/
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰

اقدامات ارزشمند واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری در جهت ساخت قطعات مورد نیاز و صرفه‌جویی

رییس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری گفت: این واحد در راستای ساخت قطعات مورد نیاز و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اقدامات ارزشمندی انجام داده است.
کد خبر : ۱۳۳۸۱

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، مهندس رامین قنواتی افزود: طراحی و ساخت ابزار و دستگاه‌های مورد نیاز، همچنین اقداماتی که در راستای اصلاح فرآیندها صورت گرفته تنها بخشی از ابتکارات و فعالیت‌هایی است که کارکنان این واحد علاوه بر شرح وظایف خود انجام داده‌اند تا از هزینه‌های گزاف خرید دستگاه‌های خارجی مشابه جلوگیری نمایند. به گفته وی، همه این دستگاه‌ها با استفاده از قطعات کار کرده موجود در انبار ضایعات جزیره و امکانات این واحد بدون صرف هیچ‌گونه هزینه‌ای ساخته شده است.

وی، ساخت دستگاه سیم‌جمع‌کن چاه‌پیمایی (Re-spooler) برای جمع‌آوری سیم دستگاه Reel Pack چاه‌پیمایی را از اقدامات این واحد دانست و گفت: از مزیت‌های این دستگاه، سرعت، دقت بالا و کاهش قابل توجه میزان نفرساعت برای انجام این کار به صورت دستی است. همچنین میزان خسارات احتمالی به سیم چاه‌پیمایی در زمان respool نمودن کاهش یافته و مزیت‌های بسیار زیادی نسبت به روش‌های سنتی دارد. مهندس قنواتی افزود: این دستگاه که متشکل از شاسی، رگولاتور و پمپ هیدرولیکی است، با استفاده از امکانات داخلی و انبار ضایعات جزیره تهیه شده و با استفاده از این دستگاه سیم‌های دستگاه چاه‌پیمایی از روی قرقره‌های ساخته شده توسط شرکت‌های سازنده بر روی وینچ دستگاه چاه‌پیمایی منتقل می‌گردد و از آسیب‌دیدگی سیم به دلیل بسته شدن نامنظم و غیراستاندارد بر روی DRUM دستگاه وینچ چاه‌پیمایی جلوگیری می‌نماید. این دستگاه نمونه خارجی دارد و ساخت آن باعث جلوگیری از صرف هزینه هنگفت برای خرید نمونه خارجی شده است. رییس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری، طراحی و ساخت دستگاه تفلون کاری (‌تزریق تفلون‌) شیرهای دروازه‌ای تاج سرچاهی‌ را دیگر اقدام این واحد اعلام کرد و گفت: این دستگاه با استفاده از قطعات کار کرده موجود در کارگاه این واحد طراحی و ساخته شده و در نشت‌بندی شیرهای دروازه‌ای سرچاهی کاربرد دارد. همچنین طراحی و ساخت دستگاه فشارساز با استفاده از پمپ هوایی Haskel Pump برای تست شیرهای دروازه‌ای تاج چاه‌ها و شیرهای ایمنی درون‌چاهی و ساخت دستگاه تست عملکرد فلاپر شیر ایمنی درون‌چاهی به صورت عمودی توسط این واحد انجام شده است. این دستگاه به شکلی طراحی و ساخته شده که فلاپر شیر ایمنی درون‌چاهی به شکلی مورد تست عملکرد قرار گیرد که شرایط واقعی چاه برای آن به وجود آید و از نتیجه عملکرد آن اطمینان حاصل گردد.

به گفته مهندس قنواتی، طراحی و ساخت جایگاه استقرار tubing hanger به منظور نصب و بازیافت آموزشی S.R.P PLUG در کارگاه توسط این واحد انجام شده است. این ابزار نمونه خارجی نداشته و طراحی و ساخت آن جنبه آموزشی داشته و به منظور آشنایی تکنسین‌های چاه‌پیمایی با طریقه چگونگی نصب و بازیافت S.R.P PLUG درون tubing hanger تهیه شده است. همچنین باعث افزایش سرعت عمل تکنسین‌ها در زمان کار دکل‌های حفاری بر روی چاه‌های میدان الوند و اسفند می‌گردد.

مهندس قنواتی افزود: پمپ گریز از مرکز خارج از سرویس نیز توسط این واحد تعمیر و راه‌اندازی شده است. این دستگاه متشکل از شاسی، پمپ گریز از مرکز و الکتروموتور است که با استفاده از یک پمپ مستعمل در انبار ضایعات جزیره و قطعات و لوازم مازاد در سایر واحد‌ها گرد‌آوری و ساخته شد. با ساخت این دستگاه، انجام عملیات پیگرانی خطوط لوله با آب دریا برای تعویض بخشی از رایزر خط لوله 12 اینچ نفت سکوی نصرت در فروردین‌ماه 1395، همچنین تخلیه نفت برخی از خطوط لوله میسر شد و اجرای پروژه‌هایی از این دست که قبلا منطقه با استفاده از شناورهای شرکت‌های پیمانکاری و یا امکانات سایر مناطق انجام می‌داد امکان‌پذیر شد.

رییس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری افزود: ابزار BACK PRESSURE VALVE LUBRICATOR توسط این واحد طراحی و ساخته شده است. این وسیله به دلیل شرایط ویژه‌ای که برای یکی از چاه‌های سکوی نصرت پیش آمده بود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن طراحی و ساخته شد و با استفاده از آن امکان برداشتن تاج چاه بدون حضور دکل حفاری و کشتن چاه میسر شد. کاربرد این ابزار برای نصب و بازیافت شیر کنترل‌کننده فشار برگشتی چاه (BACK PRESSURE VALVE) درون TUBING HANGER است. با ساخت این ابزار، از صرف هزینه چند هزار دلاری حضور دکل حفاری و از خط خارج شدن چاه NTH1 حداقل به مدت 1 ماه جلوگیری به عمل آمد.

به گفته وی، طراحی و ساخت یک دستگاه پمپ هیدرولیک سه‌کاره در کارگاه واحد خدمات فنی چاه‌ها دیگر اقدام این واحد است. این دستگاه که برای تست شیر‌های ایمنی درون‌چاهی و تاج چاه‌های تولیدی و تزریقی طراحی و ساخته شده شامل سه پمپ هوایی، برقی و دستی است که همگی در یک پکیج جمع‌آوری شده‌اند. کلیه مراحل طراحی و ساخت این مجموعه شامل الکتروموتور، پمپ هیدرولیک برقی، دستی، هسکل پمپ، مخزن روغن هیدرولیک، تیوب‌های ابزار دقیق و لاین‌کشی، کلیه شیر‌آلات، رگولاتور تنظیم فشار و دبی و بقیه ادوات مورد نیاز، در این واحد انجام شده است‌. این دستگاه قابلیت ساخت فشار هیدرولیک تا 10,000 Psi را دارد و باعث صرفه‌جویی چند هزار دلاری و بی‌نیازی در خرید نمونه مشابه خارجی شده است. این دستگاه نسبت به پمپ‌های هیدرولیکی دستی که پیش از این مورد استفاده قرار می‌گرفت، به دلیل سرعت عمل بالا در تست ادوات سرچاهی و درون‌چاهی، موجب صرفه‌جویی در وقت و توان نیروی انسانی شده است.

رییس واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری گفت: تعمیر اساسی یک دستگاه جرثقیل 3 تن از رده خارج میدان دنا، ساخت Base Plate و نصب در پشت کارگاه جهت جابجایی وسایل سنگین و مورد استفاده در زمان تعمیر تاج چاه‌ها و packer و...، طراحی و ایجاد امکانات لازم برای تست Hydraulic jar در کارگاه با استفاده از امکانات موجود در کارگاه، تغییر استارتر هیدرولیکی موتور چاه‌پیمایی مدل SSR به استارتر هوایی به دلیل عدم وجود لوازم یدکی و در سرویس قرار دادن یونیت چاه‌پیمایی یاد شده، طراحی و ساخت بدنه فلزی (مندرل) چند دستگاه پیگ در اندازه‌های مختلف و جلوگیری از صرف هزینه برای خریداری آنها، طراحی و ساخت تعدادی فیوز سربی قابل ذوب (Fusible Plug)، تست نمودن آنها با فشارpsi 5000 و نصب بر روی چاه‌های تولیدی برای افزایش ضریب ایمنی چاه‌ها در زمان خارج از سرویس بودن پنل‌های ایمنی چاه‌ها نیز توسط این واحد و با دقت و کیفیت بالا انجام شده است. این ادوات در زمان بروز آتش‌سوزی در سکوها عمل کرده و باعث بسته شدن شیرهای ایمنی درون‌چاهی و در نتیجه جلوگیری از آتش‌سوزی چاه‌های تولیدی می‌شوند.

به گفته مهندس قنواتی، بازسازی و تعمیردستگاه‌های چاه‌پیمایی قدیمی و فرسوده جهت در سرویس نگه داشتن آنها، طراحی و ساخت دستگاه تست پنل‌های ایمنی چاه‌های تولیدی و تزریقی موجود در سکوهای اقماری و جلوگیری از صرف هزینه جهت خریداری دستگاه مشابه خارجی، بازسازی، تعمیر و استفاده مجدد از 20 عدد GATE VALVE مستعمل در سایزهای مختلف 2، 3 و 4 اینچ که از دکل الوند به انبار ضایعات منطقه منتقل شده بودند که این امر باعث صرفه‌جویی در خرید این اقلام شده است، همچنین طراحی، ساخت و نصب BASE PLATE به همراه تعدادی فلنج در سایزهای مختلف در کف کارگاه جهت تست و تعمیر ولوها و تاج چاه‌ها، طراحی و نصبBy-Pass Line دو اینچ بر روی دستگاه تفکیک‌کننده آزمایشی سکوی نصر یک جهت احیاء چاه‌های خارج از سرویس در شرایط ایمن، جلوگیری از به هدر رفتن مقدار زیادی نفت و آلودگی دریا و محیط زیست‌، ساخت دو دستگاه گریس‌پمپ بشکه‌ای برای گریس‌کاری تاج چاه‌ها، ساخت دو پمپ دستی تفلون کاری جهت روانکاری و نشت‌بندی شیرآلات سرچاهی، راه‌اندازی و تکمیل پنل ایمنی تعدادی از چاه‌های جدید میادین الوند و اسفند، اصلاح مسیر پیگ رسیور آب تزریقی در سکوی ایلام دو، از سایر اقدامات این واحد است. وی گفت: با نصب یک عدد بال‌ولو و قطع ارتباط مسیرهای تخلیه باز و بسته در زمان احیاء چاه‌ها، عملیات زنده نمودن چاه‌ها در شرایط کاملاً ایمن و بدون نشت گاز و نفت در محوطه سکوها انجام می‌شود و اصلاح مسیر خروجی پمپCLOSED DRAIN در سکوهای میادین اسفند و الوند با نصب یک عدد بال ولو 2 اینچ بعد از شیر یک طرفه در مسیر خروجی پمپ تخلیه بسته، امکان انجام تعمیرات احتمالی SDV و شیر یک طرفه مسیر خروجی پمپ، بدون نیاز به بستن چاه‌ها، فراهم شده است. همچنین از برگشت فشار خط لوله اصلی به درون پمپ و آسیب‌دیدگی آن جلوگیری می‌نماید.

وی گفت: با اصلاح لوله‌کشی خط آنالوس چاه‌های پمپی میدان الوند و انتقال لاین تخلیه گاز چاه‌ها به بعد از چوک‌ولو، از بروز شرایط GAS LOCK و UNDER LOAD چاه‌ها جلوگیری به عمل آمد.

وی در پایان گفت: همکاری با شرکت‌های توانمند داخلی برای ساخت فیلترهای تزریقی، لوازم الاستومری دستگاه‌ها، شیرهای ایمنی درون‌چاهی، چوک‌ها، رابرهای مربوط به پیگ‌ها و ... در راستای حمایت از کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی انجام شده است.

گفتنی است، واحد خدمات فنی چاه‌های منطقه سیری یکی از واحدهای عملیاتی این منطقه است که کارکنان آن همانند سایر همکاران خود در شرکت نفت فلات قاره ایران سعی در انجام خدماتی با ارزش دارند. همکاران این واحد شعار «ما می‌توانیم» را وظیفه خود دانسته و از سال‌های گذشته فعالیت‌هایی علاوه بر شرح وظایف سازمانی خود برای بهبود روش‌های موجود و دستیابی به نتایج بهتر را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر