/
۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

ایران توانایی تامین ماشین آلات صنعت پلاستیک عراق و افغانستان را دارد

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان اینکه "ایران توانایی تامین ماشین آلات صنعت پلاستیک عراق و افغانستان را دارد"، ادامه داد: تا امروز ایران در صادرات ماشین آلات صنعت پلاستیک به عراق ۱۰ درصد سهم داشته است.
کد خبر : ۱۲۸۱

 نبض نفت- «رضا محتشمی پور» رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در همایش "شناخت بازار صادراتی صنعت پلاستیک ایران به کشورهای افغانستان و عراق"، اظهار داشت: عراق و افغانستان دو سوم بازار صادراتی ایران را تشکیل می دهند و با وجود آنکه این کشورها در همسایگی ایران هستند، برخی نیازهای آنها زا طریق کشورهای دوردست تری چون چین تأمین می شود.

وی افزود: ماشین الات چینی در صنعت پلاستکی به این کشورها وارد شده و در آینده ای نزدیک عراق هم با معضل ماشین آلات چینی برای صنعت پلاستیک روبه‌رو می‌شود.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با بیان اینکه "بیش از 20 درصد واردات عراق در دو سال اخیر مربوط به ماشین آلات است"، گفت: در آینده ای نزدیک با کشوری صنعتی روبرو می شویم که سهم آن در حوزه پلاستیک هم افزایش می یابد و باید از هم اکنون برنامه ریزی درستی برای آن شرایط داشته باشد.

وی با بیان اینکه "ایران توانایی تامین ماشین آلات صنعت پلاستیک عراق و افغانستان را دارد"، ادامه داد: تا امروز ایران در صادرات ماشین آلات صنعت پلاستیک به عراق 10 درصد سهم داشته است.

محتشمی پور سرمایه را عمده‌ترین نیاز توسعه در چنین بازارهایی دانست و گفت: به منظور تداوم حضور در بازارهای صادراتی باید در پروژه های صنعتی کشور هدف حضور داشت و نسبت به آن واکنش مناسب نشان داد.

وی افزود: در پنج سال گذشته صادرات مواد خام پلیمری به عراق به بیش از 100 هزار تن رسیده و پنج برابر رشد داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه "باید بازار عراق را به رسمیت بشناسیم‌"، گفت: همین شرایط در افغانستان هم هست و امیدوارم عراق و افغانستان نیز ظرفیت‌های ایران را به خوبی بشناسند.

محتشمی پور با بیان اینکه "واردات گسترده ماشین آلات از مقاصد مختلف بدون خدمات پس از فروش، مشکلات خاص خود را دارد"، گفت: ایران می‌تواند افزون بر تامین ماشین آلات، خدمات پس از فروش هم ارائه کند؛ در عین حال ایران سرمایه انسانی متخصص دارد.

وی ادامه داد: ایران 2 برابر عراق، اوره تولید و 40 درصد اوره مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین ایران در بازار اوره افغانستان سهم قابل توجهی ندارد.

منبع:خبرگزاری تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر