/
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵

یک ضربه جدید به برنامه خنثی سازی تحریم ها علیه تهران

اتحادیه اروپا در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل از برنامه خود برای ایجاد یک ساز و کار ویژه مالی برای ادامه تجارت با ایران پس از تحریم های ایالات متحده، خبر داد.
کد خبر : ۱۱۷۹۶

نشست های سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در بالی، اندونزی، بهترین فرصت برای وزرای دارایی کشورهای اروپایی بود تا با همتای آمریکایی خود به گفت و گو بنشینند، اما بسیاری از آنها به دلیل مسائل داخلی این فرصت را از دست دادند.
عزم اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای ایران و خنثی سازی تحریم های ایالات متحده در جریان نشست های مشترک سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در بالی متحمل ضربه جدیدی شد، چرا که شماری از وزرای دارایی کشورهای بلوک در پی درگیری با مسائل داخلی در نشست حضور نداشتند و یک فرصت کلیدی برای کسب اطلاعات از استیون منوچین،وزیر خزانه داری آمریکا درباره موضع این کشور را از دست دادند.
چندین کشور اروپایی خود را آماده کرده بودند تا در حاشیه این نشست ها در اندونزی با منوچین دیدار کنند و از او شفاف سازی درباره برنامه های ایالات متحده برای اعمال فشار علیه نظام مالی ایران را خواستار شوند. اما وزرای دارایی فرانسه، اسپانیا، هلند، بلژیک، ایرلند و پرتغال به دلیل درگیری با مسائل سیاسی داخلی در کشور خود گرفتار شدند.
بدین ترتیب، مسئولیت تعیین موضع اروپا و مطرح کردن سوالاتش به والدیس دامبروسکیس، کمیسر اتحادیه اروپا واگذار شد. به گفته افراد آگاه از برنامه ‌های دامبروسکیس، او قصد دارد این مساله را در جلسه ای با منوچین در بالی مطرح کند. اولاف شولز، وزیر دارایی آلمان، هیچ جلسه دوجانبه ای با همتای آمریکایی خود نخواهد داشت.
اتحادیه اروپا، چین و روسیه با برنامه خود برای ادامه تجارت با ایران، ترامپ را به مبارزه طلبیده‌ اند. تلاش های اروپایی به رهبری فرانسه و آلمان هم برای ادامه تجارت با ایران ادامه دارد و یکی از مولفه های اصلی پیشنهاد اروپا برای زنده نگه داشتن توافقنامه هسته ای 2015 به شمار می رود. این در حالی است که ایالات متحده تهدید کرده شرکت ها و بانک هایی را که با ایران تجارت و تحریم ها را نقض می کنند، در فهرست سیاه قرار خواهد داد. باتوجه به نزدیک شدن زمان اعمال تحریم های فلج کننده ایالات متحده علیه بخش انرژی و به ویژه معاملات نفتی ایران (در اوایل ماه نوامبر)، اتحادیه اروپا درصدد است تا ابزار ویژه ای را برای حفظ مزایای اقتصادی وعده داده شده در توافق با ایران، به کار بندد؛ اما جزئیات هنوز مشخص نشده اند.
به گفته مقامات وزارت خزانه داری فرانسه، این کشور خواستار شفاف سازی های آمریکا در رابطه با این مساله است که آیا تحریم ها نظام پرداخت نقدی اروپایی سوئیفت و بانک های تجاری در ایران را نیز هدف می گیرند یا خیر. اما برونو لی مایر، وزیر دارایی فرانسه مجبور شد سفر خود به اندونزی را به دلیل تداخل زمانی آن با برنامه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای ایجاد تغییرات در کابینه دولت، لغو کند.
ماریو سنتنو، وزیر دارایی پرتغال که ریاست جلسات هماتایان خود از کشورها در منطقه یورو را بر عهده دارد، وپکه هویکسترا، وزیر دارایی هلند و نادیا کالوینو، وزیر دارایی اسپانیا هم مجبور شدند به دلیل مسائل داخلی در کشور خود بمانند.
فرانسه، آلمان و بریتانیا به همراه مقامات اتحادیه اروپا روی ابزارهای مالی و تجاری کار می کنند تا به ایران نشان دهند که حتی پس از تصمیم رئیس جمهوری دونالد ترامپ به خارج کردن آمریکا از توافق هسته ای ایران، می خواهند کانال های ارتباط تجاری را با این کشور باز نگه دارند. روسیه و چین هم عزم راسخ خود را برای محافظت از این توافق نشان داده اند.
دولت فرانسه از مدت ها قبل از نیاز به یک مکانیزم تامین مالی جایگزین سخن گفته بود که بتواند جایگاه یورو را به عنوان یک ارز در صندوق ذخایر ارزی در سراسر جهان تقویت کند و از وابستگی تجارت جهانی به دلار آمریکا بکاهد. تلاش های فرانسه در این راستا در پی انتخابات سراسری آلمان و تضعیف موقعیت آنگلا مرکل صدراعظم این کشور، نسبتا بی نتیجه ماند، اما اکنون به نظر می رسد اعمال تحریم ها علیه ایران به انگیزه ای قوی برای اروپایی ها تبدیل شده است تا راه خود را از آمریکا جدا کنند.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر