/
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱

واکنش وزارت نفت به انتقادهای یک نماینده/وزارت نفت "آبرسانی" می کند اما "برداشت بی رویه" ندارد

وزارت نفت به انتقادهای نماینده مردم دیر، کنگان، عسلویه و جم در مجلس شورای اسلامی در خصوص برداشت های بی رویه صنعت نفت از سفره های زیرزمینی واکنش نشان داد و تأکید کرد که وزارت نفت "آبرسانی" می کند اما "برداشت بی رویه" ندارد.
کد خبر : ۱۱۳۷

نبض نفت- هشت روز پیش (بیستم شهریورماه 96) «سکینه الماسی» نماینده مردم دیر، کنگان، عسلویه و جم در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از روند اجرایی پروژه انتقال آب  تولیدی از دریا از طریق تاسیسات آب شیرین‌کن به جم اظهار داشت: این طرح بزرگ در راستای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی وزرات نفت به مناطق پیرامونی می‌باشد برای جبران خسارت‌های  وارد شده گذشته صنعت به سفره‌های آب زیرزمینی شهرستان جم  است.

وی، با بیان اینکه تسریع اجرای پروژه آبرسانی جم، از نیازهای جدی و مهم این شهرستان است افزود: برداشت‌های بی رویه صنعت نفت از سفره‌های زیرزمینی دشت‌های جم،  سبب کمبود آب، خشک شدن باغات و نابودی کشاورزی در جم شده است.

نماینده مردم دیر، کنگان، عسلویه و جم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش مهم پروژه آبرسانی در حل مشکل مردم شهرستان جم خاطر نشان کرد: خط انتقال آب تاسیسات آب‌شیرین‌کن  از ساحل سیراف به جم، آب مصرفی مورد نیاز مردم شهرها، روستاها و شهرک‌های نفتی مستقر در شهرستان جم را تامین می‌کند.

الماسی خواستار تسریع در روند اجرای پروژه بزرگ انتقال آب جم شد و گفت: کاش برای اجرای این چنین پروژه‌هایی از پیمانکاران و متخصصان بومی استفاده می‌شد، چرا که نسبت به انجام امور دلسوزی بیشتری نشان می‌دهند و نیاز است این پروژه حیاتی با سرعت بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه تردد تانکرهای حامل آب شرب از جاده شیرینو به سمت شهرستان جم، سبب حوادث ناگواری در مسیر شده است افزود: امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه، انتقال آب به وسیله تانکر متوقف و از بروز چنین سوانحی نیز جلوگیری شود.

انتقاد این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از برداشت های بی رویه صنعت نفت از سفره های زیرزمینی، واکنش وزارت نفت را در پی داشت. وزارت نفت امروز با ارسال گزارشی رسمی در این خصوص اعلام کرد که صنعت نفت در عسلویه و کنگان از سفره های زیرزمینی آب برداشت نمی کند.

متن پاسخ وزارت نفت به انتقاد نماینده مردم دیر، کنگان، عسلویه و جم در مجلس شورای اسلامی بدین شرح است:

" آب صنعتی مورد نیاز کلیه پالایشگاه ها و پتروشیمی های مستقر در منطقه پارس جنوبی (شهرستان های عسلویه و گنگان) توسط آبگیرها و از طریق آب دریا تأمین شده و هیچژونه برداشتی از منابع زیرزمینی توسط صنایع یاد شده صورت نمی گیرد.

طی سالهای اخیر در ایران خشکسالی های مستمر و شدیدی رخ داده که در نتیجه آن، منابع آب های سطحی مناطق خشک یا بسیار کم عمق شده و در نتیجه سفره های زیرزمینی با افت سطح ایستایی شدیدی روبه رو شده است. خشکسالی به طور غیرمستقیم از طریق کاهش تغذیه‌ی سفره های آب زیرزمینی از منابع آب سطحی، افزایش دما، تبخیر و تعرق و تغییر نوع بارش و ... بر منابع آب های زیرزمینی موثر می باشد. لذا کاهش سطح اب های زیرزمینی منحصر به شهرستان جم نبوده و در سایر مناطق کشور که صنعت نفت و گاز در آنجا ندارد نیز شاهد کاهش میزان آب های زیرزمینی بوده‌ایم.

در حال حاضر به منظور کمک به تأمین آب شرب شهرستان‌های همجوار، این سازمان روزانه 5 میلیون لیتر آب شرب به شهرستان جم، 3 میلیون لیتر به روستاهای عسلویه و 3 میلیون لیتر به روستاهای شهرستان کنگان و 5 میلیون لیتر به نخل تقی ارسال می نماید.

همچنین وزارت نفت در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی، همیشه پیشرو بوده است و در این راستا با انجام پروژه آبرسانی به شهرستان جم از طریق شیرین سازی آب دریا (3 عدد اب شیرین کن که ظرفیت 17000 مترمکعب در روز)و انتقال آن با خط لوله (به طور 21 کیلومتر و ارتفاع 900 متر از سطح دریا) نسبت به تأمین آب شرب شهرستان جم، ریز، انارستان و 79 روستا اقدام نموده است که این پروژه با اعتبار بیش از 1500 میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی 70 درصد در حال انجام می باشد.

در ادامه برخی پروژه های آبرسانی که توسط صنعت نفت در منطقه پارس جنوبی انجام شده به اختصار اشاره شده است.

ردیف

موضوع تفاهم‌نامه

شماره تفاهم‌نامه

مبلغ تفاهم‌نامه (میلیارد ریال)

درصد پیشرفت

1

آبرسانی از خط کوثر به شهرستان جم

104 مورخه 98.4.10

1510

70 درصد

2

آبرسانی به روستای چاه مبارک و تنبک

72274 مورخه 88.12.16

16.6

100 درصد

3

آبرسانی به نخل تقی و بید خون

51733 مورخه 88.9.25

53.5

100 درصد

 

منبع:خبرگزاری تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر