/
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نبض نفت خبر داد:

برداشت 10 برابری عربستان از ایران در میدان نفتی فروزان

خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران فقط روزانه 35 تا 40 هزار بشکه نفت از میدان نفتی فروزان برداشت می‌کند گفت در همین شرایط برداشت عربستان روزانه 450 هزار بشکه می‌باشد.
کد خبر : ۱۴۶۰۳
فاصله 10 برابری عربستان از ایران در میدان نفتی فروزان

هدایت‌اله خادمی عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم شهرستان‌های ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در یک گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نبض نفت با انتقاد از عمکرد وزارت نفت در بهره‌برداری از میدان‌های مشترک در خصوص وضعیت میدان نفتی فروزان گفت: میدان نفتی فروزان یکی از 28 میدان مشترک ایران با همسایگان است که در دریا و خشکی داریم. در اکثر میادین مشترک متناسب با زمان و متناسب با همسایگان که از این میادین برداشت می‌کنند ما برداشت نکرده‌ایم. خادمی افزود: ما در میدان نفتی فروزان که با عربستان مشترک هستیم روزانه بین 35 تا 40 هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم در حالی که عربستان روزانه 450 هزار بشکه در روز از این میدان نفت تولید می‎‌کند. البته این مشکل در سایر میادین نفتی نیز وجود دارد. در فرزاد A عربستان خیلی درست و حسابی فعالیت می‌کند و ما کار خاصی انجام نداده‌ایم. در فرزاد B با هندی‌ها قرارهایی گذاشتیم اما به توافق نرسیدیم. ما بجز در پارس جنوبی که در چند سال اخیر فعالیت‌هایی انجام شد و توانستیم از نظر برداشت به کشور قطر برسیم در سایر میادین مشترک چه در دریا و چه در خشکی و چه در جنوب متاسفانه عقب هستیم.

نماینده ایذه و باغملک در خصوص ریشه اصلی عقب‌ماندگی ایران در میدان‌های مشترک گفت: مهمترین دلایل این عقب‌ماندگی این است که نخواسته‌ایم. اگر می‌خواستیم می‌توانستیم انجام دهیم. به عنوان مثال در پارس جنوبی که فعالیت‌های خوبی انجام شد نتیجه داد و با حضور شرکت‌های خارجی و در برخی فازها از جمله 9، 10، 17، 18 و فاز 12 با حضور پررنگ شرکت‌های داخلی به نتیجه دلخواه رسید. وی تصریح کرد: در فاز 4 و 5 نیز شرکت‌های ایتالیایی حضور داشتند که در کنار آنها شرکت‌های ایرانی نیز همکاری داشتند. ما در این چند سال می‌توانستیم این گونه فعالیت‌ها را توسعه دهیم که انجام ندادیم. برخی‌ها برای این کم کاری دلایل مالی را مطرح می‌کنند در حالی که همین فازهای 9، 10، 17 و 18 در زمان تحریم و با اوراق مشارکت و جمع‌آوری نقدینگی در دست مردم، وزارت نفت توانست کار را انجام دهد. باز هم می‌توانستیم این پروژه‌ها را ادامه دهیم و میادین مشترک را فعال کنیم که این کار صورت نگرفت.

به گزارش نبض نفت خادمی در ادامه افزود: در میادین مشترک حتی با کشور عراق مذاکراتی را داشتیم که یک شرکت‌های مشترکی را تشکیل دهیم و آن شرکت‌ها نماینده هر دو طرف باشد و میادین مشترک را توسعه دهد. قرار بود این شرکت‌های مشترک برداشت از میادین مشترک با عراق را انجام دهد و سود حاصله تقسیم شود اما دنبال این کار هم نرفتیم.

تهیه و تولید: سیدمسعود حسینی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر