/
۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

تشریح آخرین وضعیت طرح های توسعه پارس جنوبی در بازدید مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس از این میدان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در سفری دو روزه به عسلویه از مراحل پیشرفت طرح های توسعه پارس جنوبی بازدید کرد.
کد خبر : ۱۲۹۱۳

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین فام به همراه مجریان، مدیران و پیمانکاران طرح های در حال اجرای پارس جنوبی با حضور در پروژه مخازن ذخیره سازی میعانات گازی، بندر خدماتی تنبک، فازهای 13، 14 و 24-22 ، در جریان آخرین جزئیات ساخت و راه‌اندازی طرحهای توسعه پارس جنوبی قرار گرفت.

وی با اشاره به اتمام عملیات راه اندازی سکوی اقماری 14C و آغاز برداشت گاز ترش از موقعیت مخزنی این سکو در ماه گذشته عنوان کرد: اهداف تعیین شده برای سال 97 از طرف وزارت نفت، تولید 3 میلیارد فوت مکعب گاز ترش از فازهای 13، 14، 22-24 بوده است که خوشبختانه بلوک اول آن با راه اندازی دو سکوی دریایی فاز ۱۴ محقق شده و هم اکنون یک میلیارد فوت مکعب (معادل 28 میلیون متر مکعب) در روز از موقعیت فاز 14 گاز تولید می کنیم.
مشکین فام درباره آخزین مراحل توسعه فاز 13 گفت: با توجه به بارگیری دو سکوی 13B, 13D از یارد شرکت صنایع دریایی (صدرا) و تکمیل عملیات حفاری چاههای این دو سکو، عملیات جداسازی یکی از دکل‌های حفاری به پایان رسیده و عملیات تکمیلی حفاری دکل دوم هم در چند روز آینده به اتمام می رسد، بنابراین به محض مساعد شدن شرایط جوی در دریا، سکوهای مذکور برای انجام عملیات نصب، راه‌اندازی و تولید گاز روانه موقعیت مخزنی خود خواهند شد.
با راه‌اندازی این دو سکوی فاز 13 و تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز، بلوک دوم هم مطابق برنامه تکلیفی سال 97 به اجرا درخواهد آمد.
او با اشاره به اینکه فازهای 22-24 به دلیل اینکه سکوی 22 در موقعیت نصب است از شرایط بهتری برخوردار است، افزود: با توجه به آمادگی بخش خشکی این فاز برای دریافت گاز، با جداسازی دکل حفاری، این سکو با فاصله زمانی یک ماه، به تولید 500 میلیون فوت مکعبی خود در روز خواهد رسید.
مشکین فام با اعلام خبر اتمام عملیات حفاری موقعیت 24A در هفته آینده، گفت: سکوی 24A در یارد صدرا آماده بارگیری جهت انتقال به دریا است که با انتقال سکوهای فاز 13 توسط شناور FLB124 و برگشت دوباره آن به یارد صدرا بارگیری شده و برای نصب و راه‌اندازی روانه موقعیت مخزنی خود خواهد شد.
با راه اندازی سکوهای یاد شده، تولید گاز از هر یک از فازهای در حال توسعه پارس جنوبی یک میلیارد فوت مکعب خواهد بود که در مجموع 3 میلیارد فوت مکعب تولید گاز بنابر برنامه تکلیفی سال 97 محقق خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص تامین کالاهای مورد نیاز این طرح‌ها نیز گفت: به دلیل پیشرفت فیزیکی بالای فازهای 13و 22-24 و رو به اتمام بودن آنها، کلیه اقلام مورد نیاز از قبل تهیه شده و در انبارها موجود است. در فاز 14 هم کلیه تجهیزات عمدتا تهیه شده و تنها اقلام فله‌ای مورد نیاز است. این اقلام در داخل کشور هم یافت می‌شود و منحصر به سازنده خاصی نیست. بنابراین مشکلی برای تامین آنها وجود ندارد.
به گفته مشکین فام، در حال حاضر به صورت میانگین روزانه 580 میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود که قابلیت افزایش ظرفیت برداشت تا 600 میلیون مترمکعب را هم دارد.




ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر