/
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

نیاز پژوهشی ما افزایش بازدهی بازیافت نفت است

وزیر نفت با تاکید بر توسعه اجتماعی گفت : نیاز پژوهشی ما افزایش بازدهی بازیافت نفت است، باید اولویت ها را تعیین کنیم.
کد خبر : ۱۱۲۸

 نبض نفت- بیژن نامدار زنگنه در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها، مراکز آموزشی عالی پژوهشگاه و پارک های علم و فناوری کشور افزود :

بیش از 87 درصد مردم عسلویه به اقای روحانی رأی دادند برغم اینکه بیشترین آزار را ما به اینها دادیم و شهرهای مناطق نفتخیز هم بیشترین رأی را به روحانی دادند.

وی افزود: این موضوع به معنی این است که ما به مسائل اجتماعی توجه خوبی داشتیم و مردم مناطق عسلویه به خاطر اینکه کلاس های کنکور برای آنها گذاشتیم تشکر می کردند.

وی گفت: 3 درصد ارزش قرارداد باید صرف مسائل اجتماعی شود، با فرصت های مطالعاتی برای استادان و کار آموزی دانشجویان موافقیم.

زنگنه افزود: نیاز پژوهشی ما افزایش بازدهی بازیافت نفت است، باید اولویت ها را تعیین کنیم و به جای شروع چندین پروژه و کار ، یک یا دو کار مهم را اجرا کنیم، ما بعنوان اول موظف به بهبود معیشت و زندگی مردم هستیم و دانشگاه ها در این زمینه باید کمک کنند.

وی گفت: خوشه های کوچک اگر چه خوب است ولی کافی نیست ما از مجموع نفت در اختیار از ابتدا تاکنون یک سوم آن را برداشت کردیم و 110 سال دیگر می توانیم نفت برداشت کنیم.

زنگنه گفت: با قدرت باید نفت برداشت کنیم و بفروشیم و پول آن را صرف توسعه کنیم چرا که ممکن است در آینده برداشت نفت ممنوع شود.

زنگنه افزود: هیچ محصولی در دنیا و ایران نداریم که به اندازه نفت ارزش افزوده داشته باشد، نفت برای ما حداکثر 10 دلار تمام می شود و 50 دلار می فروشیم لذا نفت خیلی برای ما اقتصادی است.

وی گفت: من خریدار تجهیزات نفت نیستم اینها را پیمانکاران دست سوم خرید می کنند، شما باید محصولی به ما بدهید که مشتری شما باشیم البته ما 10 محصول را اعلام کردیم که تولید کنند برای استفاده و تأمین نیاز صنعت نفت.

زنگنه افزود: در خوزستان دانشگاه نفت داریم ولی اگر در دانشگاه چمران رشته نفت ایجاد کنند ما استقبال می کنیم، سرانه دانشجویی در دانشگاه شریف 15میلیون تومان است و هزینه های ما بسیار بالا است و اعلام می کنم که وظیفه من دانشگاه داری نیست، پژوهشگاه نفت اول آزمایشگاه بود و نمی دانم چرا موافقت کردند که پژوهشگاه شد، اینها موافقت کردند و انداختند گردن ما، به نظر من از این پژوهشگاه کار تحقیقاتی در نمی آید، مگر کارمند دولت می تواند اختراع کند، ما سالانه صدها میلیارد تومان برای پژوهشگاه نفت هزینه می کنیم ولی هیچ چیزی عاید ما نمی شود.

وی گفت: باید در پژوهشگاه نفت به روی استادان و دانشجویان دکتری باز شود و از امکانات آن استفاده کنند.

زنگنه افزود: من انستیتو انرژی ، پالایش گاز، آمونیاک می خواهم که نیاز به واردات اینها نداشته باشیم.

وی گفت: در گزینش ها و استخدام ها در چهار سال گذشته رشته علوم انسانی را وارد کردیم البته دولت پول ندارد و به زحمت حقوق ها را پرداخت می کند، دانشگاه ها باید به صنعت پیشنهاداتی ارائه کنند که جذاب باشد.

زنگنه افزود: علت اینکه پژوهش در ایران پا نمی گیرد این است که رقابت وجود ندارد، ما بعضاً یک محصول غیر اقتصادی را اصرار به تولید داریم و مردم را مجبور می کنیم خرید کنند.

وی گفت: دانشگاه های ما خوب است و برای پیشرفت و توسعه چاره ای نداریم که تعامل داشته باشیم و از توان دانشگاه ها استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر