/
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴

آمریکا هر نوع همکاری را با اوپک رد کرد

در پی درخواست «نیکلاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا در نشست روز شنبه (دیروز) اوپک در وین، برای شرکت آمریکا در گفت و گوهای فریز تولید نفت، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا به سرعت هر ایده ای در مورد همکاری این کشور را برای فریز تولید رد کرد.
کد خبر : ۱۳۶۶

نبض نفت- فوربس نوشت؛ «نیکلاس مادورو» رییس جمهوری کشور سوسیالیستی ونزوئلا که کشورش از کاهش قیمت های نفت بشدت آسیب دیده است، درخواست عجیبی را مطرح کرد و آن اینکه ایالات متحده امریکا نیز در این مذاکرات شرکت کند. وی گفته بود، آمریکا باید (در این گفت و گوها) حاضر شود زیرا یک تولیدکننده بزرگ است و نمی تواند جدا عمل کند.

فوربس ادامه داد: گر چه مشخص نیست که آیا اشاره مادورو به شرکت های تولیدکننده نفت آمریکا مانند اکسون موبیل و شورون یا به دولت آمریکا برمی گردد، اما در هر صورت خواسته وی بی معنی است.

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا تاکید کرد: آمریکا در هیچ گفت و گوی نفتی با اوپک چه به صورت رسمی و چه به صورت غیررسمی شرکت نمی کند.

فوربس افزود: برای شرکت های آمریکایی نیز مطابق قانون این کشور، چنین همکاری هایی و نیز هر نوع دستکاری قیمت ممنوع است.

در روزهای 28 و 29 اکتبر (هفتم و هشتم آبان) کشورهای عضو اوپک و برخی تولیدکنندگان مهم غیراوپک مانند روسیه و برزیل در مورد امکان فریز تولید نفت گفت و گو کردند که بدون نتیجه پایان یافت.

قرار است این گفت و گوها درتاریخ 25 نوامبر (پنج آذر) ادامه یابد و پس از آن اوپک توافق ماه سپتامبر (مهر) خود را نهایی کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در مورد نشست اخیر اوپک نوشت، کارشناسان ارشد سازمان کشورهای صادرکننده نفت روز شنبه پس از نشست مشترک با 6 کشور دیگر تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک ، بحث های مطرح شده در این نشست را برای تنظیم قیمت جهانی نفت 'پربار و سازنده' نامیدند.

اوپک در بیانیه پایانی این نشست اعلام کرد، توافق کلی ماه گذشته در این سازمان برای کاهش تولید، پیشاپیش بر بازار اثر گذاشته است؛ هرچند قیمت ها هنوز پایین است و تقریبا با یک سوم بهای سه سال پیش برابری می کند.

6 کشور غیر عضو اوپک که در نشست دو روز گذشته وین حضور داشتند کشورهای جمهوری آذربایجان، برزیل، قزاقستان، مکزیک، عمان و روسیه بودند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز روز یکشنبه در گزارشی به نقل از «ناتیک علی اف» وزیر انرژی جمهوری آذربایجان که در نشست وین حضور داشته است، نوشت: نشست آینده اوپک در مورد کاهش تولید در تاریخ 25و 26 نوامبر برگزار می شود.

وی با اعلام این خبر افزود: ما بدون در نظر گرفتن هرگونه نتیجه وتغییرات در بازار به طور منظم نشست هایی را برگزار خواهیم کرد.

اعضای اوپک در نشست 26 سپتامبر (پنج مهر) خود در الجزایر با کاهش تولید نفت این سازمان به 32.50 تا 33 میلیون بشکه در روز موافقت کردند. اوپک در ماه سپتامبر 33.60 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرد.

عراق هفته گذشته اعلام کرده بود، این کشور قصد کاهش تولید نفت را ندارد. ایران نیز پیش از عراق خواستار مستثنی شدن از این توافق تا زمان رسیدن سطح تولید نفتش به سطح پیش از تحریم ها شده بود.

منبع:خبرگزاری ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر