/
۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹

جدا سازی پالایشگاه و پتروشیمی در ایران موجب زیان پالایشگاه‌ها شد

مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش گفت: وقتی ما پتروشیمی‌ها را در خارج از پالایشگاه ساختیم این کار موجب عدم سودآوری پالایشگاه‌ها شد در حالی که نباید این کار را میکردیم.
کد خبر : ۱۱۸۵۰

نبض نفت -  شهاب‌الدین متاجی، مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش درمیزگرد «نقش توسعه ظرفیت پالایشی در بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی» با اشاره به سودآوری فراوان ساخت پالایشگاه‌ها گفت: اگر صنعتی سودآور نباشد غیرممکن است که در دنیا توسعه یابد و اینکه در دنیا صنعت پالایشگاه توسعه یافته نشان می‌دهد که سودآوری بالایی دارد. اما ما چه کردیم که خیلی‌ها به این نتیجه رسیدند که پالایشگاه‌سازی سودده نیست؟ ما پتروشیمی‌ها را در خارج از پالایشگاه ساختیم در حالی که نباید این کار را میکردیم.

وی در ادامه گفت: ما از طرفی در خود پالایشگاه هم جداسازی ایجاد کردیم؛ تمام قیر و روغن بیرون از پالایشگاه ساخته می‌شود و این سودآوری را هم از پالایشگاه‌ها گرفته‌ایم؛ الان در کشور پالایشگاه‌هایی داریم که 35 درصد نفت کوره تولید می‌کنند که این موضوع سوداوری پالایشگاه را به شدت کاهش میدهد.

متاجی با اشاره به ضرورت تامین مالی مناسب برای احداث پالایشگاه‌ها گفت: باید برای به روز رسانی پالایشگاه شیوه تامین مالی مناسب داشته باشیم و پالایشگاه‌ها با تکنولوژی‌های جدید به روزرسانی شوند تا پالایشگاه‌های ما نیز سودده ‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از برجام در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی موفق نبودیم و اگر حمایت دولتی بیشتر می‌شد الان وضع ما اینطور نبود.

متاجی تصریح کرد: باید افرادی در راس کار قرار بگیرند که انگیزه‌ کار داشته باشند؛ ما در ستاره خلیج فارس دیدیم که در یک بازه‌ زمانی مدیر دولتی که باید پروژه را پیگیری میکرد به این بهانه که کار برای بخش خصوصی هست انطور که باید فعالانه عمل نمیکرد که این موضوع باعث ایجاد تاخیر در ساخت این پروژه شد، اما از سال پیش با تغییرات مدیریتی‌ که در شرکت ملی پالایش و پخش اتفاق افتاد روند ساخت پروژه سرعت گرفت و در یک سال گذشته 2 فاز از ستاره خلیج فارس تکمیل شد و الان در حال کار است و بخش هایی از فاز سوم هم در مدار تولید قرار گرفته است.

منبع: خبر گزاری فارس

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر