/
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد:

ابهام در طرح عقد قرارداد مستقیم دولت با نیروهای خدماتی و شرکتی

عزیزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه طرح عقد قرارداد مستقیم با نیروهای خدماتی و شرکتی در دستگاههای دولتی هنوز در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب نشده گفت که به دلیل اوضاع نامناسب بودجه در سال آینده این پیشنهاد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
نویسنده:‌
کد خبر : ۱۴۴۴۴
ابهام در طرح عقد قرارداد مستقیم دولت با نیروهای خدماتی و شرکتی

عبدالرضا عزیزی، نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، در یک گفت و گوی اختصاصی با نبض نفت در خصوص آخرین وضعیت طرح عقد قرارداد مستقیم دستگاههای دولتی با کارکنان خدماتی گفت: عقد قرارداد مستقیم با نیروهای شرکتی و خدماتی در دستگاه‌های دولتی در کمیسیون مشترک قانون خدمات مدیریت کشوری مطرح شده است. این موضوع برای اولین بار توسط اینجانب مطرح شد و در حال حاضر هم پیگیر موضوع هستیم. عزیزی افزود: ما انواع و اقسام کارمند داریم؛ رسمی، پیمانی، رسمی-آزمایشی، قراردادی، حجمی، قرارداد موقت و غیره. چنین تقسیم بندی باعث ایجاد ظلم نسبت به کارمندان می‌شود. به عنوان مثال در یک اتاق دو نفر با مدرک فوق لیسانس یک رشته نشسته‌اند، کسی که باسوادتر است، ۱۵ سال سابقه کار دارد و کسی که سوادش کمتر است ۵ سال سابقه کار دارد، اما به دلیل رسمی بودن نفر دوم حقوقش دو برابر نفر اول است. چه فرقی بین این دو وجود دارد؟ پیشنهاد من در کمیسیون این بود که به جای انواع و اقسام کارمند فقط دو نوع کارمند داشته باشیم.

به گزارش نبض نفت نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشور ما کارمندان یا حکومتی هستند یا تصدی‌گری. به ازای بازنشسته شدن هر دو کارمند تصدی‌گری یک کارمند و به ازای هر کارمند حکومتی یک کارمند دیگر جایگزین می‌شود. یعنی به ازای هر سه کارمند دو نفر جایگزین می‌شوند. این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با مقایسه تعداد کارمندان در کشور ایران و ژاپن گفت: در جامعه ما به ازای هر ۳۰ نفر، یک کارمند وجود دارد؛ این درحالی است که کشور ژاپن با ۱۲۸ میلیون جمعیت فقط ۱۵۰ هزار کارمند دارد یعنی در ژاپن از هر ۳۰۰ نفر یک نفر کارمند است و تعداد کارمندان ایران بر اساس این تناسب 10 برابر ژاپن است.

عزیزی افزود: بیشتر اعتبارات کشور ما جاری و مقدار اعتبارات عمرانی خیلی کم است. سطح اشتغال نیز پایین و سطح آسیب‌هایمان زیاد است درحالی که در ژاپن ۹۰ درصد اعتبارات عمرانی و کمتر از ۱۰ درصد اعتبارات جاری دارند. به همین دلیل آسیب‌های اجتماعی در ژاپن کمتر، سطح اشتغال و درآمد ناخالص ملی نیز بالاتر است.

وی درخصوص پرداخت حقوق براساس عملکرد کارمندان اظهار کرد: در کمیسیون اجتماعی این نوع پرداخت حقوق مورد استقبال قرار نگرفت. تاکید ما بیشتر بر تقسیم کارمندان به دو دسته حکومتی و غیرحکومتی است. نباید بین کارمندان غیرحکومتی و کارمندان حکومتی از نظر حقوق و مزایا تفاوتی قائل شد.

عزیزی تبعیض بین کارمندان وزارت نفت را زیاد دانست و گفت: تبعیض موجود بین کارمندان در صنعت نفت کشور زیاد است و به همین دلیل کارمندان شاکی بیشتری در آن حضور دارند. من این پیشنهاد را پیگیری کرده تا از تبعیض بین کارمندان و رفتن آن‌ها به خارج از کشور برای کار جلوگیری کنم. اگر کارمندی که تخصص دارد شاهد تبعیض باشد این تبعیض می‌تواند باعث مهاجرت نیروی متخصص شود.

عبدالرضا عزیزی خاطرنشان کرد: وضعیت این طرح به دلیل اوضاع نامناسب بودجه در ابهام است و اگر سال آینده شرایط مناسبی فراهم شد آن را بررسی خواهیم کرد. من با این نوع تقسیم‌بندی موافقم زیرا عطوفت اسلامی عدم تبعیض بین کارمندان را بیان می‌کند؛ هیچ تفاوتی بین کارمندان نباید گذاشت، البته که میان کسی که خوب‌تر و بیشتر کار می‌کند، باتعهد‌تر و باتجربه‌تر است با کسی که در رده پایین‌تر از او قرار دارد باید فرق گذاشت، اما بین کسانی که هم رده هستند نباید چنین تفاوتی قائل شویم.


تهیه و تولید: سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر