/
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

جزئیات سومین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی

سومین مرحله فروش نفت خام در بورس با عرضه یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران به نرخ بشکه ای52 دلار و 42 سنت در اول بهمن ماه انجام می شود.
کد خبر : ۱۴۲۸۷

نبض نفت - 2 مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی تاکنون انجام شده که در مرحله نخست فروش نفت (6 آبان امسال)، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد، اما هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای (معادل 280 هزار بشکه) به نرخ بشکه ای 74 دلار و 85 سنت به فروش رسید.

همچنین در دومین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی (20 آبان) نیز 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه ای 64 دلار و 97 سنت معامله شد.

وزارت نفت پیش از این اعلام کرده بود که قرار است در سومین مرحله عرضه نفت خام، تغییرات ساختاری در نحوه عرضه نفت خام انجام شود.

براین اساس، وزارت نفت امروز (دوشنبه) به نقل از مدیر امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران گزارش داد: اول بهمن 1397 یک میلیون بشکه نفت خام سبک در حجم35 هزار بشکه‌ای با قیمت پایه 52,42 دلار به ازای هر بشکه عرضه خواهد شد.

سعید خوشرو افزود: علاوه بر امکان تسویه حساب با ارزهای بینالمللی، امکان تسویه کامل با ارز ریال ایران با نرخ سنا از تفاوتهای عرضه این نوبت با دورههای قبل است.

وی اظهار داشت: دوره تسویه حساب معاملات نیز در این دوره از 60 به 90 روز افزایش یافته است.

به گفته خوشرو، مجوزهای لازم از سران سه قوه برای عرضه سه میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی اخذ شده و در این مرحله، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران برای عرضه در نظر گرفته شده و به تناسب فروش، نسبت به حجم عرضه در دورههای بعدی تصمیم گیری و اقدام خواهد شد.

عرضه نفت خام در بورس انرژی ایران در چارچوب تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر ایجاد تنوع در روشهای فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفته است.

تاکنون، شیوه فروش نفت در بورس انرژی 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی بوده، اما با توجه به درخواست ها و پیشنهادات مطرح شده قرار است از این پس امکان خرید به شکل 100 درصد ریالی نیز فراهم شود.

سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی پیش از این گفته بود: شرکت های خارجی برای خرید نفت از بورس ابراز تمایل کرده اند و برخی کشورها از طریق سفارتخانه ها دنبال کسب اطلاعات درباره خرید نفت از بورس بوده اند و شماری از شرکت های خارجی نیز مستقیم برای رایزنی در این باره مراجعه و کد معاملاتی نیز اخذ کرده اند.

منبع: ایرنا

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر