/
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

تعیین زمان امضای قرارداد توسعه میدان آزادگان با شرکت های بین المللی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) اعلام کرد نمایندگان 14 شرکت بین المللی از زیرساخت‎های موجود در منطقه غرب کارون بازدید کردند و قرارداد توسعه میدان آزادگان به طور حتم تا پایان سال امضا می‎شود.
کد خبر : ۱۳۷۴

نبض نفت- تارنمای وزارت نفت، نورالدین شهنازیزاده افزود: نمایندگان 14 شرکت در 2 روز متوالی، از زیرساختهای موجود در منطقه غرب کارون بازدید کردند و در جریان میزان پیشرفت کار در میدان آزادگان قرار گرفتند.

به گفته مدیرعامل متن، پس از بازدید، به شرکتهای متقاضی توسعه آزادگان فرصت داده شد شرکای خود را انتخاب کنند و در قالب کنسرسیوم، پیشنهادهای فنیشان را برای توسعه میدان ارائه کنند.

آبان ماه پارسال بود که با حضور رییسجمهوری، سه طرح توسعهای در غرب کارون به بهرهبرداری رسید تا تلاشهای صنعت نفت در این منطقه به ثمر بنشیند و ظرفیت تولید روزانه 270 هزار بشکه نفت در میادین مشترک یادآوران، یاران و آزادگان ایجاد شود؛ میادینی که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم فقط حدود 70 هزار بشکه در روز نفت تولید میکردند.

بیست و سوم آبانماه پارسال با افتتاح رسمی فاز نخست توسعه میدان یادآوران، تولید روزانه بیش از 115 هزار بشکه نفت تحقق یافت.

با افتتاح فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی، تولید روزانه بیش از 75 هزار بشکه نفت از این میدانها به ثمر نشست و طرح توسعه میدان یاران شمالی هم با ایجاد ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت عملیاتی شد.

در ادامه این روند، افزون بر آنکه توسعه میادین غرب کارون بویژه آزادگان جنوبی به عنوان یکی از موضوع های محوری در جریان مذاکرات توسعهای بین شرکت ملی نفت ایران با شرکتهای داخلی و خارجی مطرح بود، فرایند توسعه این میدان با اتکا به منابع و توانمندیهای داخلی با جدیت ادامه یافت تا جایی که ظرفیت تولید این میدان که تاکنون از 50 هزار بشکه در روز تجاوز نکرده بود، اوایل امسال به حدود 80 هزار بشکه در روز رسید.

**افزایش تولید روزانه آزادگان جنوبی به 140 هزار بشکه تا پایان سال

در این پیوند، مدیرعامل مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) درباره روند فعالیتها در این میدان مشترک گفت: تولید آزادگان جنوبی پارسال حدود 45 هزار بشکه در روز بود که این رقم با اجرای 2 طرح افزایش تولید، به بیش از 80 هزار بشکه در روز رسیده است.

شهنازیزاده از برنامهریزی برای 2 مرحله دیگر افزایش تولید آزادگان جنوبی تا پایان امسال خبر داد: در یک مرحله، 25 هزار بشکه و در مرحله دیگر، 40 هزار بشکه به ظرفیت تولید روزانه این میدان افزوده میشود و به این ترتیب انتظار داریم ظرفیت تولید روزانه نفت آزادگان جنوبی تا پایان امسال از 140 هزار بشکه عبور کند.

**شمارش معکوس برای برداشت نفت از یاران جنوبی

شهنازیزاده افزون بر آزادگان، از میدان یاران به عنوان دیگر میدان مشترکی نام برد که قرارداد توسعه آن امسال امضا میشود.

توافقنامه اصولی (اچ.اُ.آ-HOA) میدان یاران، سیزدهم مهرماه پارسال بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا امضا شد.

شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یکی از شرکتهای ایرانی صاحب صلاحیت برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید (E&P) است که توسعه یاران شمالی را نیز عهدهدار بود و طرح توسعه این میدان را در قالب قرارداد بیع متقابل با ظرفیت تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت عملیاتی کرد.

قرار است یاران شمالی و یاران جنوبی به طور یکپارچه و در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی، با همکاری این شرکت ایرانی توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت متن، همکاری نفت و گاز پرشیا را در توسعه میدان یاران قطعی دانست و افزود: تولید زودهنگام نفت در یاران جنوبی تا پایان مهرماه امسال آغاز میشود و این احتمال وجود دارد که ادامه فرایند توسعه یاران جنوبی و همچنین امکان سنجی و تداوم توسعه یاران شمالی در قالب قرارداد جدید دنبال شود.

وی تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز تهیه 20 دستگاه تلمبه درونچاهی برای استفاده در طرح یاران شمالی، از محل سقف قرارداد بیع متقابل طرح تامین شده است.

طرح توسعه میدان یاران جنوبی از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران در دستور کار قرار دارد که بر اساس برنامه از پیش تعیین شده متن، پس از آغاز تولید زودهنگام به میزان 10 هزار بشکه در روز، فعالیتهای توسعهای برای افزایش این میزان تولید به 25 هزار بشکه در روز تا پایان سال ادامه مییابد.

شهنازیزاده ابراز امیدواری کرد پس از آزادگان، تکلیف میدان یادآوران نیز در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی مشخص شود؛ میدانی عظیم و مشترک در غرب کارون که اکنون 115 هزار بشکه نفت در روز تولید میکند.

*تلمبهخانههای غرب کارون و امیدیه در آستانه بهرهبرداری

میدان آذر با پیچیدگیهایی منحصربه فرد روزانه 30 هزار بشکه نفت تولید میکند و افزایش تولید آن تا 100 هزار بشکه در برنامه قرار دارد.

به گفته شهنازیزاده، ادامه فرایند توسعه این میدان با مدل جدید قراردادهای نفتی با مشارکت شرکت «اویک» و شریک روسیاش قطعی شده است.

به گفته این مدیر نفتی، تحقق اهداف توسعهای غرب کارون و افزایش برداشت از میادین این منطقه به بیش از یک میلیون بشکه در سالهای آینده، به حدود 15 تا 20 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

منبع:خبرگزاری ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر