/
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

استفاده از سرمایه ایرانی‌های خارج از کشور برای پروژه‌های نفتی

رییس سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور، گفت: بسیاری از ایرانی‌ها در آمریکا سرمایه کلانی دارند و اگر صنعت نفت به آن‌ها تضامین کافی بدهد، می‌توانند سرمایه خود را برای انجام پروژه‌های نفتی به ایران وارد کنند.
کد خبر : ۱۴۴۴۵

نبض نفت - رضا خیامیان در مراسم آغاز به‌کار پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش با اشاره به تحریم‌های آمریکا و شرایط کنونی کشور، اظهار کرد: قطعا در این شرایط، شرکت‌های بزرگ نفتی که سهامداران‌شان شرکت‌های آمریکایی هستند مانند شل، توتال و بی پی، در ایران حاضر نمی‌شوند. حتی دایلم که یک شرکت کره‌ای است، زمانی که با تحریم‌های آمریکا مواجه شد، ایران را ترک کرد، بنابراین ما نباید به شرکت‌های بزرگ نفتی متکی شویم.

وی افزود: بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم و پیشنهاد آن را هم به ریاست جمهوری داده‌ایم، این است که شرکت‌هایی کوچک و متوسط ایرانی را با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی برای تشکیل شرکت‌های مشترک و پیشبرد پروژه‌های نفت و گاز جوینت کنیم.

رییس سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان این‌که یک پروژه بزرگ را می‌توان به تعداد زیادی از پروژه‌های کوچک تقسیم کرد، اظهار کرد: سپس می‌توان هر کدام از پروژه‌ها را در اختیار یک شرکت گذاشت که با شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی جوینت شوند. البته اگر تکنولوژی انجام پروژه‌ها در ایران موجود است، شرکت‌های ایرانی می‌توانند به تنهایی انجام دهند، اما اگر نیاز به ورود تکنولوژی بود، می‌توانند با شرکت‌های اروپایی جوینت شوند.

خیامیان با تاکید بر لزوم راه‌اندازی کانال مالی بین ایران و اروپا، گفت: همه این اهداف به شرطی محقق می‌شود که مسائل مالی بین ایران و اروپا حل شود. پیش از این با کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا هم صحبت کردیم. اگر این کانال راه‌اندازی شود، شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا که ارتباطی با آمریکا ندارند، آمادگی خود را برای حضور در بازار نفت و گاز ایران اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما درصدد بودیم در سمیناری از شرکت‌های متوسط و کوچک دعوت کنیم. ۱۱۰ شرکت هم برای حضور در این سمینار اعلام آمادگی کردند و منتظریم کانال مالی بین ایران و اروپا به نتیجه برسد. در این صورت می‌توانیم تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی را به ایران دعوت کنیم.

رییس سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با اشاره به موقعیت جزیره کیش، گفت: یکی از بهترین نقاطی که می‌توان از آن برای جوینت ونچر و انتقال فناوری استفاده کرد، جزیره کیش است. کیش پتانسیل مناسبی برای این کار دارد و درصورتی که مسوولان منطقه آزاد کیش کمک و همکاری کنند، این کار به راحتی انجام می‌شود و فضایی ایجاد می‌شود که شرکت‌های ایرانی و اروپایی همکاری مشترک خود را شروع کنند.

خیامیان تاکید کرد: همه این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که مسائل مالی برطرف شود و وزارت نفت هم به این همکاری و تقسیم کردن پروژه‌های بزرگ به کوچک تمایل داشته باشد. بعضی‌ها به این‌که پروژه‌ها کوچک شوند، اعتقادی ندارند. مسائل مالی را دولت ایران می‌تواند حل کند، به شرطی که فضا باز شود. زمانی که در فضای آشفته که نوسانات ارزی در آن زیاد است، به سر می‌بریم کمتر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های کشور است.

رییس سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ادامه با اشاره به سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور، اظهار کرد: بسیاری از ایرانی‌ها در آمریکا هستند که سرمایه کلانی دارند و از ترس این‌که حساب‌هایشان بلوکه شود، سرمایه‌های خود را به ایران نمی‌آورند. اگر صنعت نفت ایران تضامین کافی را بدهد، تمایل زیادی برای حضور در ایران دارند. باید مذاکره کنیم و ایرانیان خارج از کشور را جذب کنیم. صنعت نفت جاذبه‌های زیادی دارد و ایرانیان مقیم خارج از کشور به راحتی در این صنعت وارد می‌شوند.

خیامیان  با بیان این‌که حتی ایرانیان داخل کشور که امکانات مالی بالایی دارند را می‌توان جذب کرد که پروژه‌ها به سرانجام برسد، تاکید کرد که شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی، دانش و تکنولوژی لازم را دارند؛ برای دستیابی به تکنولوژی‌های ضروری و خاص هم راه وجود دارد. می‌توانیم از افراد بازنشسته همان شرکت‌ها بهره بگیریم.

رییس سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: مدیران ایرانی پروژه‌ها و مسئولان وزارت نفت باید به این باور برسند که این همکاری امکان‌پذیر است. البته در برخی پروژه‌های آی پی سی مناطق نفت‌خیز جنوب، این کار انجام شده و یک پروژه دو میلیارد دلاری به پروژه‌های کوچک ۲۰۰ میلیون یورویی تقسیم شده است و این امکان وجود دارد که به اعداد کوچک‌تر هم تقسیم شود.

نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش، شامگاه دوشنبه (یکم بهمن‌ماه)   آغاز به‌کار کرد. در این نمایشگاه که به مدت چهار روز و به میزبانی منطقه آزاد کیش برگزار می‌شود، نمایندگان بیش از ۱۳۵ شرکت داخلی و خارجی از  کشورهای بلژیک، چین، ایتالیا، ژاپن، انگلستان، جمهوری چک، هلند، امارات متحده عربی، روسیه، کره جنوبی و آمریکا حضور خواهند داشت تا در فضای نمایشگاهی به وسعت ۱۸ هزار مترمربع، آخرین دستاوردها و فناوری‌های مرتبط با صنایع نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، برق و انرژی نو را ارائه کنند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر