/
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
گفتگوی ویژه نبض نفت با دو نفر از والدین حادثه آتش سوزی در مدرسه اسوه حسنه شهر زاهدان:

آتشی که آرزوهای چهار خانواده را بر باد داد

باید جای پدر باشی تا بدانی سوختن فرزند چیست، باید خودت این آتش را تجربه کنی تا بدانی سوختن چیست و باید درد و رنج ناشی از سوختن اعضای خانواده را تجربه کنی تا بدانی سوختن آنکه از جانت عزیزتر است چقدر سخت است.
کد خبر : ۱۴۳۹۲
آتشی که آرزوهای چهار خانواده را بر باد داد

به گزارش نبض نفت بیست و هفتم آذر در شهر زاهدان و در یک مدرسه باز هم شاهد یک سهل‌انگاری بودیم، سهل‌انگاری که منجر به آتش گرفتن مدرسه‌ای شد که سوختن چهار جگرگوشه فقط بخش اندکی از ماجراست.

بخاری نفت‌سوز بلای جان چهار کودک شد کودکانی که هزار امید و آرزو داشتند، پدر و مادر آنها هم خیلی آرزوها داشتند آرزوهایی که با آتش بخاری نفتی بر باد رفت.

 

دونفر از والدین جان‌باختگان این حادثه در گفت و گو با خبرنگار نبض نفت، ضمن تشکر از مردم برای هم‌دردی با این خانواده‌های عزادار در طول این مدت، پیگیری بیشتر کارشناسان و مسئولین را برای یافتن ریشه اصلی این حادثه خواستار شدند و همچنین به توضیح آنچه این مدت بر خانواده‌های عزادار گذشته است، پرداختند.

 

پیگیری آتش سوزی به یک دکتر متخصص نیاز دارد نه دکتر عمومی 

پدر یکی از دانش آموزان فوت شده از مردم بابت همدردی‌های بی دریغ تشکر کرد و گفت: بعد از این حادثه ناگوار خانواده‌ها اقدام به پیگیری کردند؛ می‌خواستیم بدانیم مقصر کیست، عمدی بوده است یا سهوی، ما پاسخ ابهاماتمان را می‌خواستیم، اینکه آتش سوزی چگونه رخ داده یا اینکه چرا آنقدر زمان برده و مهار نشده است؟ چطور این آتش سوزی با این حجم رخ می‌دهد و به هیچکس به جز دانش‌آموزان آسیبی نمی‌رسد؟ معلم و سرايدار و عوامل مدرسه كه اظهار داشته‌اند در محل حضور داشته هيچ آسيبی نمی‌بينند و بچه‌های‌ ما با اين شدت می‌سوزند كه حتی قابل شناسايی نیستند؟  

وی ادامه داد: تحقیقاتی را شروع کردیم، از اهالی محل سوال‌هایی کرده و تصاویری را به کارشناسان نشان دادیم، همچنین افرادی را به آنجا بردیم تا محل را رویت کنند؛ پس از پیگیری‌ها به این نتیجه رسیدیم که در این جریان چیزی فراتر از سهل‌انگاری رخ داده است. این محل از شلوغ‌ترین محل‌های شهر زاهدان بوده و بسیار پر رفت و آمد است و همچنین در هر زمانی از روز می‌توانیم شاهد تردد خودروها باشیم، به همین دلیل اهالی محل به بیرون آوردن جنازه‌ها اقدام کردند، ما می‌خواهیم بدانیم چرا خود مدرسه اقدام به مهار آتش سوزی نکرد و قبل از اينكه آتش سوزی گسترده شود از اهالی محل امداد نگرفتند؟ اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، مطمئنا افرادی كه جنازه بچه ها را بيرون آوردند می‌توانستند بچه ها را به سلامت از آتش بيرون آورند.

پدر یکی از دانش آموزان فوت شده با اشاره به انعکاس موارد ذکر شده به سیستم قضایی و کم‌کاری آن‌ها نسبت به پیگیری قضیه گفت: از بازپرس پرونده خواستیم ابهامات پرونده را مشخص کند، از آنجایی که هر موضوعی یک کارشناس مشخص دارد ما نیز خواستیم کارشناس مرتبط با موضوع آتش سوزی، ماجرا را پیگیری کند، اما بازپرس این پرونده را به کارشناس خسارت کار و حوادث کار سپرد که در این موضوع اصلا حائز نظر نبود. این یک سرماخوردگی نیست که بتوان برای درمان هم به دکتر عمومی و هم به دکتر متخصص مراجعه کرد؛ بلکه این یک بیماری عفونیست که باید برای تشخیص و درمان فقط به متخصص مراجعه شود.

 

میز و صندلی، دفتر و کتاب و تمام وسایلی که برای ما دنیایی از خاطره بود را در اوراق فروشی های حاشیه شهر دیدیم، قصاوت در چه حد كه جان فرزندان ما را گرفته و خاطراتشان را هم نابود كنند؛ ما داغدار بودیم و دیدن این صحنه ها به اندوهمان افزود

وی در پاسخ به این سوال که پس از حادثه چه رخ داد، بیان کرد: يک روز بعد از درخواست ما برای كارشناسی مجدد پلمپ را باز کردند، ملک را به صاحب تحویل دادند، و به سرعت وسایلی که در محل حادثه بود انتقال داده و حتی كلاس درس را گچ کرده و صحنه را به هم زدند‌. ما همچنین میز و صندلی، دفتر و کتاب و تمام وسایلی که برای ما دنیایی از خاطره بود را در اوراق فروشی های حاشیه شهر دیدیم، قصاوت در چه حد كه جان فرزندان ما را گرفته و خاطراتشان را هم نابود كنند؛ ما داغدار بودیم و دیدن این صحنه ها به اندوهمان افزود.

وی در پایان گفت: همه چیز را نباید بر گردن آموزش و پرورش انداخت، درست است که نظارت درست توسط این سازمان صورت نگرفته است، اما در مدرسه غیردولتی که با هزینه‌های والدین اداره می‌شود باید پیگیری‌های لازم انجام می‌شد نه که حتی از پاسخ دادن به ما خانوادههای داغ‌دیده فرار کنند. ما از مسئولین پیگیری صحیح می‌خواهیم نه تسليت و همدردی خالی و نه اینکه درهای دفتر خود را بروی ما ببندند.

  

خون فرزندانمان فراموش شد

پدر یکی دیگر از دانش‌آموزان فوت شده در حادثه آتش سوزی زاهدان، از مردم بابت همکاری و هم دردی تشکر و قدردانی کرده و گفت: مسئولین و نمایندگان نیز با ما همدردی کرده و برای پیگیری موضوع وعده‌های زیادی دادند، آن‌ها همچنین مبلغی را تحت عنوان چک به منظور خسارت بیمه آتش سوزی به ما پرداختند درحالی که ما نیازی به این پرداخت نداشتیم بلکه آنچه ما به آن نیازمند بودیم پیگیری و یافتن ریشه اصلی این حادثه بود. حتی چندین بار خواستار برگرداندن مبلغ دریافتی شدیم؛ زیرا بعد از پرداخت آن نسبت به بررسی موضوع بی اهمیت شدند و پیگیری را فراموش کردند.

وی در ادامه افزود: امیدوار بودیم فرزندانمان با موفقیت آینده خود را بسازند، با هزاران آرزو آنها را به مدرسه فرستادیم که این حادثه ناگوار آرزوهایمان را از ما گرفت و ما نیز تنها خواستهمان بررسی پرونده بود نه هیچ چیز دیگر؛ اما بدون حضور یک کارشناس مرتبط با موضوع به راحتی نسبت به پرونده بی اهمیت شدند و ما را بی‌پاسخ گذاشتند. ما درخواست کارشناس مرتبط کردیم، ولی برای یافتن ریشه اصلی مرگ فرزندانمان پول خواستند.

پدر یکی از دانش‌آموزان فوت شده به دلیل جلوگیری نکردن از ورود دخترش به کلاس اول که دچار آتش سوزی شده خواستار بررسی بیشتر پرونده شد و گفت: فرزند من پیش دبستانی بوده است، چرا باید در کلاس اول آسیب می‌دید؟ چطور یک چراغ نفتی باعث چنین حادثه‌ای شد و کسی نتوانست آن را مهار کند؟ آن‌ها در گرفتن خون فرزندانمان کوتاهی کردند و حالا هیچکس پاسخگوی ما نیست و صورت مسئله را به راحتی پاک می‌کنند.

تهیه و تولید: سعیده سنایی‌فر

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر