/
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با نبض نفت:

افزایش قیمت و سهمیه‎بندی بنزین چقدر جدی است؟؟

کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن مخالفت با افزایش قیمت بنزین گفت به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم شرایط کشور برای افزایش قیمت بنزین مناسب نیست.
نویسنده:‌
کد خبر : ۱۴۲۹۹

سیدتقی کبیری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم شریف شهرستان‌های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت ضمن مخالفت با افزایش قیمت بنزین در سال آینده گفت اگر بخواهیم میزان مصرف بنزین را مدیریت کنیم راههای دیگری بجز افزایش قیمت هم وجود دارد.

در ادامه گفتگوی خبرنگار پایگاه خبری نبض نفت با سیدتقی کبیری نماینده خوی و چایپاره و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را می‏خوانید.

شما تا چه حد موافق یا مخالف افزایش قیمت بنزین در سال آینده هستید؟

به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی این افزایش قیمت به صلاح نباشد. موضوع افزایش قیمت بنزین تأثیراتی بر قیمت کالاها و خدمات دیگر دارد. امسال نوسان نرخ ارز به شدت بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته و کالاها تا 60 یا 70 درصد و گاهی 100 درصد افزایش پیدا کرده است و اگر قرار باشد نرخ بنزین هم افزایش پیدا کند یقینا شاهد افزایش مضاعف قیمت‌ها خواهیم بود. البته مدیریت مصرف بحث دیگری است که خارج از بحث افزایش قیمت است. بنابراین افزایش قیمت به دلیل بار روانی و تأثیری که در کالاهای اساسی دارد صحیح نیست.

اختصاص سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد تا چه حد صحت دارد و چه تأثیری بر میزان مصرف سوخت دارد؟

این موضوع هنوز به صورت جدی در مجلس مطرح نشده اما پیشنهاداتی برای مدیریت مصرف بنزین ارائه شده است. ما درگذشته تجربه سهمیهبندی را برای خودروها داشتیم. اصل موضوع مدیریت و نظارت امری لازم و ضروری است. در حال حاضر ما هم بحث قاچاق سوخت و هم بحث مصرف بی‌رویه را داریم که آثاری به غیر از اثرات اقتصادی مثل بحث محیط زیست، گران شدن خودرو و مسائلی دیگر در این راستا دارد. دادن سهمیه به خودروها باعث می‌شود بخشی از جامعه که خودرویی در اختیار ندارند از این یارانه محروم شوند در حالی که نباید اینگونه باشد. از طرفی عده‌ای متمول با در اختیار داشتن چند خودرو و یا حتی خودروهای فرسوده،‌ فقط از کارت سوخت آن استفاده می‌کنند. شاید پیشنهاد اختصاص سهمیه به افراد در صورتی که بتوانند در صورت عدم استفاده آن را به دولت بفروشند هم بتواند از قاچاق جلوگیری کند و هم مصرف را در حد بهینه نگه دارد تا بحث آلودگی محیط زیست و گرانی خودرو را نداشته باشیم.

آمارهایی که در مورد قاچاق سوخت از کشور می‌دهند تا چه حد صحت دارد و راه حل کاهش میزان قاچاق چیست؟

آمارها معمولا از طرق گوناگون و گاهی آمارهای رسمی است. اصل موضوع و قاچاق قابل توجه سوخت یک امر روشن بوده و قابل انکار نیست. آمارها در این زمینه با یک درصدی بالا یا پایین قابل تأمل است. بررسی اوضاع و شرایط جغرافیایی و همسایگان منطقه‌ای ما هم روشن می‌کند که زمینه این قاچاق وجود دارد. در غرب کشور، با توجه به قیمت دلار که حدود 12 تا 13 هزار تومان است و یا در جنوب و مرزهای دیگر هم همین گونه است و با توجه به قیمت 1000 تومانی بنزین در کشور زمینه این قاچاق به وجود می‌آید. به همین دلیل مهم‌ترین نکته در بحث جلوگیری از قاچاق بحث نظارت و دوم در بحث مدیریت مصرف است که بتوانیم خود به خود در مسیری قرار بگیریم که مصرف، مصرف واقعی بشود.

با احیای دوباره کارت سوخت موافق هستید یا نه و چه زمانی استفاده از این کارت‌ها اجباری می‌شود؟

با توجه به موضوعی که وزرات نفت مطرح کرده فعلا استفاده از کارت سوخت و سهمیه‌بندی مطرح نیست. به نظر می‌رسد یکی از اهداف این کار نظارت و مدیریت بر مصرف سوخت است تا بدانند افراد تا چه اندازه سوخت استفاده می‌کنند. طبیعی است این کارت‌ها می‌تواند ساز وکار اولیه سهمیهبندی چه برای خودروها و یا افراد را فراهم کند اما تا الان از طرف وزارت نفت و مجلس برای سهمیه‌بندی تصمیم جدی گرفته نشده است.


تهیه و تتظیم: سیدابراهیم حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر