/
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴

احیای کارت سوخت به معنی افزایش بهای بنزین نیست

در پی اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای احیای کارت سوخت نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تصمیم مهم دولت برای ساماندهی مصرف سوخت اظهارنظرهای مختلفی دراین باره مطرح کردند.
کد خبر : ۱۳۳۸۵

به گزارش نبض نفت بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در عین حال با احیای کارت سوخت تا جایی که برای ساماندهی سوخت باشد موافقت می کنم اما اگر قرار باشد کارت سوخت به معنای افزایش قیمت ها باشد، با این موضوع اعلام مخالفت می کنم.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه وزیر نفت صحبتی در خصوص سهمیه بندی بنزین و افزایش قمیت سوخت نداشته است گفت: برخی افراد دولت دراین زمینه اظهار نظرهایی داشته اند که باعث نگرانی شده است.
وی افزود: افزایش قیمت سوخت یا دو نرخی شدن بنزین به نفع مملکت نیست از این روی با آن مخالفت می کنم.
نعمتی تصریح کرد: این که گفته می شود مجلس مخالف دو نرخی شدن است را باید از باقی نمایندگان نیز سوال کنید اما بنده با این امر مخالف هستم و مخالفتم را بارها اعلام کرده ام.

سود هزاران میلیاردی قاچاقچیان با حذف کارت سوخت

سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان آران و بیدگل درمجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: حذف کارت سوخت باعث تاراج منابع کشور و واریز هزاران میلیارد به جیب قاچاقچیان شده است.
وی افزود: حال اگر حذف کارت سوخت به ‌علت سیاسی‌بازی و اینکه کار دولت سابق بوده و لاجرم باید حذف می‌شده،نبوده است؛ مدیران مربوطه بایستی پاسخ دهند چرا کارت سوخت حذف شد و اگر بد بود چرا اکنون درصدد احیایآن هستند
.
ساداتی‌نژاد در مورد مدیریت محافظه‌کارانه وضعیت پرداخت یارانه‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: در شرایط فعلی چه ضرورتی دارد دو دهک بالای جامعه که ماهیانه درآمدی بالای پنج میلیون دارند حذف نشود و به‌جای آن به عامه مردم که در شرایط فعلی و با نوسانات قیمت‌ها دچار مشکل شده‌اند کمک نشود؟
وی گفت: اکنون مالیات‌ها به‌جای اینکه در خدمت تولید کشور باشد و از دلالان و واسطه‌ها گرفته شود بیشتر علیه تولیدکنندگان است.

کارت هوشمند سوخت روشی موثر برای مهار مصرف انرژی

علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که مصرف سوخت و دیگر حامل‌های انرژی در ایران در مقایسه با دیگر کشورها بسیار بالاست، گفت: متاسفانه فرآورده‌های نفتی و به‌ویژه بنزین در ایران بدون ابزارهای کنترلی مصرف می‌شوند و برخی افراد نیز قیدوبندی برای صرفه‌جویی ندارند.
وی افزود: استفاده از کارت هوشمند سوخت یا به‌
کارگیری راهکارهای دیگر می‌تواند روشی موثر برای مهار مصرف این فرآورده باشد.

تدابیری برای مدیریت سوخت لازم است

حسین امیری‌خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: مصرف ایران در بخش انرژی و فرآورده‌های نفتی همانند بنزین،گاز و برق نسبت به استانداردهای جهانی بسیار بیشتر است و این برای کشوری که با برخی مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند مناسب نیست، بنابراین باید تدابیری اندیشید تا مصرف بنزین و دیگر فرآورده‌ها مدیریت شود.
نماینده زرندو کوهبنان در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس یکی از راه‌هایمدیریت مصرف بنزین را استفاده از کارت هوشمند سوخت می‌داند. در شرایط کنونی که اختلاف قیمت سوخت بین ایران و کشورهای همسایه زیاد شده، انگیزه برای قاچاق افزایش یافته است
.

افزایش شفافیت مزایای احیای کارت سوخت است

عبدالحمید خدری، دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افزایش شفافیت اطلاعات در حوزه‌های سوخت وحمل‌‌ونقل از مزایای استفاده از کارت هوشمند سوخت است، به گونه‌ای که بازار عرضه و تقاضای بنزین را نیز شفاف می‌کند.

وی افزود: استفاده از کارتهوشمند سوخت مانع مهمی بر سر راه قاچاق بنزین ایجاد و بانکی از اطلاعات خودروها و مقدار مصرف آنها را برای دولت فراهم می‌کند و سبب می‌شود آمار و اطلاعات مناسب و دقیقی درباره میزان و نحوه مصرف بنزین خودروهای شخصی و عمومی در اختیار وزارت نفت قرار گیرد.

نماینده گناوه، بوشهر و دیلم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به تفاوت قابل توجه قیمتبنزین در داخل کشور با قیمت این فرآورده نفتی در کشورهای همسایه، استفاده دوباره از کارت هوشمند سوخت از رواج قاچاق به‌ویژه قاچاق سازمان‌یافته این فرآورده نفتی جلوگیری می‌کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر