/
۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵

اشتهای چین و هند برای نفت ایران

چین و هند نشانه چندانی از ضعیف شدن تقاضا برای نفت ترش سنگین ارزان ایران نشان نمی‌دهند.
کد خبر : ۱۲۳۰۶

گریدهای نفت ایرانی در این دو بازار از نظر قیمت همچنان به حدی رقابتی مانده‌اند که در برابر فشار تحریم‌ها مقاوم ظاهر شده‌اند. اما صادرات نفت ایران به سایر خریداران بزرگ مانند کره جنوبی، ژاپن و اروپا در سه ماه گذشته به دلیل واهمه این خریداران از مجازات آمریکا، کاهش پیدا کرده است.

طبق آمار رهگیری کشتی که از سوی "اس اند پی گلوبال پلاتس" رصد شده است، صادرات نفت ایران به چین در سه هفته نخست اکتبر به طور میانگین ۸۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر بود. بنا بر برآورد پلاتس، میانگین صادرات نفت ایران به چین در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۰۲ هزار و ۵۰۹ بشکه در روز بود.

حدود نیمی از این حجم به مقصد دالیان در شمال شرقی چین بوده که قطب مخازن نفت در این منطقه است.

منابع آگاه اظهار کرده‌اند که شرکت ملی نفت چین تقریبا ۲۰ تا ۴۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره سازی در دالیان را اجاره کرده است.

طبق آمار کشتیرانی و منابع آگاه، از اوایل سپتامبر حدود ۲۰ میلیون بشکه یا معادل ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت و میعانات ایران به مقصد دالیان ارسال شده‌اند و نفتکش‌های ایرانی در مسیر دالیان هستند یا به آن رسیده‌اند.

سارا وخشوری، رییس شرکت مشاوره SVB Energy در این باره گفت: ایران نیز مانند سایر صادرکنندگان بزرگ نفت از مخازن نفت خارج از کشور برای نگهداری نفت در مناطق مختلف استفاده می‌کند.

شرکت ملی نفت ایران مخازن نفت خود را از بندر روتردام به چین منتقل کرده و این امر دسترسی نزدیک‌تر و سریع‌تر به مشتریانس در آسیا را امکان پذیر کرده است.
یک مدیر سینوپک که بزرگترین خریدار چینی نفت ایران است هفته جاری گفت: این شرکت سرگرم مذاکره با مقامات دولتی برای فراهم کردن تمهیدات ویژه برای ادامه واردات نفت ایران است.

جریان صادرات نفت ایران

حجم صادرات نفت ایران در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا برخلاف انتظار برخی از تحلیلگران غربی بالا مانده است.

نفتکش‌های متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران در ماه‌های اخیر سیستم‌های ردگیری خود را غیرفعال کرده‌اند که رصد دقیق صادرات ایران را دشوار کرده است.

بر اساس سرویس رهگیری کشتی پلاتس، صادرات نفت و میعانات ایران در سه هفته نخست اکتبر حدود ۱.۹۰ تا ۱.۹۵ میلیون بشکه در روز بود. اما منابع آگاه می‌گویند حجم صادرات نفت ایران ممکن است بالاتر باشد زیرا تحویل پنهانی نفت از سوی ایران ادامه دارد. این شیوه بازار نفت جهانی را سردرگم کرده و رهگیری حجم و مقصد صادرات ایران را کار دشواری کرده است.

صادرات نفت ایران در سپتامبر و اوت به ترتیب ۱.۹۵ و ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز بود. ایران در ماه مه که طی آن آمریکا خروج خود از برجام را اعلام کرد، حدود ۲.۵۰ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده بود.

درخواست بالای هندی‌ها

صادرات نفت ایران به هند نیز در دو ماه گذشته با وجود اینکه برخی از پالایشگاه‌های هندی اعلام کردند واردات نفت ایران را محدود می‌کنند، صعود کرده است.

بیش از ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران در سپتامبر به مقصد هند ارسال شد و حجم ارسالی در ماه گذشته حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود.

صادرات نفت ایران در اوت ۴۳۵ هزار و ۶۱۳ بشکه در روز و در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط ۴۶۱ هزار و ۹۷۷ بشکه در روز بود.

دو پالایشگاه هندی قصد دارند با وجود تحریم‌های آمریکا، در نوامبر از ایران نفت وارد کنند.

هند از سوی دولت آمریکا برای قطع واردات نفت از ایران تحت فشار قرار گرفت و مذاکرات رده بالایی میان دو کشور در این باره صورت گرفت.

نشریه اکونومیک تایمز هند به نقل از منابع آگاه خبر داد با اقدام هند برای کاهش واردات نفت به ایران به میزان حدود یک سوم، آمریکا با اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران به دهلی‌نو موافقت کرده است.

وزارت خارجه آمریکا هفته جاری اعلام کرد سرگرم بررسی معافیت‌های احتمالی از تحریم‌های نفتی ایران برای برخی از کشورها است که وارداتشان را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد که آمریکا سرگرم بررسی درخواست‌های معافیت برای برخی از کشورهاست با این حال هدفش همچنان به صفر رساندن واردات نفت از ایران به سرعت ممکن است.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر