/
۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

نفت ۵۰ دلاری صنعت شیل آمریکا را تحت فشار قرار داده است

توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش نتوانسته کار زیادی برای افزایش قیمت نفت انجام دهد و بسیاری از تولیدکنندگان شیل را ناامید کرده است.
کد خبر : ۱۳۶۰۹

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل اینترنشنال، توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش نتوانسته کار زیادی برای افزایش قیمت نفت انجام دهدو بسیاری تولیدکنندگان شیل را ناامید کرده است. در حالی که شرکت ها در حال بودجه بندی 2019 هستند، دورنمای نفت 50 دلاری سوالاتی در مورد مقدار تولید مورد انتظار شیل ایجاد میکند .

آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد تولید نفت آمریکا 1.3 میلیون بشکه در روز در سال 2019 افزایش یابد، ولی قیمت نفت مطمئناً بر این پیش بینی ها تاثیر می گذارد . مورگان استنلی در یادداشت 13 دسامبر خود نوشت:« رشد کلی نفت شیل آمریکا بسیار در برابر قیمت وست تگزاس اینترنت در محدوده 40 تا 60 دلار حساس است». این بانک سرمایه‌گذاری اعلام کرد تولید کنندگان شیل نسبت به قیمت زیر 60 دلار بیشتر از بالای 60 دلار حساس هستند. اگر وست تگزاس اینترمدیت در حدود قیمت فعلی (50 دلار) باقی بماند، رشد تولید آمریکا افت می کند .

بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی اعلام کرد که شرکت های بزرگ تر مثل کوکونو فیلیپس یا اکسیدنتال پترولیوم نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر اکتشافی و تولیدی کمتر حساس هستند. از طرف دیگر اگر قیمت نفت پایین بماند برخی شرکت‌ها تولیدشان را کاهش می دهند .

سایر تحلیل‌گران هم حساسیت قیمت را از طرف بخش شیل قبول دارند. شرکت خدمات مالی آمریکایی مریل لینچ در یادداشتی نوشت:« ما انتظار داریم هزینه سرمایه ای 5 تا 10 درصد با میانگین نفت وست تگزاس اینترمدیت 59 دلارشد کند که باعث رشد تولید به میزان 1.3 میلیون بشکه در روز می شود . ولی ممکن است تولیدکنندگان به خاطر کاهش اخیر قیمت نفت و افزایش بی ثباتی، بودجه خود را با نفت ارزانتری تنظیم کنند» .

یک مانع اصلی وجود دارد که بخش شیل در 2018 با آن مواجه بود و الان در حال برطرف شدن است: محدودیت‌های خط لوله. تولیدکنندگان شیل و شرکت‌های خط لوله از روش‌های مختلفی برای کاهش تاثیر مشکلات خط لوله استفاده کرده اند .

مقدار بسیار بالای تولید شیل امریکا در سال جاری تا حد زیادی به خاطر توانایی تولیدکنندگان و شرکت‌های خط لوله برای برطرف کردن مشکلات گلوگاه ها مخصوصا در پرمین بوده است. اپراتورهای خط لوله باعث تسریع جریان نفت شدند تا شیل بیش از ظرفیت ثبت شده تولید کند .

در 2018 فعالیت هیچ خط لوله ای متوقف نشد که یکی از دلایل موفقیت است .

پروژه های بیشتری در 2019 آغاز می شوند که باید فشار را از روی تولید کنندگان نفت بردارند. بریج تکس و سان رایز در نیمه اول 2019 ، به ترتیب 40 هزار و 175 هزار بشکه در روز به تولید اضافه می کنند. 100 هزار بشکه دیگر هم از کاکتوس 2 می آید و انترپرایز پروداکت پارتنرز می‌تواند 200 هزار بشکه نفت با تبدیل خط لوله های گاز مایع به نفت خام تولید کند .

تا پایان 2019 محدودیت های بسیار کمی برای جریان نفت وجود خواهد داشت. پایانه های صادراتی جدید راه را برای انتقال نفت با مقادیر روزافزون باز می کنند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر