/
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱

اصلاح الگوی مصرف انرژی نیازمند تلاش و کوشش همه مسئولین به خصوص فعالان حوزه دینی است

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران سه شنبه 18 دي ماه با حضور در دفتر حجه الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس محترم شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه موقت تهران، با وی دیدار و گفت و گو کرد.
کد خبر : ۱۴۲۶۱

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حجه الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و اعلام آمادگی کامل ائمه جمعه و جماعات برای همکاری بیشتر با شرکت ملی گاز ایران و تشکر از اقدامات بسیار خوب این شرکت در سطح کشور و اثرات مثبت آن در ایجاد آرامش و رفاه برای مردم عزیزمان ایران و مقایسه آن با شرایط سخت قبل از انقلاب، گفت: باید دستاوردها و خدماتی که این شرکت بعد از انقلاب به مردم ارائه داده است به طرق گوناگونی برای کلیه مردم و اقشار جامعه و به صورت هنرمندانه و مقایسه ای این دستاوردها در قبل و بعد از انقلاب و با دیگر کشورها برای مردم  تشریح و تبیین شود و تفاوتی که حاصل شده به بهترین شکل ممکن و با استفاده از آخرین تکنولوژی ها به استحضار مردم برسد.

وی ادامه داد: ظرفیت نماز جمعه کشور نیز برای بیان کردن چنین مطالبی بسيار خوب است. از این رو افتخار می کنیم که در نماز جمعه ها زحمات فرزندان انقلاب و سربازان گمنام آبادانی کشور را برای مردم بیان کنیم.

این مقام مسئول گفت: بیان دستاوردهای این صنعت و چگونگی استخراج، تولید، انتقال و توزیع برای مردم و همچنین چگونگی وضعیت سوخت در قبل و بعد از انقلاب منجر به شکر از خدای متعال می شود و قطعا افزایش درست و بهینه از این نعمت الهی را  درسطح جامعه در پی دارد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بعضی از مردم در مصرف انرژی روش های نادرستی را در پیش گرفته اند و یا به اجبار از تجهیزات غیر استاندارد و با بهره وری پایین استفاده می کنند که اصلاح اين امر به تلاش و کوشش همه مسئولین( آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه ها و..) و ما که در حوزه دین فعالیت می کنیم نیاز دارد.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور افزود: کسانی که در حوزه دین فعالیت می کنند با فرهنگ سازی مناسب در خصوص استفاده صحیح از انرژی می توانند کمک شایانی را برای بالا بردن افزایش اطلاعات عمومی مردم در استفاده ایمن و بهینه از انرژی ایفا کنند.

 وی در خاتمه گفت: آگاه سازی مردم برای استفاده صحیح از انرژی در نماز جمعه ها فرصت خوبی است و در هر جهتی که در این راستا کار شود امید آفرین و اثر بخش است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران: شرکت گاز؛ بومی ترین صنعت کشور است

در ابتدای این دیدار حسن منتظر تربتی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران نیز ضمن تشریح برخی از فعالیت های این شرکت، بیان داشت: در حال حاضر تقریبا همه شهرهای کشور به شبکه گاز متصل هستند و گازرسانی به روستاها نیز با قدرت ادامه دارد و تاکنون بیش از 27 هزار روستا از نعمت گاز بهره مند شده اند.

وی افزود: پیش بینی می کنیم روستاهایی که شرایط گازدار شدن را دارند، حدود 37 هزار روستا باشد؛ بنابراین اگر به حدود 10 هزار روستای دیگر گازرسانی صورت پذیرد، تقریبا کار گازرسانی به روستا ها در کشور به اتمام می رسد.

 وی در ادامه با بیان اینکه کمتر کشوری مانند ایران چنین پیشرفتی را در توسعه گازرسانی داشته است، گفت: در حال حاضر به برکت انقلاب اسلامی و تلاش های صورت گرفته تقریبا همه مردم از نعمت گاز استفاده می کنند و این بسیار دستاورد بزرگی است چرا که در گذشته یعنی قبل از انقلاب اکثر مردم از سوخت نفت، چوب و ذغال استفاده می کردند و برای تهیه آن با مشکلات عدیده ای مواجه بودند ولی خوشبختانه با آمدن گاز در زندگی مردم، دیگر آن موانع مرتفع شده و سوخت گاز با تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت گاز  به آسانی در اختیار عموم جامعه قرارگرفته است.

تربتی ادامه داد: از سوی دیگر مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت مصرف غیر صحیح و بی رویه گاز است و اسراف در مصرف این نعمت خدادادی موجب می شود که برای صادرات آن که موجب ارز آوری برای کشور است و نیز گاز رسانی به بخش های صنعتی و اشتغالزایی کشور و نیروگاه ها با مشکل روبرو شویم که نیاز به فرهنگ سازی در خصوص استفاده بهینه از گاز در سطح جامعه است.

معاون وزیر نفت در امورگاز بیان کرد: از نظر فروش نفت یک زمانی 4 میلیون بشکه تولید می کردیم اما در حال حاضر مقدار گازی که در زمستان تولید می کنیم از نظر برابری ارزش سوخت معادل 5 میلیون بشکه نفت در روز است یعنی اگر گاز نبود ما الان هیچ نفتی را برای صادرات نداشتیم و روزانه همه آن را مصرف می کردیم و چه بسا که وارد کننده نفت هم می شدیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با گازی که تولید و در نیروگاه ها مصرف می شود، علاوه بر اشتغالزایی، موجب کاهش آلودگی در سطح شهرها و کشور نیز شده است در حالی که اگر نیروگاه ها به جای گاز از سوخت مایع استفاده می کردند آلودگی محیط زیست و هوا به شدت افزایش پیدا می کرد که این امر مخاطرات فراوانی را برای عموم مردم جامعه به همراه داشت.

گاز یک محصول انقلابی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه سخنان خود در خصوص بهره مندی مردم از نعمت گاز در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: گاز یک نعمت انقلابی است چرا که گازرسانی در کشور قبل از  به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی تقریبا هیچ بود ولی بعد ازانقلاب، گازرسانی شتاب گسترده ای گرفت به گونه ای که در مقابل گازرساني به 27197 روستا در حال حاضر، تنها چند روستا در قبل از انقلاب از نعمت گاز برخودار بوده است.

تربتی افزود: در حال حاضر بیش از  38 هزار کیلومتر خطوط فشار قوي انتقال گاز طبيعي در کشور وجود دارد که از این مقدار تنها 2900 كيلومتر آن مربوط به قبل از انقلاب می شود و خطوط گاز داخل شهری ما نیز در حال حاضر بیش از 345 هزار کیلومتر است که این ها همه از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه برای استفاده عموم جامعه از این نعمت خدادای تلاش های شبانه روزی در حال انجام است، بیان کرد: گاز از اعماق چند هزار متری زمین استخراج و فرآورش می شود و از طریق خطوط لوله گاز  در کمتر از 30 ساعت به دست مردم عزیزمان می رسد از این رو لازم است مشترکین گاز طبیعی نهایت استفاده بهینه از آن را داشته باشند.

وی با بیان اینکه صنعت گاز بومی ترین صنعت است، گفت: قبل از انقلاب کلیه تجهیزات مرتبط با گاز از خارج کشور تأمین می شد ولی در حال حاضر بیش از 90 درصد اقلام مورد نیاز صنعت گاز را سازندگان داخلی تولید می کنند که تعامل تنگاتنگی با  آنان داریم.

تربتی ادامه داد: از نظر اشتغال نیز هرجا که اجرای پروژه ها و خط انتقال در حال انجام باشد از نیروهای همان منطقه برای سرعت بخشیدن به کار استفاده می کنیم و این امر موجب رشد اشتغالزایی در کشور نیز شده است.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود به برخی از حوادث ناشی از استفاده نادرست و ناایمن از گاز در سطح جامعه اشاره کرد و افزود: متأسفانه در هر سال شاهد اتفاقات ناگواری به دلیل استفاده ناصحیح و نا ایمن از گاز طبیعی در سطح کشور هستیم که بایستی از طرق مختلف و از جمله فرهنگ سازی و تبلیغات گسترده و همکاری مردم و همچنین با کمک مسئولین به خصوص ائمه محترم جمعه و جماعات در کل کشور آن را کاهش بدهیم و خوشبختانه در حال حاضر اقدامات مناسبی نیز در حال انجام است که بایستی توسعه یابد.

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر