/
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶

۷۵ درصد نیازهای کالایی صنعت نفت از داخل تامین می‎شود

مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا شرکت ملی نفت ایران گفت: هم‎اکنون با قاطعیت اعلام می‎کنم بیش از ۷۵ درصد نیازهای کالایی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از داخل و با کیفیت مطلوب تامین می‎شود.
کد خبر : ۱۴۸۰۱

به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت ملی نفت ایران، رامین قلمبردزفولی ضمن مقایسه روند تامین کالا در ۴۰ سال گذشته تاکنون گفت: پیش‌تر، تنها یک تماس تلفنی کافی بود تا ۴۸ ساعت بعد بهترین و تازه‌ترین مدل توربین انگلیسی یا آمریکایی در آبادان تخلیه شود. همه چیز وارداتی بود.

وی افزود: در شرایطی که صنعت نفت کشور  به واردات کالا و تجهیزات وابسته بود، انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و همزمان نفت تحریم را تجربه کرد. شرکت ملی نفت ایران از یک شرکت ۱۰۰ درصد مصرفگرا با تحمل جنگ و شرایط خاص آن، باید در مسیری حرکت میکرد که بتواند نیازهای اساسی خود را تامین کند.

مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا شرکت ملی نفت با بیان اینکه توجه به ساخت داخل در صنعت نفت از زمان جنگ آغاز شد، اظهار کرد: اما این موضوع به‌طور متمرکز در شرکت ملی نفت ایران از سال ۷۲ کلید خورد، به‌طوری که نخستین لاینر هنگر (آویزههای استری چاههای نفت و گاز) در سال ۷۳ در مناطق نفتخیز جنوب نمونهسازی و یک سال بعد با تائید و انجام تست وارد چاه شد. قیمت این تجهیز داخلیسازی شده، یک هفتم نمونه خارجی بود.

قلمبردزفولی ادامه داد: با گذشت زمان سازندگان داخلی فعالیتهای خود را گسترش دادند. در سال ۸۰ بیشتر کالاها به روش مهندسی معکوس ساخته و نمونه تحویل میشد، اما اینکه سازندهای بخواهد متناسب با نیاز صنعت، کالایی را طراحی و تولید کند، هنوز ممکن نبود. البته برخی شرکتهای دولتی بودند که کارهای تحقیقاتی و طراحی انجام میدادند، اما هم هزینه بسیار بالا بود و هم زمان زیادی میطلبید.

وی افزود: اکنون و پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، خیلی قاطع میتوانم بگویم که بالای ۷۵ درصد نیازهای وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، با کیفیت قابل قبول از داخل تامین میشود.

به گفته مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالا شرکت ملی نفت، با آغاز بومیسازی ۱۰ گروه دوم کالایی و سیاستهای پیش رو در حوزه داخلیسازی، در سال ۱۴۰۰ و نیمه راه برنامه ششم توسعه، به‌طور قطع ۸۵ درصد، حتی ۹۰ درصد نیازهای صنعت نفت به کالا از داخل تامین خواهد شد.

قلمبردزفولی، لازمه رسیدن به خودکفایی در حوزه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را تغییر نگرش و سیاست در شرایط تحریم خواند و گفت: قوانین باید متناسب با شرایط تحریم و خاص مالی و پولی و تورمی کشور وضع شود.

وی توضیح داد: مدیریت کالا با سازندگان داخلی در شرایط پیش از تحریم قرارداد امضا کرده، حال اگر سازنده بخواهد در شرایط حاضر به تعهداتش عمل کند، قطعا ورشکست خواهد شد. حتی اعمال تعدیل در پرداختها هم نمیتواند جبرانکننده هزینه تامین مواد اولیه باشد. واقعا نمیتوان سازندگان را با قرارداد و ضمانت‌نامههایی که دادهاند تحت فشار قرار داد. حمایت ما به عنوان مجموعه نفت از سازندگان باید واقعی باشد.

قلمبردزفولی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت به تنهایی نمیتوانند در شرایط حاضر کمک‌رسان سازندگان باشند، گفت: همه حوزههای عملیاتی کشور، بانکها، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... باید دست به دست هم بدهند. باید پذیرفت که کار کردن در شرایطی که روزانه قوانین گمرکی آن و بانک مرکزی عوض میشود، دشوار است.

وی افزود: باید به سازندگان و کارشناسان در شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت افتخار کرد. همینها هستند که ۴۰ سال پای کار ایستادند و صنعت ساخت داخل را به اینجا رساندند، به جایی که با افتخار اکنون میتوانیم بگوییم ۷۵ درصد نیازهای صنعت از داخل تامین میشود.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر