/
۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

جزئیات نشست اوپک در وین/اعضا به تصمیمی نرسیدند

روز گذشته وزرای کشورهای عضو اوپک در وین اتریش با یکدیگر گفت‌وگو کرده و این گفت‌وگوها بدون ارائه تصمیم قطعی درباره تمدید یا پایان یافتن توافق کاهش عرضه سال 2016، پایان یافت.
کد خبر : ۱۲۱۳


نبض نفت- به نقل از بلومبرگ، اعضای اوپک و روسیه روز گذشته در وین اتریش با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوها از کشورهای تولیدکننده نفت خواسته شد تا با همکاری برای از بین بردن کامل مازاد عرضه نفت موجود در بازار جهانی به تحقق کامل اهداف توافق کاهش عرضه اوپک و روسیه که در سال 2016، شکل گرفت کمک کنند.

در حال حاضر با توجه به روند افزایشی قیمت نفت در بازار جهانی اوپکی‌ها انگیزه زیادی برای ادامه اجرای توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی دارند.

در نشست دیروز وزرای کشورهای عضو اوپک که در مجموع حدود نیمی از نفت مورد نیاز جهان را تأمین می‌کنند، از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و رسیدن آن به بالاترین میزان در 6 ماه گذشته ابراز رضایت کردند.

البته نگرانی‌ها همچنان برای اعضای اوپک ادامه دارد چرا که پیش‌بینی‌ها از تولید نفت شیل آمریکا از سال آینده خبر می‌دهد و به همین دلیل به نظر می‌رسد اوپکی‌ها باید پیش از تصمیم‌گیری درباره پایان دادن به پایین نگه داشتن عرضه به تداوم اجرای آن فکر کنند.

اعصان المرزوق، وزیر نفت کویت، در این نشست اعلام کرد: روند اجرای توافق به خوبی پیش می‌رود و ما امیدوار هستیم که نفت ذخیره‌شده کشورها در زمان باقیمانده به انقضای توافق کاهش عرضه به اتمام برسد، اما هنوز مشخص نیست که این توافق نیاز به تمدید دارد و یا در زمان انقضای آن پایان خواهد یافت.

هم اکنون 9 ماه از آغاز اجرای توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپکی‌ها می‌گذرد و اجرای آن نتایج مثبت و منفی گوناگونی در بر داشته است.

محمد بارکیندو دبیرکل اوپک، اعلام کرده است که اجرای این توافق توانسته است به شدت نفت ذخیره‌شده شناور کشورها را کاهش دهد و از سوی دیگر ماه گذشته شاهد آن بودیم که کشورهای عضو اوپک صددرصد به تعهدات خود در قبال این توافقنامه عمل کردند.

اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد:‌در صورتی که این سطح از عمل به تعهدات از سوی اعضای اوپک ادامه یابد، سال آینده شاهد رسیدن عرضه و تقاضا به تعادل خواهیم بود، اما پایان دادن به اجرای توافق و از سرگیری بالا رفتن صادرات نفت کشورها می‌تواند مازاد عرضه را به بازار بازگرداند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر