/
۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹

پاسخ به سوالاتی درباره تولد دوباره کارت سوخت

علی رغم آنکه بیژن نامدار زنگنه اخیرا درباره تغییر قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده توضح داد که درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژیدولت باید لایحه بدهد و در مجلس مطرح شود؛ اما موضوع کارت سوخت هیچ ربطی به قیمت و سهمیه‌بندی ندارد، بلکه می‌خواهیم "جلوی قاچاق را بگیریم" اما سوالات متعددی ازجمله بحث سهمیه بندی و میزان سهمیه احتمالی به موازات اعلام خبر"تولد دوباره کارت سوخت" در اذهان مطرح شده است که تنی چند از اعضای کمیسوین انرژی مجلس به آن پاسخ می دهند.
کد خبر : ۱۳۰۵۴

کارت سوخت مکانیزمی برای کنترل قاچاق است

به گزارش نبض نفت سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با این پایگاه تحلیلی خبری گفت: هنوز تصمیمی درباره افزایش بنزین به مجلس اعلام نشده است و برای اطمینان از این امر باید منتظر لایحه بودجه دولت باشیم.
اسدالله قره‌خانی نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید نسبت به سوخت مصرفی در کشور آمار و ارقام داشته باشیم که کارت سوخت می‌تواند این کار را انجام دهد وورود و خروجی جایگاه‌های سوخت را قابل کنترل کند
.
وی با بیان اینکه کشور برای کنترل سوخت نیازمند مکانیزمی است که بتواند از قاچاق جلوگیری کند تصریح کرد: باید با روش‌های پیش‌بینی شده جلویمصرف بیش از حد بنزین و قاچاق سوخت به خارج از کشور را بگیریم
.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: براین اساس باید مجاری قاچاق بنزین را شناسایی کنیم تا متوجه شویم آیا جایگاه‌های بنزین مشکل آفرینند یا خودروها، یا مخازن شرکت نفت و پالایشگاه‌ها و مشکل از کجاست؟.
وی با بیان اینکه "کارت سوخت یکی از ابزار کنترل این موارد است: خاطرنشان کرد: اینکه کارت سوخت بتواند مصرف بنزین را در کشور کاهش دهد یا خیر موضوعی است که باید با در نظر گرفتن مسائل دیگر به آن واردشد.
قره خانی یادآورشد: هنوز تصمیمی درباره افزایش بنزین به مجلس اعلام نشده است و برای اطمینان از این امر باید منتظر لایحه بودجه دولت باشیم
.

صدور کارت سوخت جدید بدون هزینه است


سیدعلی ادیانی دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتگو با نبض نفت ضمن  تاکید براینکه صدور کارت جدید سوخت بدون هزینه است درباره احیایکارت سوخت اظهارکرد: حذف کارت سوخت برابرقانون خلاف بود؛ مجلس، دولت را مکلف کرده بود که کارت سوخت را نگه دارند.
وی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه حذف کارت سوخت، گفت: نگاه ما این بود که باید آن سامانه نگه داشته و حتی تکنولوژی آن به روز شود و مردم از کارت سوخت خودروی خود برای مصرف بنزین استفاده کند.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی رفتار دولت ها آزمون و خطا است، بیان داشت: حذف کارت سوخت جای نقد داشت با این حال از اینکه دولت بالاخره تن به احیای کارت سوخت داد جای تشکر دارد.
وی یادآورشد: احیای کارت سوخت به معنای دو نرخی شدن بنزین نیست، در واقع الان بحث قیمت یا سهمیه بندی بنزین و سوخت نیست، بلکه تمرکز دولت با احیای کارت سوخت، کنترل قاچاق است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت در بودجه سال آینده اتفاقاتی را پیش بینی می کند، اما فعلا فلسفه احیای کارت سوخت برای جلوگیری قاچاق سوخت است، هرچند که این کارت فواید فراوانی دارد.

دولت بخواهد قیمت بنزین را افزایش دهد نیاز به مجوز مجلس دارد


علی بختیارعضو دیگرکمیسیون انرژی مجلس نیز به نبض نفت  گفت: احیای کارت سوخت هیچ ارتباطی به سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن ندارد و اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را افزایش دهد نیاز به مجوز مجلس دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون در دولت و مجلس، هیچ تصمیمی دربارهسهمیه‌بندی بنزین، افزایش قیمت و 2 نرخی شدن آناتخاذ نشده است تصریح کرد: مدیریت مصرف سوخت، جلوگیری از قاچاق بنزین و همچنین کاهش مصرف سوخت از جمله دلایل احیای کارت سوخت است.
نماینده مردم گلپایگان در مجلس با تاکید براینکه اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را افزایش دهد نیاز به مجوز مجلس دارد گفت: کمیته ساماندهی سوخت تاکنون چند جلسه تشکیل داده و سناریوهای مختلف را بررسی کرده است، اما هنوز این کمیته به تصمیم قطعی و نهایی درباره ساماندهی سوخت نرسیده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر