/
۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲

تحریم آمریکا شاید جرقه ای ازبحران نفتی دهه70باشد

پایگاه اینترنتی دیلی اف اکس (dailyfx) نوشت که تحریم های آمریکا علیه ایران شاید جرقه ای از اتفاقات دهه هفتاد میلادی باشد که موجب نگرانی ها برای بحران نفتی می شود.
کد خبر : ۱۱۸۱۱

به گزارش نبض نفت به نقل از تارنمای دیلی‌اف‌اکس، جنگ های تجاری و ملی گرایی اقتصادی دولت آمریکا نوسانات شدیدی را درسال 2018 باعث شد. کاخ سفید از توافق هسته ای ایران در ماه می (اردیبهشت) خارج شد و تحریم ها را بازگردانده و تحریم های نفتی را نیز در 13آبان باز می گرداند.

دیلی اف اکس ادامه داد: در دهه 1970 آمریکا تحریم های نفتی علیه ایران اعمال کرد که منجر به روند صعودی قیمت ها شد.افزایش قیمت انرژی به صورت ریشه ای بر بازارها تاثیر گذاشت.آمریکا در آن زمان درصدد اجرای برنامه های گسترده کاهش مخارج دولت بودوباافزایش بی امان فشار های تورمی روبرو بود.

به نوشته این پایگاه خبری، برنامه مخارج دولت آمریکا که مرتبط با تحریم ها علیه ایران است، داستان مشابه 39 سال پیش را منعکس می کند. در سال 1979جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا در واکنش به تسخیر سفارت آمریکا در ایران، میلیاردها دلار دارایی تهران در واشنگتن را توقیف و تحریم نفتی را بر ایران اعمال کرد.

کاهش صادرات نفتی ایران موجب افزایش قیمت ها شد.قیمت نفت در سال 1978 بر روی حدود 55 دلار ایستاد. در سال 1979 قیمت آن به سرعت تا 97 دلار رسید و در سال 1980 به سقف 122 دلار رسید. در سال 1981 گروگان های آمریکایی از سوی ایران آزاد شدند و قیمت نفت روند نزولی پیدا کرد.

دیلی اف اکس نوشت: پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای بخاطر ادعاهایی مبنی بر عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، دولت ترامپ دو مرحله تحریم برای ایران مشخص کرد.

این تارنما خاطرنشان کرد: مخالفت اتحادیه اروپا با آمریکا در این زمینه به تنش های فزاینده بین متحدان در میان جنگ های تجاری اضافه می کند. تحریم ها همچنین تندروها را در ایران قدرتمند و امکان بهبود روابط و فروکش کردن تنش های بین المللی را بسیار دشوار تر می نماید.

دیلی اف اکس درادامه می نویسد: اگر آمریکا علیه اتحادیه اروپا برای انجام تجارت با ایران تحریم یا تعرفه اعمال کند، آنها نیز قطعا تلافی خواهند کرد. دارایی های مرتبط با این روند شاید تاثیر بپذیرد و ارزهایی مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس افزایش قیمت خواهند داشت.

نفت خام در طول این 4 سال به بالاترین قیمت خود رسیده و در بازار برنت حدود بشکه ای 84 دلار معامله می شود. افزایش قیمت ها به بازارهای نوظهور در کشورهای واردکننده آسیب می زند واگرترامپ متعهد به محدود کردن صادارت ایران شود،بازارهای نوظهور احتمالا دچار آسیب خواهند شد.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر