/
۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱

وزارت نفت خرید از بورس انرژی را تسهیل می‌کند

نماینده عرضه نفت خام شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت:همه‌ محدودیت‌هایی که برای فروش نفت توسط امور بین‌الملل شرکت ملی نفت وجود دارد برای فروش نفت توسط خریداران بورس انرژی نیز وجود دارد.
کد خبر : ۱۴۹۱۱

نبض نفت - امیرحسین تبیانیان درباره الزام قانونی به عرضه نفت در بورس گفت: پیگیری وزارت نفت برای عرضه نفت در بورس بیشتر از اینکه اختیاری باشد به خاطر اجرای قانون است زیرا برای عرضه نفت در بورس الزام قانونی وجود دارد. ما به لحاظ تحریمی شرایط سختی داریم. البته باید گفت که همه‌ محدودیت‌هایی که برای فروش نفت توسط امور بین‌الملل شرکت ملی نفت وجود دارد برای فروش نفت توسط خریداران بورس انرژی نیز وجود دارد؛ پس نباید از این راهکار انتظار معجزه یک شبه را داشته باشیم.

وی افزود: به هر صورت جدای از میزان تاثیرگذاری فعلی این راهکار در دور زدن تحریم‌های نفتی ما الان هر چه زودتر اقدام به ایجاد زیرساخت کنیم قطعا زودتر نتیجه می گیریم و ما تلاش می کنیم که اطلاعیه عرضه منظم‌تر منتشر شود. خیلی از خریداران اطلاعیه عرضه را به زبان‌های دیگر از ما خواستند و ما اطلاعیه را به زبان انگلیسی نیز منتشر کردیم. قطعا این راهکار قابلیت بهبود را دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با توجه به بازخوردهایی که از بازار و خریداران دریافت کردیم سعی می کنیم با انجام اقداماتی با کمترین هزینه و در چارچوب اختیارات و با بیشترین تاثیرگذاری بخش خصوصی فعال را به این حوزه جذب کنیم، ادامه داد: امکان تسویه ریالی در فرایند خرید نفت در بورس شاید سخت‌ترین مجوزی بود که وزارت نفت برای تسهیل این جریان دریافت کرد؛ بنابراین می بینید که وزارت نفت اقدامات لازم را انجام داده است و این پیگیری‌ها ادامه دارد. قطعا خروجی عرضه نفت در بورس در بلند مدت این است که شرکت‌های و تجاری ایجاد خواهیم کرد که همانند فرآورده‌ها بتوانند در بازار نفت نیز وارد شده و به تجارت بپردازند و جایگاه ایران در بازارهای نفت جهانی را ارتقا بدهند.

لزوم عرضه بلندمدت نفت در بورس

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به ضرورت وجود اراده در وزارت نفت برای حصول اهداف عرضه نفت در بورس گفت: اگر نفت خودش را رقیب بورس بداند و رقابت کند که ببنیم کدام می توانیم بیشتر بفروشیم قطعا بورس نمی تواند با وزارت نفت در این زمینه رقابت کند و با اخلال مواجه می شود. باید این اراده از سوی حوزه کارشناسی تا حوزه مدیریتی وزارت نفت همراه اجرای این راهکار ضدتحریمی شود. متاسفانه در حوزه کارشناسی وزارت نفت تنها یک تفکر وجود دارد و آن اینکه به صورت انحصاری نفت بفروشیم که هم انحصار حفظ بشود و هم بازار بهم نریزد. به همین دلیل شرایط ثبت محموله به نحوی است که نفت را تنها به کسانی می فروشیم که پالایشگاه داشته باشند. در حالی که می توان با رعایت ملاحظاتی از روش‌های نوین برای تجارت نفت استفاده کرد.

وی ادامه داد: ما علاوه بر اینکه نفت را به صورت تک محموله‌ای در بورس عرضه می کنیم باید به این سمت برویم که نفت را به صورت دوره‌ای و بلندمدت عرضه کنیم. ایجاد یک بستر مناسب در بورس برای اینکه قراردادهای دوره‌ای در بورس منعقد شود از جمله اقدامات مهم برای اثرگذاری بیشتر این روش در فروش نفت کشور است.

عرضه مستمر نفت در بورس باعث توانمندسازی تجار فعلی نفت است

در همین ارتباط، محمد اسکندری، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ضرورت مطالبه فضای رسانه‌ای و دانشجویی گفت: به نظر من مطالبه‌ رسانه‌ها و جریان‌های دانشجویی کلیدی‌ترین موضوع است زیرا مانع ناکارآمدی متولیان امر می شود. بنابراین عرضه نفت در بورس می تواند در شرایط تحریمی و غیرتحریمی به ما کمک کند و با ایجاد مزیت اقتصادی تجار نفتی داخلی را برای فروش نفت از مسیرهای متنوع توانمند سازد. اگر این اتفاق افتاد و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی مانع اثرگذاری تحریم‌ها شویم دیگر فازهای بعدی تحریم‌ها اجرا نمی‌شود زیرا دیگر اثرگذار نخواهد بود.

وی در راستای ضرورت عرضه مداوم نفت در بورس گفت: عرضه مستمر نفت در بورس هم باعث توانمندسازی تجار فعلی نفت خواهد شد و هم زمینه رویش سایر تجار را فراهم خواهد کرد. عرضه باید مستمر باشد و نظارت‌های کافی توسط مجلس و سایر نهادهای قانون‌گذار انجام شود. باید الزامات قانونی کافی وجود داشته باشد. در بورس کالا هرجا الزام قانونی نبود مشکل داشتیم.

به گفته اسکندری اگر اراده وزارت نفت اثبات ناکارآمدی این روش باشد قطعا به جایی نمی رسیم، اما همانطور که قبلا هم گفتم ظاهرا این بار اراده کافی وجود دارد و با مطالعه اطلاعیه عرضه و مشاهده ریزه‌کاری‌های موجود این موضوع واضح می شود. شفافیت فرآیند خرید و فروش یک مزیت این سازوکار است و گمنامی نام خریداران تا حد قابل قبولی رعایت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار داشت: بخشی از فروش نفت حتی در شرایط غیرتحریمی باید به صورت ریالی باشد. الان دولت درامدش به دلار است و برای همین هر چه قیمت ارز بالاتر برود به نفعش است و دغدغه‌ای برای پایین آوردن قیمت ارز ندارد؛ باید احترام به پول ملی را از همینجا شروع کنیم و نفت را به صورت ریالی بفروشیم.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر