/
۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

ماجرای تامل برانگیز 1800 روحانی در وزارت نفت

سلیمی عضو فراکسیون روحانیون مجلس گفت مساجد تهران 1800 روحانی ندارد چه رسد به وزارت نفت. وی از وزارت نفت خواست اسامی روحانیون را برای شفاف‌سازی منتشر کند.
کد خبر : ۱۳۹۸۶

نبض نفت-بعد از آنکه فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بحث حضور 1800 روحانی در بدنه وزارت نفت را مطرح کرد این موضوع در فضای رسانه‌ای کشور انعکاس فراوانی داشت و بسیاری از خبرگزاری‌ها و پایگاههای خبری داخلی این موضوع را منعکس کردند. موضوع به قدری مهم بود که بسیاری از رسانه‌های خارجی نیز این خبر را تیتر کردند.

در همین راستا اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، ضمن تایید خبری که به نقل از  فریدون حسنوند، ریاست کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی منتشر شده و پوزش از ایشان به دلیل تکذیب اصل خبر از سوی برخی منابع، گفته هم‌اکنون هزار و ۸۰ نفر روحانی در سطح صنعت نفت مشغول اقامه نماز و فعالیت‌های مذهبی هستند که در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این عدد به اشتباه ۱۸۰۰ نفر ذکر شده است. در بخش دیگری از اطلاعیه روابط عمومی وزارت نفت چنین آمده است: "لازم به توضیح است که ۸۵۰ نفر از این روحانیون به امر اقامه نماز مشغول‌ هستند و ۲۳۰ نفر نیز در مقاطع زمانی خاص و مناسبت‌ها به عنوان مبلغ به مناطق مختلف اعزام می‌شوند." در این اطلاعیه تاکید شده است هیچ یک از این افراد با صنعت نفت رابطه استخدامی ندارند.

پایگاه خبری نبض نفت قبل از انتشار اطلاعیه روابط عمومی وزارت نفت گفتگویی با علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون روحانیون مجلس انجام داد و نظر وی را در این خصوص جویا شد.

سلیمی در این خصوص به پایگاه خبری نبض نفت گفت: آماری که در خصوص روحانیون حاضر در وزارت نفت ارائه شد مقداری برای ما هم تعجب‌آور بود. آمار 1800 نفر آمار بسیار بالایی است. دو بحث در این خصوص وجود دارد. یکی اینکه آیا این افراد در بخش‎های فنی به کار گرفته شده‌اند که بعید می‌دانم چنین باشد. اگر این افراد در برخی پالایشگاهها و پتروشیمی‎ها و مجموعه‌های مرتبط مانند نمازخانه‏‌ها حضور داشته باشند و از روحانیون برای امور فرهنگی دعوت به کار کرده باشند که این هم مقداری دور از ذهن است چرا که بعید می‌دانم این همه نمازخانه در اختیار وزارت نفت باشد.

نماینده محلات و دلیجان و عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: دوستانی که موضوع 1800 نفر روحانی را مطرح کرده‌اند باید مستندات آن را هم ارائه کنند. عدد مطرح شده خیلی زیاد است و برای ما هم تعجب‏‌آور است. مگر ما چقدر روحانی در کشور داریم که 1800 نفر آن در وزارت نفت مشغول هستند. این عدد برای من غیرقابل باور است. خود من هم مترصد بودم در یک فرصت مناسب از مسئولان وزارت نفت سئوال کنم این همه روحانی در آن مجموعه چه کار می‎کنند.

سلیمی با بیان اینکه جزئیات موضوع باید برای مردم شفاف شود گفت: اگر موضوع واقعیت دارد که باید شفاف‌سازی شود و اگر واقعیت ندارد که لازم است اعداد و ارقام واقعی را برای مردم بیان کنند. گاهی طرح یک مسئله به شدت موج ایجاد می‌کند و وقتی مسئولان موضوع را تکذیب می‎‌کنند مردم به آن تکذیبیه وقعی نمی‌نهند. شفاف‏سازی خیلی خوب است و چه خوب است که وزارت نفت اسامی این افراد را در سامانه‌ای قرار دهد تا مردم و مسئولان  اسامی را ببینند. مگر وزارت نفت چقدر کارمند دارد که 1800 روحانی داشته باشد.

سلیمی به حضور خود در وزارت نفت و مجموعه‌های مرتبط اشاره کرد و گفت: من که بارها و بارها در وزارت نفت جلسه داشته‎‌ام هنوز یک روحانی در آنجا ندیده‌ام. من در عسلویه برای بازدید رفته‌ام در پتروشیمی‌ها حضور داشته‌ام اما حتی یک روحانی ندیدم. این تعداد روحانی می‌خواهند در آنجا چه کار کنند؟

سلیمی به کارکرد اصلی روحانیت در جامعه اشاره کرد و گفت: کار اصلی روحانیت تبلیغ دین است، بیان حلال و حرام خدا و دفاع از مرزهای اعتقادی است. درست است که در مجموعه‌ها به عنوان مثال در یک پتروشیمی برای رفع شبهات کارکنان و برای اقامه نماز جماعت ممکن است یک روحانی را دعوت کرده باشند اما آمار 1800 نفر چیز عجیب و غریبی است که امیدوار هستم دوستان در وزارت نفت در این خصوص شفاف‎سازی کنند.

سلیمی در پایان گفت: من می‌دانستم که تعدادی از روحانیون در مجموعه وزارت نفت امور دینی را پیگیری می‌کنند به عنوان مثال نماز جماعت می‌خوانند و در ماه مبارک رمضان منبر می‌روند و در ماه محرم نیز تبلیغ انجام می‌دهند اما عدد 1800 نفر مقداری شگفت‌آور است. به جرات می‌گویم در هیچ وزارتخانه‌ای 1800 روحانی وجود ندارد. در کل مساجد تهران 1800 روحانی وجود ندارد چه رسد به وزارت نفت.

تهیه و تولید: سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر