/
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
هدایت اله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد؛

پشت پرده همسو شدن بی بی سی و آمدنیوز با وزارت نفت

خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مدعی شد همسویی علیرضا نوری زاده از بی بی سی، محسن سازگارا، مجری بدهکار صدا و سیما و آمدنیوز با وزارت نفت به دلیل برخی انتقادهای به جایی است که در خصوص وزارت نفت صورت گرفته و بحث کرسنت و توتال دو تا از دلایل اصلی آن است.
کد خبر : ۱۱۵۲۱
همسو شدن نوری زاده، سازگارا و آمدنیوز با وزارت نفت

هدایت اله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت به تشریح ریشه ها و دلایل تنش به وجود آمده با وزارت نفت پرداخت. خادمی در این خصوص گفت: داستان از اینجا شروع شد که من همیشه منتقد کرسنت بودم و سالیان سال درباره کرسنت مصاحبه کردم. اکنون متاسفانه جریان کرسنت معلوم نیست به کجا رسیده است. قرار بود ظرف سه ماه تعیین تکلیف شود ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است و به نظرم می خواهند کرسنت را گردن دولت آینده بیندازند.

پنج سال تحت کلمه نامفهومی به نام IPC کشور را سرکار گذاشته اند

خادمی انتقاد از قرارداد توتال را یکی دیگر از دلایل شکرآب شدن رابطه خود با وزارت نفت ذکر کرد و گفت: در خصوص توتال هم من گفتم که این قرارداد باعث شده اطلاعات کشور را بیرون ببرند. دلیل آن هم این بود که چندین سال پیش در زمان آقای زنگنه توتال آمد و اطلاعات فاز 11 را گرفت و رفت و فاز را معطل کرد و نگذاشتند ایرانی ها کار را ادامه دهند. دوباره توتال آمد و اطلاعات را از کشور گرفت و رفت. هرچه گفتیم قبول نکردند. هر کسی یک صدم این اطلاعات را به خارجی ها بدهد حکمش اعدام است. توتال اطلاعات مخازن و هرچه بود را برداشت و برد. پنج سال تحت کلمه نامفهومی به نام IPC کشور را سرکار گذاشتند و هرچه ما گفتیم فایده نداشت. نامه ای هم خدمت رئیس جمهور نوشتم و گفتم اجازه ندهید خیانت در زمان شما صورت بگیرد و رونوشتی هم خدمت مقام معظم رهبری دادم که خوشبختانه ایشان هم بعدا نامه ای به آقای رئیس جمهور زد که اشکالات درباره IPC برطرف شود. چندین اشکال را برطرف کردند ولی باز تلاش کردند شاکله کار همانطور بماند و اتفاقی نیفتاد و به جایی نرسید. فقط پنج سال کشور را سرکار گذاشتند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس که از مدیران باسابقه حوزه نفت در کشور به شمار می رود به برخی دیگر از انتقادهای خود نسبت به مجموعه وزارت نفت و مدیریت زنگنه اشاره کرد و گفت: ما بحث گاز را مطرح کردیم که خوراک ارزان است و با این قیمت به پتروشیمی ها ندهید، زیرا که منابع کشور را از دست می دهیم، همانطور که لوله خط صلح را از دست دادیم، همانطور که قرارداد با عمان را از دست دادیم و همانطور که با ترکمنستان به هم زدیم. همه این منافع را فقط ظرف سه چهار سال از دست دادیم. آنها گفتند این ها مقداری حاشیه درست می کنند و از طرفی هم ما گفته بودیم که بعضی از دوستان را از سایر وزارتخانه ها به وزارتخانه خودتان(وزارت نفت) نبرید. بعضی ها هم برای من حاشیه درست کرده اند که من هم از مجلس به وزارت نفت رفتم در حالی که من 31 سال است که کارمند وزارت نفت هستم و مدیرعامل شرکت های نفتی بوده ام. خادمی که خود را یک نفتی می داند تاکید کرد من از نفت به مجلس آمدم نه اینکه از مجلس به نفت رفته باشم. وی تصریح کرد: همه این ها دست به دست هم دادند و ظرف یک هفته نوری زاده ضد انقلاب از لندن، آقای سازگارا، آمدنیوز، یکی از مجری های بدهکار صدا و سیمای جمهوری اسلامی این حاشیه را ایجاد کرده اند. از وزارت نفت هم کسی که صحبت کرده نماینده مجلس بوده و کارمند نفت نبوده است.

افرادی در وزارت نفت حضور دارند که فرق افزایش 300 درصدی را با 300 برابر شدن نمی دانند

ظرف پنج سال گذشته وزارت نفت آجر روی آجر نگذاشته است

خادمی تاکید کرد دلیل مخالفت من با زنگنه حضور افرادی در وزارت نفت است که فرق بین 300 درصد و 400 درصد را با 400 برابر هم نمی دانند. ما گفتیم حقوق ها بین 300 درصد تا 500 درصد افزایش پیدا کرده است و به دنبال این صحبت ها برخی از افراد حاضر در وزارت نفت گفتند آقای خادمی گفته حقوق 300 تا 400 برابر افزایش پیدا کرده است. مشکل اساسی ما این است که می گوییم غیر متخصص ها را به وزارت نفت نبرید. بنابراین ظرف یک هفته اتحاد نامیمونی شکل گرفت که نشان می دهد که کار ما درست و خدایی است. ما می گوییم فساد نکنید، توتال اطلاعات را برده است، کرسنت پدر کشور را درآرود، با IPC کشور را خوابانده ایم. ظرف این پنج سال وزارت نفت آجر روی آجر نگذاشته است و هرچه بوده از قبل بوده است.

چون کارمند وزارت نفت هستم اگر از این وزارتخانه انتقاد کنم با ندادن حقوق و مزایا به من فشار وارد می کنند

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در خصوص شبهات ایجاد شده در خصوص وضعیت حقوقی خود گفت: من در دو سالی که به مجلس آمده ام، چون کارمند نفت هستم می توانم بگویم حقوقم را مجلس بدهد یا نه. از مجلس پولی نگرفته ام و از نفت می گیرم و چون در خصوص نفت حرف ها و مشکلات را بیان می کنم در بعضی مواقع هشت ماه حقوق من نمی دهند و این مشکلات را به وجود آوردند که دیگر اصلا نمی دانیم چقدر می دهند و چه باید کنیم. این ها فکر می کنند با ندادن حقوق من دست از انتقادات واقعی بر می دارم. برخی از ماهها اضافه کار من پرداخت می شود و برخی از ماهها اصلا پرداخت نمی شود.

خادمی در بخش دیگری از گفتگوی خود با پایگاه خبری نبض نفت گفت که من هر جایی که خطایی مشاهده کنم انتقاد می کنم و انتقاد من ویژه وزارت نفت نیست و از سایر وزارت خانه ها نیز انتقادات زیادی مطرح کرده ام. وی در این خصوص گفت: بحث من فقط وزارت نفت نیست. در وزارت اقتصاد و امور دارایی و وزارت رفاه، کار و تعاون هم مشکلاتی داشتیم که بیان کردم. ولی چون کارمند نفت هستم آنها می توانند به من فشار وارد کنند.

ماجرای دکل نفتی که هیچ وقت به ایران نیامد

همسویی نوری زاده، سازگارا، مجری صدا و سیما و آمدنیوز نشانه چیست؟

خادمی در مورد دزدیده شدن دکل نفتی گفت: بحث دزدیده شدن دکل نفتی را آقای زنگنه به کار برد در حالی که دکل دزدیده نشد چرا که آن دکل هیچوقت به ایران نیامد. کسانی که پول این دکل را خوردند دوتا از آن ها را گرفتند. یکی از آن ها در کشور امارات بود که به او اطلاع دادند و فرار کرد و به اروپا رفت. همان شب بی بی سی او را آورد که تطهیرش کند. فردای صبحش روزنامه شرق عکس او را صفحه اول زد و اعلام کرد که او دلالی بیش نبود و 3 میلیون بیشتر نگرفته است. همان آقا 20 هزار دلار به آقای نوری زاده داد و ظرف یک هفته هم هماهنگ شد که بگویند خادمی این چنین گفته است. این هماهنگی بین نوری زاده، سازگارا، مجری صدا و سیما و آمدنیوز را چگونه می بینید؟ این ها نشان می دهد که من نباید بگویم خوراک ارزان است، کاری به توتال نداشته باشم، صحبت از کرسنت نکنم و این پنج سال که خارجی ها آمدند حرفی نزنم. اما ما این حرف ها را می زنیم.

وزارت نفت برای مقابله با تحریم ها این کاره نیست

خادمی در پاسخ به این سئوال خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت که آیا وزارت نفت آمادگی لازم برای مقابله با تحریم های نفتی در آبان ماه را دارد گفت: تحریم آدم های خودش را می خواهد. کسانی را می خواهد که نگران آبرویشان نباشند، محکم کار کنند، اطلاعات داشته باشند و بتوانند تحریم ها را دور بزنند. وزارتخانه نفت اینکاره نیست. چرا که زیرساخت هایی که می توانست تحریم را دور بزند از بین برده اند. کسی را در شرکتی در سوئیس پای کار گذاشته اند که ناتوان است و نمی تواند در تحریم به ما کمک کند. در حالی که این شرکت در زمان تحریم بیشترین کمک را به ما کرد و باید قوی ترین فرد نفتی را به آنجا می فرستادند. ما کشور تک محصولی شده ایم و ظرف چهل سال گذشته فقط نفت خام فروخته ایم. همین تیم نگذاشتند این نفت خام را به ده ها و صدها فرآورده های دیگر تبدیل کنیم که قابل تحریم نباشند و نگذاشتند پالایشگاه بزنیم. بنابراین این ها نه علاقمند هستند و نه تیمی دارند که بتواند تحریم را دور بزند.

بهترین نیروهای نفتی را یا بازنشست کرده اند یا مامور به سایر دستگاهها

خادمی در ادامه اظهار داشت: اگر می خواستند کارها و پروژه های ما را به صورت موازی ادامه می دادند و اگر با خارج به توافق می رسیدیم عالی هم می شد و حداقل کاری کرده بودیم. ولی اکنون پنج سال خوابیده ایم و منتظر مانده ایم که ببینیم چه اتفاقی افتاده است. زیرساخت ها را از بین برده اند و بهترین نیروهای نفتی در خارج از وزارت نفت به صورت مامور در حال کار هستند یا بازنشسته زودتر از موعود شده اند. نظام باید تصمیمی بگیرد. وزراتخانه ای که از آن انتظار داشته باشیم تحریم را دور بزند و برای روزهای سخت آماده باشد اصلا وجود ندارد.

کسانی که کرسنت را امضا کردند، کسانی که به زندان رفتند و کسانی که باز آمدند و دادگاه لاهه بخاطر بودن آن ها در وزارت نفت شاید علیه ما رای بدهد همین ها می خواهند تحریم را دور بزنند؟ خیلی از آن ها بچه هایشان جای دیگری هستند و روابط کاری شان جای دیگری است و علاقه ای به اینجا ندارند.

زنگنه کاری می کند که محتاج خارجی ها شویم و به زمان قبل از مصدق برگردیم

خادمی در پاسخ به این سئوال که نمایندگان مجلس در حال حاضر چقدر از عملکرد آقای زنگنه راضی هستند و در صورت مطرح شدن بحث استیضاح چقدر از استیضاح وی استقبال می کنند گفت:

آقای زنگنه به دلایل مختلف برد زیادی میان نمایندگان دارد که بعضی از آن ها را قبلا گفته ام ولی به هر حال فضا علیه او است. به دلیل اینکه کاری نکرده و هر قدر در مورد توتال حرف زدیم کاری نمی کند. اما کار را شروع کرد و دیدیم اتفاقی نیفتاد. فسادهایی در وزارت نفت وجود دارد از جمله مدیری که در اکتشاف دو ماه پیش پول ها را برداشت و رفت. حتی نتوانستند او را بگیرند. فرآورده های نفتی را به هرکس که بخواهد می دهد و بالاخره سازمان و زیرساخت وزارت نفت را نابود کرده است. وزارت نفت را به سمتی می برد که شاید روزی محتاج خارجی ها شویم و متاسفانه به زمان قبل از مصدق برگردیم. این تیم اجازه ندادند که این کشور از خام فروشی در بیاید و بتوانیم نفت را به فرآورده های دیگر نفتی تبدیل کنیم.

تهیه و تنظیم: سیدمسعود حسینی

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر