/
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷

پایه های آسیب دیده سکوی فاز 13 پارس جنوبی، نصب شد

مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی از پایان عملیات نصب و ایمن‌سازی پایه های سکوی فاز 13 پارس جنوبی خبر داد که به دلیل برخورد کشتی تخریب شده بود.
کد خبر : ۱۳۹۰

نبض نفت- اول فروردین ماه سال 1394 یک نفتکش نروژی متعلق به یک شرکت سنگاپوری به جکت فاز 13 (A) برخورد کرد که این جکت (پایه سکو) به‌ صورت کامل منهدم و تجهیزات نصب شده روی چاه ها، در عمق 50 متری دریا واژگون شد و چاه در وضع انفجار قرار گرفت.

پس از عملیات کارشناسان ایرانی، تجهیزات صدمه دیده خارج و عملیات کشتن چاه (ایمن و غیرفعال کردن چاه) انجام شد.
پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد این حادثه غیرعمدی بود و بر این اساس، شرکت بیمه کننده، پرداخت هزینه را تقبل کرد
بیمه کننده این نفتکش نروژی یک شرکت بیمه گر انگلیسی است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته قرار شد این شرکت خسارت 180 میلیون تا 250 میلیون دلاری را پرداخت کند.
در نهایت، پس از گذشت بیش از 2 سال، پایه های سکو (جکت) دوباره ساخته و در محل این فاز نصب شده است.
به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت نفت، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی اعلام کرد: با تکمیل چاه‌های یادشده، این موقعیت در خردادماه سال آینده آماده بهره‌برداری می شود.
«پیام معتمد» یادآوری کرد: به دلیل سهل‌انگاری کاپیتان شناور سنگاپوری، آسیب جدی به تاسیسات و چاه‌های جکت سرچاهی طرح توسعه فاز 13 وارد آمد و همه طرح از این حادثه متاثر شد؛ به گونه ای که تعمیر آن با مشکل و خطرهای احتمالی ایمنی و زیست‌محیطی فراوانی همراه بود.
معتمد ادامه داد: پس از ارزیابی ریسک‌های مربوط و تشکیل کمیته بحران، به سرعت هماهنگی‌های لازم با سازمان‌ها و مراجع مختلف بین‌المللی به منظور جبران خسارات وارده به تاسیسات فراساحلی دریایی طرح آغاز شد
این مسوول ادامه داد: همزمان در یک عملیات منحصر‌به‌فرد و پیچیده دریایی، با تلاش غواصان اشباع در عمق 56 متری از سطح دریا، چاه زنده شماره پنج این موقعیت مهار شد.
وی اعلام کرد: عملیات آواربرداری بیش از 2 هزار و 600 تن جکت سرچاهی آسیب‌دیده و پاک‌سازی و ایمن‌سازی چاه‌ها در محل اتصال با نظارت دقیق و مستمر نمایندگان طرح انجام شد. همزمان نیز عملیات مهندسی، خرید و ساخت جکت سرچاهی جدید برای نصب در همان موقعیت دریایی به دلیل استفاده، دسترسی و حفظ 11 حلقه چاه حفر شده پیشین با جدیت آغاز شد.
به گفته مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی، با پایان ساخت و بارگیری جکت، عملیات نصب این سازه دریایی از هجدهم شهریورماه امسال در موقعیت 13A آغاز شد و ششم مهرماه با پایان عملیات نصب توسط پیمانکاران داخلی و ایمن‌سازی منطقه با استفاده از علائم دریایی برای جلوگیری از تکرار حادثه برخورد با توجه به حجم بالای ترافیک شناورهای عبوری، جکت سرچاهی جدید به منظور قرارگیری ریگ حفاری برای تکمیل حفر چاه‌ها آماده شد.
به گزارش ایرنا، طرح توسعه فاز13 برای برداشت روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از میدان مشترک پارس جنوبی و استحصال روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز متان، 2 هزارو 900 تن گاز مایع ال پی جی، 2 هزارو 750 تن اتان، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد طراحی شده است
طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در قالب 24 فاز اجرایی شده است که اکنون با بهره برداری از 18 فاز آن روزانه 570 میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.

منبع:خبرگزاری ایرنا

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر