/
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

مسیر توسعه با شتاب ادامه دارد / نیاز به 20 میلیارد دلار سرمایه برای یک میلیون بشکه ازدیاد برداشت از غرب کارون

شهنازی زاده گفت: تحقق اهداف توسعه‎ای غرب کارون و افزایش برداشت از میادین این منطقه به بیش از یک میلیون بشکه در سال‎های آینده، به حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و امید است اجرای قراردادهای جدید نفتی در تامین این میزان سرمایه نقشی محوری ایفا کند.
کد خبر : ۱۳۶۷

نبض نفت-غرب کارون که طی سال‏های اخیر، یکی از محورهای اصلی توسعه و تولید در شرکت ملی نفت ایران بوده، همچنان قرار است حامل خبرهای خوشی برای صنعت نفت باشد؛ از راهاندازی تلمبهخانه غرب کارون گرفته تا آغاز تولید نفت در میدان مشترک یاران جنوبی.

آبان ماه پارسال بود که با حضور رئیسجمهوری، سه طرح توسعهای در غرب کارون به بهرهبرداری رسید تا تلاشهای کارکنان صنعت نفت در این منطقه به ثمر بنشیند و ظرفیت تولید روزانه ۲۷۰ هزار بشکه نفت در میادین مشترک یادآوران، یاران و آزادگان ایجاد شود؛ میادینی که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم تنها حدود ۷۰ هزار بشکه در روز نفت تولید میکردند. ۲۳ آبانماه پارسال با افتتاح رسمی فاز نخست توسعه میدان یادآوران، تولید روزانه بیش از ۱۱۵ هزار بشکه نفت و با افتتاح فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی، تولید روزانه بیش از ۷۵ هزار بشکه نفت از این میدانها محقق و طرح توسعه میدان یاران شمالی هم با ایجاد ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت عملیاتی شد.

در ادامه این روند پرشتاب، افزون بر آنکه توسعه میادین غرب کارون به ویژه آزادگان جنوبی به عنوان یکی از محوریترین میادین در جریان مذاکرات توسعهای بین شرکت ملی نفت ایران با شرکتهای داخلی و خارجی مطرح بود، فرایند توسعه این میدان با اتکا به منابع و توانمندیهای داخلی با جدیت ادامه یافت تا جایی که ظرفیت تولید این میدان که طی تمام سالهای گذشته از ۵۰ هزار بشکه در روز تجاوز نکرده بود، اوایل امسال به حدود ۸۰ هزار بشکه در روز رسید.

نورالدین شهنازیزاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره روند فعالیتها در این میدان مشترک میگوید: تولید آزادگان جنوبی پارسال حدود ۴۵ هزار بشکه در روز بود که این رقم با اجرای ۲ طرح افزایش تولید، به بیش از ۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

افزایش تولید روزانه آزادگان جنوبی به ۱۴۰ هزار بشکه تا پایان سال

شهنازیزاده از برنامهریزی برای اجرای ۲ مرحله دیگر افزایش تولید آزادگان جنوبی تا پایان امسال خبر میدهد: در یک مرحله، ۲۵ هزار بشکه و در مرحله دیگر، ۴۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه این میدان افزوده میشود و به این ترتیب انتظار داریم ظرفیت تولید روزانه نفت آزادگان جنوبی تا پایان امسال از ۱۴۰ هزار بشکه عبور کند.

وی با بیان اینکه قرارداد توسعه میدان آزادگان حتما تا پایان سال امضا میشود، به سفر نمایندگان شرکتهای خارجی به ایران و بازدید آنان از این طرح اشاره میکند و می گوید: نمایندگان ۱۴ شرکت در ۲ روز متوالی، از زیرساختهای موجود در منطقه غرب کارون بازدید کردند و در جریان میزان پیشرفت کار در میدان آزادگان قرار گرفتند. آنان در جلسه جمعبندی که پس از این بازدید برگزار شد، اتفاق نظر داشتند که بازدید مفید بوده و دید بهتری نسبت به فرایندهای کاری در این میدان پیدا کردهاند.

به گفته مدیرعامل متن، پس از بازدید، به شرکتهای متقاضی توسعه آزادگان فرصت داده شد که شرکای خود را انتخاب کنند و در قالب کنسرسیوم، پیشنهادات فنیشان را برای توسعه میدان ارائه دهند.

شمارش معکوس برای برداشت نفت از یاران جنوبی

شهنازیزاده افزون بر آزادگان، از میدان یاران هم به عنوان دیگر میدان مشترکی نام میبرد که قرارداد توسعه آن امسال امضا میشود.

توافقنامه اصولی (HOA) میدان یاران، ۱۳ مهرماه پارسال بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا امضا شد. شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا (ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یکی از شرکتهای ایرانی صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) است؛ شرکتی که توسعه یاران شمالی را نیز عهدهدار بود و طرح توسعه این میدان را در قالب قرارداد بیع متقابل با ظرفیت تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت عملیاتی کرد. حال قرار است یاران شمالی و یاران جنوبی به طور یکپارچه و در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، با همکاری این شرکت ایرانی توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت متن، همکاری نفت و گاز پرشیا را در توسعه میدان یاران قطعی عنوان میکند و میگوید: تولید زودهنگام نفت در یاران جنوبی تا پایان مهرماه امسال آغاز میشود و این احتمال وجود دارد که ادامه فرایند توسعه یاران جنوبی و همچنین امکان سنجی و تداوم توسعه یاران شمالی در قالب قرارداد جدید دنبال شود.

وی همچنین از تامین ۲۰ دستگاه تلمبه درونچاهی برای استفاده در طرح یاران شمالی خبر میدهد که از محل سقف کپکس قرارداد بیع متقابل طرح، تامین اعتبار شده است.

طرح توسعه میدان یاران جنوبی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار دارد که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده متن، پس از آغاز تولید زودهنگام به میزان ۱۰ هزار بشکه در روز، فعالیتهای توسعهای برای افزایش این میزان تولید به ۲۵ هزار بشکه در روز تا پایان سال ادامه مییابد.

شهنازیزاده ابراز امیدواری میکند که پس از آزادگان، تکلیف میدان یادآوران نیز در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی مشخص شود؛ میدانی عظیم و مشترک در غرب کارون که اکنون ۱۱۵ هزار بشکه نفت در روز تولید میکند.

تلمبهخانههای غرب کارون و امیدیه در آستانه بهرهبرداری

شهنازیزاده در باره آذر می‏گوید؛ میدانی با پیچیدگیهایی منحصربه فرد که روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت تولید میکند و افزایش تولید آن تا ۱۰۰ هزار بشکه در برنامه قرار دارد.

به گفته وی، ادامه فرایند توسعه این میدان با مدل جدید قراردادهای نفتی با مشارکت اویک و شریک روسیاش قطعی شده است.

همچنین نتایج مطالعات ارائه شده از در باره چنگوله از سوی گازپروم، PTTEP تایلند و DNO نروژ در این میدان در دست بررسی است. به بندکرخه و روند مطلوب پیشرفت مذاکرات با OMV اتریش هم اشاره کرده و درباره طرح احداث تلمبهخانه غرب کارون هم ابراز امیدواری میکند، این تلمبهخانه و تلمبهخانه امیدیه تا پایان مهرماه امسال در سرویس قرار گیرند و نفت خام تولیدی غرب کارون به تفکیک سبک و سنگین از طریق این تلمبهخانهها به مبادی مصرف و صادرات ارسال شود.

به گفته این مدیر نفتی، تحقق اهداف توسعهای غرب کارون و افزایش برداشت از میادین این منطقه به بیش از یک میلیون بشکه در سالهای آینده، به حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و امید است اجرای قراردادهای جدید نفتی در تامین این میزان سرمایه نقشی محوری ایفا کند.   

منبع:خبرگزاری ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر