/
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با نبض نفت خبر داد:

پیشنهاد جدید برای افزایش قیمت بنزین

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تهیه شدن طرحی خبر داد که بر اساس این طرح در عین حال که قیمت بنزین و گازوئیل افزایش پیدا نمی‌کند اما برای افرادی که مصرف بیشتر از حد در نظر گرفته شده داشته باشند مشمول عوارض می‌شوند.
کد خبر : ۱۴۱۲۹

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت از آماده سازی طرحی خبر داد که بر اساس آن قیمت بنزین برای مصرف‎کنندگان به صورت پلکانی افزایش پیدا می‏کند.

موافق افزایش قیمت بنزین در سال آینده نیستیم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آثار تورمی افزایش قیمت بنزین گفت: فضایی که در کشور برای افزایش قیمت سوخت وجود دارد یک شرایط خاصی است. به دلیل اینکه افزایش قیمت سوخت و تورم‌های ناشی از آن در سال‌های گذشته تجربه شده با این شرایط ما قطعا برای سال آینده موافق افزایش قیمت بنزین نیستیم. اما لازم است اشاره کنم که ما پیشنهادی را در این خصوص مطرح کرده‌ایم و در حال نهایی کردن آن پیشنهاد هستیم. پورابراهیمی در خصوص پیشنهاد مطرح شده در کمیسیون اقتصادی گفت: پیشنهاد ما این است که در سال 1398 قیمت حامل‌های انرژی ثابت بماند اما بر اساس سهمیه‎‌هایی که تعیین می‌شود ما عوارض و میزان مصرف را مبنا قرار دهیم. بر اساس این پیشنهاد هر فردی هر قدر دلش بخواهد بنزین مصرف کند اما قیمت به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال برای خودروهای شخصی قیمت بنزین تا 80 لیتر هزار تومان باشد اما تا 120 لیتر قیمت هر لیتر بنزین به عنوان مثال 50 درصد افزایش پیدا کند. از 120 لیتر تا 150 لیتر، قیمت بنزین دو برابر بنزین معمولی محاسبه شود. نماینده کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: این افزایش قیمت با افزایش مصرف رابطه مستقیم دارد و فرد هر چه بنزین بیشتری مصرف کند باید هزینه بیشتری پرداخت کند.

پورابراهیمی در خصوص ساز و کار پیشنهادی برای نحوه پرداخت عوارض قیمت بنزین نیز گفت: در خصوص نحوه پرداخت عوارض بنزین پیشنهاد ما این است که این افزایش قیمت در جایگاههای سوخت انجام نشود و در جای دیگری مانند پرداخت جریمه‎‌های راهنمایی و رانندگی پرداخت کند. تسویه حساب عوارض سه ماهه یا شش ماهه باشد و هر کسی که سوخت بیشتری مصرف کرد عوارض بیشتری پرداخت کند و هر کسی سوخت کمتری مصرف کرد سوخت وی با قیمت کمتری محاسبه شود.


قیمت سوخت برای بخش عمومی نباید افزایش یابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سئوال خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت که تکلیف بخش عمومی برای افزایش قیمت چه می‎‌شود گفت: در خصوص افزایش قیمت برای بخش عمومی نیز پیشنهاد ما این است که افزایشی شامل این بخش نشود چرا که ما معتقد هستیم ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور اهمیت بسیار زیادی دارد. هزینه حمل و نقل در کشور خیلی مهم است چه حمل و نقل مسافر درون شهری و برون شهری که با تاکسی و اتوبوس انجام می‎‌شود و چه حمل و نقل بار که توسط ناوگان باری کشور انجام می‌شود. وی افزود: برای مسیرهای بین شهری نیز پیشنهاد ما استفاده از GPS است. بر اساس GPS مسیر حرکت خودروهای حمل و نقل عمومی کنترل می‌شود که این حرکت باید با میزان مصرف آنها هماهنگی داشته باشد. اگر میزان مصرف سوخت با مسیر حرکت خودرو عمومی انطباق نداشته باشد مشمول جرایم مصرف می‌شود.


اجرای این طرح باعث کاهش قاچاق سوخت می‌شود

پورابراهیمی استفاده از کارت سوخت را یکی از الزامات این طرح دانست و گفت: اگر این اتفاق رخ دهد و حتی یک لیتر بنزین و گازوئیل بدون کارت سوخت توزیع نشود باعث می‌شود که هویت مصرف سوخت در کشور را شناسایی کنیم. بدون وجود کارت سوخت امکان مصرف بنزین یا گازوئیل وجود نداشته باشد. هر کارتی که سوخت مصرف می‌کند بر اساس عدد مورد نظر و میزان مصرف اضافه عوارض آن را پرداخت می‌کند. در صورت اجرایی شدن این طرح انگار که ما بنزین را صادر می‌کنیم و بنزین را با قیمت صادراتی محاسبه می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مهمترین فواید این طرح اشاره کرد و گفت: مهمترین فواید این طرح این است که از قاچاق سوخت جلوگیری می‌شود و باعث می‌شود مصرف بی‌رویه سوخت در کمترین حد خود قرار گیرد. همچنین اجرایی شدن این پیشنهاد و طرح باعث کاهش آلاینده‌های هوا می‌شود. این طح در مجموع هزینه‌های دولت را کاهش می‌‌دهد و درآمدی برای دولت خواهد بود و فواید زیادی خواهد داشت.

پورابراهیمی در پایان تاکید کرد طرح مورد نظر ما عدم افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در کنار اعمال عوارض برای مصرف سوخت است.

تهیه و تولید: سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر