/
۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
یادداشت ویژه به قلم فرزاد وثوقی؛

اقتصادی که بابک زنجانی تولید می‌کند

قطع ارتباط ما با جهان به معنای استفاده از روش‎های قاچاق است. در واقع در کلامی ساده ما باید برای تامین ریز تا درشت نیازهای داخلی از راه قاچاق و یا آن عبارت دور زدن تحریم‌ها با هزینه‌های سرسام آور استفاده کنیم که بطور قطع راه و روش منطقی به نظر نمی‌آید و تولیدکننده بابک زنجانی هاست.
کد خبر : ۱۴۹۱۸
اقتصادی که بابک زنجانی تولید می‌کند

یادداشت به قلم فرزاد وثوقی، روزنامه‌نگار

اقتصاد روز نیازمند سرمایه گذاری است .ماعلاوه براینکه از سرمایه گذاری خارجی به معنای تاثیر گذار آن محروم هستیم از سرمایه گذاری داخلی هم به معنای تاثیر گذار آن محروم هستیم . تاثیر سرمایه گذاری ، به معنای ایجاد اشتغال ویا حفظ اشتغال موجود است والبته افزایش درآمدهاوخروج از رکود وتورم نیز از پیامدهای مثبت آن است .

از سال گذشته تا کنون تورم ، کارهای تخریبی خود را با افزایش قیمت دلار وکاهش ارزش پول ملی آغاز کرد .

طلا وسکه همپای ارزخارجی پله های تورمی را طی کردوتاثیر آنها برتمامی بخش های اقتصادی ملموس وپایدارشد . برای کشوری که از راه فروش نفت ارتزاق می کند فشارهای ارزی بسیار کشنده وویرانگر است . باید برای اتصال به اقتصاد جهانی فکری نمود . درگیری های سیاسی درداخل برای این منظور واتلاف زمان از جمله اموری است که تنها فشار برمردم را سخت تر می کند .

در تمامی موارد ردپای فساد دردستگاههای دولتی وآن قسم از مسوولانی دیده می شود که خود دستی براقتصاد کثیف دارند .اینکه با تغییر دولت و نظام سیاسی مورد توجه احزاب تاحدمعاون اول رییس جمهور هم به قوه قضاییه احضار ، محاکمه ومحکوم می شوند یک نوع دل نگرانی در روابط اجتماعی ایجاد می کند . فساد ومیل به زندگی اشرافی اولین واصلی ترین عامل ویرانگر نظام اقتصادی ومعیشتی احاد مردم است .

باید به این شیوه اداره کشور اذعان داشت که احزاب فرم خدمت به مردم ندارند ودرعمل منافع درون حزبی خودرا تامین می کنند . با این همه احزاب ما به آن درجه از رشد وبالندگی نرسیده اند تا حقوق عام را پیگیری کنند که اگر اینطور بود این همه مشکل در حوزه اقتصادی با محوریت اشتغال را شاهد نبودیم .

لنگار اشتغال به سمت نمودارهای دلهره آور ازآن جهت مورد توجه است که کاری برای سرمایه گذایر تاثیر گذار دراین حوزه انجام نشده است . ما در روزهای  گذشته که انواع طرح وپروژههای شهری وروستایی را افتتاح کردیم در انتظار افتتاح طرح وپروژه هایی بودیم که درحوزه صنعت ومعدن با سرمایه گذاری معلوم نیازهای اشتغال را تامین کند . نیازی که نگاه پرتاکید استاندارجدید  فارس جناب دکتر رحیمی را نیز به دنبال دارد تا در پایان سال 97 شاهد اعلام اشتغال واقعی وبه دوراز آمار سازی باشیم .

حالا اما بدون سرمایه گذاری در حوزه اشتغال پایدار وافزایش تورم و نابسامانی های اقتصادی وتاثیر برمعیشت مردم تنها باید شاهد افزایش آمارهای بیکاری باشیم .بیکاری که فشار برای تحت پوشش قرار گرفتن مراکز حمایتی نظیر کمیته امداد ویا موسسات خیریه را افزایش می دهد .

راهکار اصلی خروج از وضع موجود در اتباط با اقتصاد جهانی وایجاد امنیت برای سرمایه گذاری است . وقتی در داخل کشور یک اقتصاد بسته مبتنی برقاچاق وواسطه گری توام با فساد درون دستگاهی حاکم باشد سرمایه گذار تاثیر گذار وکارآفرین واقعی در آن مشارکت نخواهد کرد .

 بانک های کشورمان باید با بانک های جهان درارتباط باشد واین ارتباط بین المللی دال برشفافیت اقتصادی ، به دور از فساد است .هر چند عده ای معدود دراین زمانه برای این ارتباط با شعارهای غیر واقعی خود مانع تراشی می کنند اما پایه هر اقتصاد برمدار ارتباط تولید کنندگان ، تجار ومصرف کنندگان می چرخد . این یک معادله عام فهم وبه دور از گنده گویی است . آنانکه براقتصاد بین المللی می تازند باید نگاهی به گذشته اقتصاد درجاده ابریشم داشته باشند .جاده ای که ملل جهان را به هم پیوند میداد  .

جاده ای که امروز اگر چه ما را به سنت های ملل جهان در گذشته می کشاند اما هم پیمان شدن با پیمان های جهانی را گوشزد می کند . معاهدات بین المللی را باید به زبان ساده برای مردم توضیح داد نه با عبارات شبه برانگیز . برای اطلاع عموم باید گفت ، جاده ابریشم یعنی هم اكنون ١٩٨ كشور جهان به صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های نه گانه منطقه‌ای در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند. از این بین ۳۷ کشور صاحب اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته عضو سازمان اصلی هستند.

اف‌ای‌تی‌اف در سال ۲۰۱۲ چهل و نه توصیه را به عنوان استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم ابلاغ كرد كه كشورهای عضو موظف شدند یا قوانینی برای رعایت این توصیه‌ها تصویب كنند و یا قوانین فعلی خود را ارتقاء دهند.

اف‌ای‌تی‌اف همه كشورهاى جهان را بر اساس پایبندى به این توصیه‌ها به ٤ دسته استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمكار و لیست سیاه دسته بندى می‌كند.

اف‌ای‌تی‌اف از بین همه كشورهای جهان ٩ كشور را در طى سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندى به استانداردهای جهانى مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در لیست سیاه قرار داده است و ایران وکره شمالی در همه سالهای اخیر در صدر این لیست بوده است.

ایران براى خروج از لیست سیاه باید قوانین داخلی خود در مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را بر اساس كنوانسیون‌های جهانى ای‌ام‌ال (AML) و سی‌اف‌تی (CFT) اصلاح و عملیاتى کند.

در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان اف‌ای‌تی‌اف در طى فرصت باقى مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملا ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانكى و پولی از سوى بانك‌های جهانى با بانك‌های ایرانى ناممكن شده و كشور عملا در یك تحریم تمام‌عیار بانكى جهانى فراتر از تحریم‌های آمریكا قرار خواهد گرفت.

ذکر این موارد از آن جهت دارای اهمیت است که برخی هنوز با واژگان این پیام آگاهی ندارند . قطع ارتباط ما با جهان به معنای استفاده از روش های قاچاق است . درواقع در کلامی ساده ما باید برای تامین ریز تا درشت نیازهای داخلی از راه قاچاق ویا آن عبارت دور زدن تحریم ها با هزینه های سرسام آور استفاده کنیم که بطور قطع راه وروش منطقی به نظر نمی آید وتولید کننده بابک زنجانی هاست.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر