/
۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
بی عدالتی محض در توزیع یارانه های پنهان انرژی وجود دارد

یارانه خانوار پرمصرف تهرانی 7 برابر خانوار کم مصرف است

کارشناس انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، با تاکید بر این که بی عدالتی محض در توزیع یارانه های پنهان انرژی وجود دارد، گفت: یارانه پنهان خانواده پرمصرف اقلیم غیرگرمسیر مثل تهران 7 برابر خانواده کم مصرف است.
کد خبر : ۱۱۱۳۸

دکتر جواد نوفرستی در گفت و گو با نبض نفت با بیان این که این وضعیت توزیع یارانه پنهان درواقع نوعی خیانت به بیت المال متعلق به 80 میلیون نفر است، افزود:همه ایرانیان اعم از فقیر و غنی و کم مصرف و پرمصرف، از یک میزان یارانه (نقدی+پنهان) انرژی باید بهرمند شوند.به جای حذف یارانه نقدی، "یارانه پنهان پرمصرف ها" را حذف کنید که رقم آن چند برابر 45هزار و500 تومان یارانه نقدی است.

وی ادامه داد:دولت خوشحال است که یارانه نقدی چند میلیون نفر را حذف کرده، درحالی که اگر درک میکنند و بلدند و میتوانند، یارانه نقدی شان را بدهند، بجایش یارانه پنهانشان را حذف کنند.

به گفته وی ساختار تعرفه های برق به دلیل برداشت یارانه تولید برق از جیب کم مصرفها به نفع 20 درصد پرمصرف هاست و برای حل این معضل، 20درصد مشترکین که مصرف کننده ۴۲درصد برق خانگی و عامل اصلی خاموشی ها هستند، هزینه مازاد مصرف خودرا بپردازند.

این کارشناس انرژی با بیان این که افزایش جهشی نرخ حامل های انرژی برای همه گروه ها (مانند پیشنهاد رد شده افزایش 50 درصد قیمت بنزین) و ثبات نرخ حامل های انرژی، هر دو اشتباه محض است، تصریح کرد: عدم افزایش نرخ حامل های انرژی نیز به نفع و صلاح مردم نیست. تنها راهکار هم افزایش نرخ ها نیست بلکه بسته سیاستی-حمایتی قیمتی و غیرقیمتی لازم دارد که البته برای تحقق آن راهکار وجود دارد و اراده لازمست.

دکتر نوفرستی با تاکید بر این که تحقق این امر برای متولیان امر اگر اراده کنند بسیار آسان است، افزود:اساسا این عبارت که از 3 دهک بگیرند و به 70درصد جامعه بدهند، جالب نیست انگار صدقه دادن از جیب 3 دهک بالاست در حالی که اگر مفهوم یارانه پنهان را درک کنند و صرفا تعرفه 3 رده پرمصرف را جهشی رشد دهند و آزاد کنند، نیازی به حذف یارانه نقدی اینها که در مقایسه با یارانه پنهان عددی حساب نمیشود، نیست.

تهیه و تنظیم از حسین بردبار


ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر