/
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷

وزیر نفت عمان: آمریکا با پروژه انتقال گاز ایران به عمان مخالفت نکرده است

وزیر نفت عمان گفت که واشنگتن از کشورش نخواسته تا پروژه خط لوله گاز را با ایران متوقف کند و این مذاکرات ادامه دارد .
کد خبر : ۱۴۲۵۹

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تأکید بر اصرار واشنگتن به مسدود کردن درآمد ایران گفت که آمریکا قصد ندارد معافیت های بیشتری برای واردات نفت از ایران پس از اعمال تحریم ها اعطا کند .

برایان هوک در یک کنفرانس صنعتی در ابوظبی گفت:« ما قصد نداریم هیچ معافیت یا استثنایی برای واردات نفت خام از ایران در نظر بگیریم» .

واشنگتن پس از از سرگیری تحریم ها بر بخش انرژی ایران در نوامبر، به 8 کشور خریدار نفت این کشور معافیت داد. این کشورها شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هم می شدند .

هوک گفت:« ایران در حال حاضر انزوای اقتصادی را که تحریم‌های ما بر آن اعمال کرده‌اند، کاملاً حس می‌کند. ما نمی‌خواهیم جلوی درآمدهای این رژیم را بگیریم» .

وی مدعی شد:« 80 درصد درآمدهای ایران از صادرات نفت است. این کشور بزرگترین حامی تروریسم است. ما میخواهیم پولی را که این رژیم برای این کار لازم دارد مسدود کنیم».

تنش های بین ایران و آمریکا از ماه مه شدت گرفته است. دونالد ترامپ در ماه مه از قرارداد اتمی برجام که در سال 2015 بین تهران و قدرت‌های بزرگ دنیا بسته شده بود، بیرون رفت و گفت این قرارداد به نفع ایران است و تحریم هایی را که طی برجام برداشته شده بودند دوباره اعمال کرد .

هوک گفت:« ما یک قرارداد جدید و بهتر با ایران می خواهیم و در این روند میلیاردها و میلیارد ها دلار درآمد ایران را مسدود می‌کنیم تا با بحران نقدینگی مواجه شود» .

وی اظهار داشت که جمهوری اسلامی بدون فشار بر سر میز مذاکره باز نمی گردد .

تهران مذاکره مجدد درباره معاهده اتمی را رد کرده و می‌گوید برنامه موشکی بالستیک آن که یک دلیل دیگر نگرانی برای واشنگتن و متحدان منطقه‌ایش مثل اسرائیل و عربستان است، فقط جنبه دفاعی دارد .

هوک گفت:« واشنگتن از توقف واردات نفت چین از ایران خوشحال است و انتظار کاهش های بیشتری را در صادرات نفت ایران دارد. ما تازه شروع کرده ایم».

صادرات نفت خام ایران در ماه ژانویه برای سومین ماه متوالی به شدت کاهش می‌یابد. در این بین تهران به دنبال یافتن خریداران جدیدی در بحبوحه تحریم‌هاست .

محمد بن حامد الرمحی، وزیر نفت عمان به طور جداگانه در کنفرانس گفت که واشنگتن از کشورش نخواسته تا پروژه خط لوله گاز را با ایران متوقف کند و این مذاکرات ادامه دارد .

او گفت برخی شرکای این پروژه به خاطر ترس از تنبیه های واشنگتن به خاطر معامله با ایران از پروژه کنار رفته اند. ولی برخی شرکت های آسیایی دیگر علاقه دارند در این پروژه شرکت کنند.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر