمع گاز پارس جنوبی راه‌اندازی خواهد شد.

فاز ١٢ پارس جنوبی، بزرگترین پروژه‌ توسعه‌ای پارس جنوبی از نظر حجم کار، میزان سرمایه‌گذاری و تولید محسوب می‌شود که با بهره‌برداری کامل آن، روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ٧٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین) به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ در این فاز همچنین ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد برای صادرات تولید می شود.

فاز ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی با مساحتی در حدود ۲۰۵ کیلومتر مربع، روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در عمق حدود ٣٠٠٠ متری کف خلیج فارس و در ١٠٥ کیلومتری سواحل ایران قرار گرفته است، این فاز با برخورداری از ذخایر درجای معادل ۶۰۰ میلیارد مترمکعب گاز حدود ۵ درصد از ذخایر میدان گازی پارس جنوبی را به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر