/
۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

حمایت سرمایه‎گذاران نفت‎شیل آمریکا از کاهش عرضه نفت اوپک

در حالی‎که رئیس‏‎جمهوری آمریکا با توئیت‎های پی‌درپی خود به دنبال افزایش تولید نفت اوپک است،سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نفت‎شیل آمریکا از کاهش تولید نفت با هدف افزایش سودآوری‎ حمایت می‎کنند.
کد خبر : ۱۳۲۴۲

 به گزارش نبض نفت  به نقل از رویترز ، کاهش شدید قیمت نفت در روزهای اخیر در حالی رخ داد که تولیدکنندگان نفت شیل به‌تازگی توانسته بودند پس از سالها سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید و کسب سهم بازار بیشتر، به سودآوری برسند.

افزایش قیمت‌ها سبب خرسندی سرمایه‌گذارانی شده بود که مدتها انتظار سودآوری داشتند و همزمان شاهد آن بودند که انقلاب شیل‌اویل توانسته بود آمریکا را به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خام در جهان تبدیل کند.

کاهش ۲۹ درصدی در قیمت نفت ایالات متحده از اکتبر، اکنون حاشیه‌های سود شرکت‌های نفتی آمریکا را تهدید می‌کند و قیمت‌های پایدار زیر ۵۰ دلار می‌تواند ارزش ذخایر شیل را که بانک‌ها برای تعیین قدرت قرض گرفتن استفاده می‌کنند، کاهش دهد.

استیون پروت، مدیر اجرایی شرکت Elevation Resources LLC که تولیدکننده نفت شیل است، گفت: فعالیت در بزرگ‌ترین میدان نفتی ایالات متحده آمریکا در صورت تداوم قیمت‌های پایین نفت در سال آینده میلادی ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داشت. ادامه روند کاهشی قیمت نفت می‌توانست سبب شود تا شرکت‌های تولیدکننده شیل باز هم ارزش سهام خود را از دست بدهند و این روند تا سالها ادامه یابد.

اما تحولات بازار نفت تولیدکنندگان شیل را امیدوار به نجات کسب‌وکار خود از طریق کاهش عرضه نفت از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) کرده است. قرار است اعضای اوپک روز پنج‌شنبه در وین دیدار کنند. این در حالی است که دونالد ترامپ با توئیت‌های مکرر خود تلاش می‌کند اوپک تولید خود را افزایش دهد.

فیل فلین، تحلیلگر گروه Price Futures در شیکاگو گفت که تولیدکنندگان شیل در سالهای اخیر در جهت سودآوری با قیمتهای پایینتر نفت به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند.

فلین گفت: واقعیت این است که بسیاری از آنها از قیمت ۵۰ دلار می‌ترسند و بانکداران آنها هم از ۵۰ دلار هراس دارند. آنها می‌خواهند اوپک عرضه خود را کاهش دهد و مایلند که دونالد ترامپ توئیت‌های خود را متوقف کند.

براساس برآوردهای دولت ایالات متحده، تولید نفت این کشور ۱۷ درصد در سال جاری افزایش خواهد یافت و به تولید روزانه ۱۰,۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بر اساس همین برآوردها، تا اواسط سال ۲۰۱۹ میزان تولید نفت آمریکا به ۱۲.۰۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. پس از سالها افزایش سرمایه‌گذاری، شرکت‌هایی از جمله Anadarko Petroleum Corp. (APC.N) بنا دارند بودجه‌های خود را در این زمینه کاهش دهند یا متوقف کنند.

بروس کمپبل، رئیس مشاوران شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری Lee & Ross Campbell گفت که حتی اگر اوپک عقب بنشیند و قیمت‌های جهانی در سطوح فعلی پایدار بماند، قیمت‌های کنونی برای بازگرداندن شوق در سرمایه‌گذاران شیل کافی نخواهد بود.

به گفته کمپبل، شرکت‌های شیل می‌توانند هزینه‌های بیشتری را کاهش دهند، اما به ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان برای تغییر سازوکار خود نیاز خواهند داشت تا سودآوری‌شان را افزایش دهند. بدون قیمت‌های بالای نفت این کار بسیار سختتر خواهد شد.

 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر