/
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶

سازوکار جدید، پرداخت بدهی های عراق به ایران را تسریع می کند

وزیر دارایی عراق تاکید کرد: سازوکار پرداخت مالی جدید میان دو کشور، پرداخت بدهی های برق و گاز عراق به ایران را تسریع می کند.
کد خبر : ۱۴۸۱۵

  نبض نفت -  'فواد حسین' وزیر دارایی عراق در دیدار 'عبدالناصر همتی' رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه با وی، بر تسریع پرداخت بدهی ها به طرف ایرانی تاکید کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این نشست با اشاره به درک محدودیت های بانک مرکزی عراق توسط ایران به دلیل شرایط تحریم گفت: ما انعطاف لازم را داریم که در همین چارچوب همکاری کنیم و توافق سه شنبه شب میان بانک های مرکزی دو کشور برای شروع مراودات پولی مناسب است.

همتی همچنین ابراز امیدواری کرد: طرفین برای پیشبرد روابط دو کشور گام های محکمی بر دارند.

وزیر دارایی عراق نیز با اشاره به تصویب بودجه سال جدید عراق توسط پارلمان این کشور گفت: بر اساس بودجه مصوب می توانیم موضوع صادرات ایران به عراق را آغاز و مشکل پرداخت مطالبت ایران را مخصوصا در حوزه گاز و برق حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بودجه خوبی برای حوزه برق عراق در نظر گرفته ایم افزود: برای بازپرداخت بدهی های ایران مبالغی را در نظر گرفته ایم که اجرایی شدن سازوکار پرداخت مالی جدید بین دو کشور که در توافقات این سفر حاصل شد آن را تسریع خواهد کرد.

در جریان دومین روز سفر همتی به عراق سه شنبه شب پس از چندین ساعت مذاکره میان هیات های دو طرف، توافقنامه سازوکار پرداخت مالی میان ایران و عراق از سوی رئیسان کل بانک های مرکزی دو کشور امضا شد.

وزیر دارایی عراق ادامه داد: از توافقات حاصل شده و مفاد آن اطلاع دارم و به منظور حل مشکلات موجود تلاش می کنم تا این توافقات به طور کامل اجرایی شود.

فواد حسین با تاکید بر لزوم تقویت مستمر روابط اقتصادی دو جانبه تصریح کرد: من با شما هم عقیده ام که مسایل بانکی کلید حل مشکلات و توسعه روابط ایران و عراق است و باید راهکارهای مناسب در این خصوص را در دیدارها پیدا کنیم.

'عبدالناصر همتی' رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عصر سه شنبه در راس هیاتی وارد بغداد پایتخت عراق شد و مورد استقبال 'علی العلاق' رییس کل بانک مرکزی این کشور قرار گرفت.

ساعتی پس از ورود همتی به عراق و پس از چندین ساعت مذاکره میان هیات های دو طرف، توافقنامه سازوکار پرداخت مالی میان ایران و عراق از سوی رئیسان کل بانک های مرکزی دو کشور امضا شد.

رئیس کل بانک مرکزی روز چهارشنبه و در دومین روز سفر خود همچنین با 'برهم صالح' رئیس جمهوری و 'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق جداگانه دیدار و گفتگو کرد و همچنین در نشستی با فعالان تجاری و بانکی ایران و عراق از نزدیک با مسائل و مشکلات آنان آشنا شد.

وی در پایان سفر دو روزه به پایتخت عراق در پاسخ به سوال خبرنگاران ایرانی در بغداد، گفت: دیدارها و مذاکرات بسیار خوبی با مقامات عراقی داشته و توافقی که میان بانک های مرکزی دو کشور انجام شده، زمینه رفع مشکلات و افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور را فراهم می کند.

همتی ابراز امیدواری کرد: با اراده جدی مقامات دو طرف در تقویت روابط همه جانبه اقتصادی، توافقات مورد نظر در این سفر هر چه زودتر اجرایی شود.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه عصر چهارشنبه بغداد را به مقصد کربلای معلا ترک کردند تا پس از زیارت عتبات عالیات در کربلا و نجف اشرف فردا پنجشنبه به کشور بازگردند.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر