/
۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
زنگنه در نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست؛

محصولات کم ارزش پتروشیمی تولید نکنیم

وزیر نفت از افتتاح طرح‌های پتروشیمی کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر تا پایان امسال خبر داد.
کد خبر : ۱۲۴۳

نبض نفت- محصولات کم ارزش پتروشیمی تولید نکنیم بیژن زنگنه صبح امروز در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با بیان این‌که در دوره دهم این رویداد بین‌المللی نوید از افتتاح چند طرح پتروشیمی داده بودم، گفت: خوشبختانه در سال 95 و ابتدای امسال چند طرح به بهره برداری رسید و ظرفیت عظیمی را به این صنعت اضافه کرد.

وی گفت: باید از حضور سرمایه‌‌گذاران خارجی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصولات با ارزش تر استفاده و از تولید محصولات کم ارزش دوری کنیم.

به گفته وی، پتروشیمی‌های لرستان، ارومیه، مهاباد، مرودشت، کارون، فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید، کردستان، مروارید، فاز دوم پتروشیمی کاویان، انتخاب و تخت جمشید عسلویه از جمله طرح هایی بودند که در سال 95 و ابتدای امسال به بهره برداری رسیدند.

وزیر نفت یادآور شد: در سال 95 سه واحد پلی اتیلنی خط لوله غرب با مجموع ظرفیت یک میلیون تن افتتاح شد.

زنگنه با اشاره به این که پتروشیمی‌های کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر در سال 96 افتتاح می‌شوند، اظهار کرد: بهره برداری از این طرح‌ها ادامه حرکت در مسیر توسعه بالادست صنعت پتروشیمی است.

وی با بیان این که به برکت خوراک فراوان و ارزان برای مجتمع‌های پتروشیمی، طرح های در حال اجرا پیشرفت بسیار خوبی دارند، ادامه داد: فاینانس بیشتر این طرح‌ها از صندوق توسعه ملی یا از دیگر کشورها تأمین می‌شود؛ بیشتر سرمایه گذاران در بخش بالادست پتروشیمی بخش نیمه دولتی بوده‌اند.

وزیر نفت به علاقه بسیار زیاد سرمایه گذاران خارجی برای حضور در طرح های پتروشیمی اشاره و تصریح کرد: این فرصت بسیار بزرگی برای بالابردن ارزش افزوده، دستیابی به فناوری‌های نو و تولید محصول با ارزش بالاتر است؛ امیدواریم ما از تولید محصولات با ارزش پایین دوری کنیم.

زنگنه با اشاره به اهمیت ایجاد اشتغال در کشور و گام برداشتن در مسیر سیاست‌های کشور گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش پایین دست داریم که برای راه اندازی واحدهای جدید، وزارت صنایع باید به وزارت نفت کمک کند.

وی نوسان‌های پیش بینی نشده کمیت عرضه و قیمت عرضه خوراک را یکی از مشکلات صنایع پایین دست پتروشیمی عنوان کرد و افزود: واحدهای پتروشیمی کوچک به تنهایی نمی توانند در این شرایط وضع خود را تنظیم کنند و باید با ایجاد اتحادیه و انجمن‌ها برای کمک به تولید مستمر محصولات به این واحدها کمک کرد.

وزیر نفت ضرورت مراجعه تولیدکنندگان کوچک به بورس و الزام تأمین مواد اولیه از بورس را یکی از نگرانی‌های موجود دانست و ادامه داد: اصل بورس راهکار درستی است و بنده مذاکراتی با بورس داشته‌ام و در این باره به نتیجه رسیده ایم و امیدواریم این مشکل به‌زودی برطرف شود.

زنگنه صادرات و عرضه داخلی را از مشکلات تولیدکنندگان بزرگ صنعت پتروشیمی دانست و اظهار کرد: معافیت مالیاتی صادرات بیشتر از عرضه داخلی برای تولیدکنندگان بزرگ صنعت این است که قانون این موضوع در گذشته موجود بوده و این مسئله باید حل شود.

اختصاص 2 هزار هکتار زمین برای توسعه صنایع میان دستی

وزیر نفت به تخصیص 2 هزار هکتار زمین در شرق عسلویه برای توسعه صنایع میان دستی پتروشیمی اشاره کرد و گفت: مشاور این طرح برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انتخاب شده است.

وی با اشاره به این که هرچه اقتصاد کشور فعال تر شود، واحدهای پتروشیمی نیز فعالتر می‌شوند، گفت: تقاضا برای محصولات پتروشیمی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور باید وجود داشته باشد.

وزیر نفت با بیان این که پس از اجرایی شدن برجام شاهد افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی بودیم، تصریح کرد: حدود یک میلیون تن عرضه خوراک به واحدهای پایین دستی پتروشیمی در داخل کشور افزایش یافته که این به معنای ایجاد اشتغال، تولید و ایجاد ثروت برای کشور است.

زنگنه با اشاره به این که در پنج سال آینده ارزش محصولات بالادست پتروشیمی به 40 میلیارد دلار می‌رسد، گفت: در بخش میان دست و پایین دست نیز باید برنامه‌ریزی های لازم برای توسعه این صنعت، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا صورت گیرد.

وزیر نفت یادآور شد: سیاست دولت بهبود کسب و کار، ایجاد اشتغال و بهبود زندگی مردم است که ما نیز مجری آن هستیم.

 انگیزه سرمایه گذاری در صنایع بالادستی پتروشیمی در حال رشد است

وزیر نفت گفت: به برکت وجود ذخایر عظیم گاز و خوراک؛ رغبت و انگیزه برای سرمایه گذاری در صنایع بالادستی پتروشیمی در حال رشد است.

بیژن زنگنه  گفت: اینکه سرمایه گذاران خارجی رغبت به فعالیت در این حوزه دارند، ناشی از مزیت ان است که می‌توان به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا امیدوار بود.

وی گفت: بخش وسیعی از نمایشگاه را صنایع پایین دستی تشکیل داده است که ارزش افزوده ویژه ایجاد می‌کند و می‌تواند اشتغال زیادی هم ایجاد کند که بسیار غنیمت است.

زنگنه افزود: نوسان پیش بینی نشده قیمت عرضه خوراک به صنایع پایین دستی باید ساماندهی شود و به تنهایی نمی‌توانند مشکلات را مدیریت کنند و لازم است دولت حمایت و کمک کند.

وی گفت:ضرورت مراجعه به بورس و الزام ورود صنایع کوچک به این بازار برای تامین مواد اولیه باعث نگرانی ان‌ها شده است، اما نفس حضور صنعت پتروشیمی در بورس مهم است و برای این گروه و حمایت از آن‌ها با بورس صحبت کردیم.

وزیر نفت افزود: هرچه اقتصاد کشور فعال‌تر شود، بنگاه‌ها فعال‌تر می‌شوند و پس از برجام با حدود ۵۰ تولید کننده برای توسعه تولید مذاکره شده که مثبت بوده است و ما سال گذشته یک میلیون تن به عرضه خوراک بنگاه‌های پایین دستی اضافه کردیم که به معنی ایجاد اشتغال و ثروت برای کشور است.

زنگنه گفت: در برنامه ششم به ظرفیت لازم که ارزش تولیدات ان ۴۰ میلیارد دلار است، خواهیم رسید و می‌توانیم اشتغال خوبی ایجاد کنیم.

وی گفت: در عسلویه بنا داریم بخش صنایع میان دستی را ایجاد کنیم و توسعه دهیم که برای کشور بسیار خوب خواهد بود.

زنگنه افزود: مجری سیاست‌های دولت برای بهبود کسب وکار صنایع پایین دستی، ایجاد اشتغال و بهبود معیشت هستیم و حضور ماشین آلات خارجی در نمایشگاه یازدهم حاکی از اهمیت و مزیت صنعت پتروشیمی ایران است.

جزئیات راه اندازی طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی در سال ۹۶

 وزیر نفت از راه اندازی و آغاز تولید محصولات در سه تا چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما؛ بیژن نامدار زنگنه در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست با اشاره به افتتاح چندین طرح پتروشیمی در طول فعالیت دولت یازدهم، گفت: در دولت یازدهم پتروشیمی مرودشت شیراز، مهاباد، کردستان، مروارید، فاز دوم توسعه کاویان، انتخاب، تخت جمشید پارس، لرستان و ... در مدار بهره برداری قرار گرفت.

وزیر نفت با اعلام اینکه روند بهره برداری از طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی در طول فعالیت دولت دوازدهم هم ادامه می‌یابد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود امسال تولید از فاز سوم پتروشیمی پردیس، مرجان، کاوه و فاز اول پتروشیمی بوشهر آغاز شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین با اشاره به افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و غیر دولتی به منظور سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنایع پتروشیمی کشور، اظهار داشت: موضوع اشتغال در کشور برای دولت امری حیاتی بوده و باید بر اساس اهداف کشور در این مسیر گام برداریم، که بخش پایین دستی پتروشیمی می‌تواند اهداف اشتغال آفرینی در کشور را محقق کند.

این مقام مسئول با اشاره به شتاب در روند جذب فاینانس طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی، یادآور شد: اکثر طرح‌های در حال احداث پتروشیمی به خوبی پیش می‌روند و فاینانس آن‌ها هم در حال انجام است، البته بیشتر سرمایه‌گذاران نیمه دولتی بودند و خصوصی‌ها کمتر در طرح‌های توسعه‌ای مشارکت دارند حضور داشتند.

وی مهمترین هدف از برگزاری نمایشگاه‌های ایران پلاست را توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی کشور عنوان کرد و افزود: در توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی باید اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی مشارکت بیشتری داشته باشند تا اهداف توسعه در این بخش محقق شود.

منبع:خبرگزاری صدا وسیما

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر