/
۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲

آیا توتال از اطلاعات فاز 11 پارس جنوبی سوءاستفاده کرده است؟

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس معتقد است توتال در سال 2006 به اطلاعات پارس جنوبی دسترسی داشته و اگر قرار بر سوءاستفاده و دادن اطلاعات به قطر باشد باید چند سال گذشته از آن سوءاستفاده می‌کرد.
کد خبر : ۱۳۸۱۰
آیا توتال از اطلاعات فاز 11 پارس جنوبی سوءاستفاده کرده است؟

محمد مشکین‌فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به سئوال خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت مبنی بر سوءاستفاده احتمالی توتال از اطلاعاتی که طی چند سال گذشته در فاز 11 پارس جنوبی در اختیار داشته گفت تاکنون در این خصوص چیزی مشاهده نشده است. مشکین‌فام افزود: به لحاظ فنی این موضوع را نمی‌توان توجیه کرد. ما با کشور قطر دارای میدان مشترک هستیم و به خاطر داشتن چاه‌های متعدد در این میدان مشترک هر ساله جلسات مشترکی با قطر برگزار می‌کنیم. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تاکید کرد که ما با کشور قطر اطلاعات چاهها را با هم مبادله می‌کنیم. وی در این خصوص گفت: برخی اوقات قطری‌ها اطلاعات چاههایی که در محدوده ما قرار دارد را به ما می‌دهند و متقابلا برخی اوقات ما این کار را انجام می‌دهیم.

مشکین‌فام به سابقه حضور توتال در ایران اشاره کرد و گفت: شرکت توتال در سال 2006 کل اطلاعات بلوک 11 را در اختیار داشت و اگر قصد داشت این اطلاعات را در اختیار قطر قرار دهد کل این اطلاعات در اختیار آنها بود. شرکتی مانند توتال یک شرکت بین‌المللی و حرفه‌ای است که به موافقت‎نامه‌های همکاری خود پایبند هستند و تاکنون چیزی دال بر اینکه اطلاعات ما را به طرف مقابل داده شده باشد ندیده‌ایم. دادن اطلاعات فاز 11 پارس جنوبی به قطر توجیهی برای توتال ندارد. اگر توتال خواسته باشد به خاطر این موضوع یک سال وقت خود را تلف کند و با ما مذاکره کند، قرارداد ببندد و حدود 45 میلیون دلار هزینه کند توجیهی ندارد چرا که سال 2006 نیز به این اطلاعات دسترسی داشته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص میزان اشتغالی که این شرکت در طول یک سال گذشته در کشور داشته گفت: در طول یک سال گذشته حدود 20 هزار نفر به طور مستقیم در منطقه عسلویه با شرکت نفت و گاز پارس همکاری داشتند که در کنار این اشتغال، افراد زیاد دیگری نیز به طور غیرمستقیم با ما همکاری داشتند.

تهیه و تولید: سیدمسعود حسینی

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر