/
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳

پیامدهای حذف قیر از لایحه بودجه 98

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اکنون باید فشار بر دولت کم شود و وکیوم باتوم در پروژه‌های عمرانی مصرف شود و پالایش نفت خام تداوم داشته باشد چون پالایشگاه‌ها مخازن زیادی برای ذخیره ندارند.
کد خبر : ۱۴۹۹۲

نبض نفت - وحید شیخی درباره تغییر بند "ه" بودجه مبنی بر تحویل پول نقد به جای قیر به پروژه های عمرانی اظهار داشت: در لایحه پیشنهادی بودجه اعلام شده از این پس ماده اولیه به قیرسازان و دستگاه‌های دولتی جهت تولید قیر مورد نیاز پروژه‌های عمرانی تخصیص پیدا نکند.این موضوع با توجه به کسری 45 تا 100 هزار میلیارد تومانی بودجه و مشکلاتی که بابت صادرات نفت داریم، خطر بزرگی در پی دارد.

بحران تردد کشتی‌ها

وی افزود: طی مدت اخیر به خاطر مشکلات ارزی در صادرات قیر دچار بحران بوده‌ایم، اگر وکیوم باتوم و مواد اولیه به واحدهای قیرسازی تحویل داده نشود و تبدیل به نفت کوره شود، سال آینده سولفور نفت کوره بالا می‌رود و IMO هم اعلام کرده با این درصد سولفور اجازه تردد کشتی‌ها را نمی‌دهد، همه اینها باعث می‌شود بحرانی پیش رو داشته باشیم.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: بهتر بود VB به همان شکل گذشته در اختیار قیرسازان قرار می‌گرفت تا هم شرکت‌های قیرساز به فعالیت خود ادامه دهند و هم بار مالی از دوش دولت برداشته شود و جلوی پالایش هم گرفته نمی‌شود، زمانی که وکیوم باتوم از پالایشگاه‌ها بیرون نیاید فقط باید تبدیل به نفت کوره شود، یا باید در نیروگاه‌ها بسوزد و بحران زیست محیطی ایجاد کند و یا با تخفیف بسیار زیاد تحویل افرادی شود تا بفروشند که باز هم بحران زیست محیطی ایجاد می‌کند.

مخازن پالایشگاه‌ها پاسخگوی انبارش نفت کوره نیست

وی با بیان اینکه سولفور بالای نفت خام سنگین دلیل کیفیت بالای قیر ایران است، یادآور شد:  سال گذشته تحویل قیر 4 میلیون تن بود ما گفتیم امسال این میزان 3 میلیون تن باشد، زمانی که قرار است شرکت‌های تهاتری داشته باشیم، نیاز است که این رویه تحویل قیر تداوم داشته باشد. ضمن اینکه این ماده قانونی سالهاست گذاشته شده و ایرادات آن برطرف شده اکنون ساختار نظام مندی داریم که مشخص است و هزینه و وقت زیادی برای آن صرف شده حال اگر بخواهیم باز هم آن را تغییر دهیم و به جای وکیوم باتوم پول نقد تحویل بدهیم هزینه‌ها دو چندان می‌شود.

شیخی تاکید کرد: اکنون باید فشار بر دولت کم شود و وکیوم باتوم در پروژه‌های عمرانی مصرف شود و پالایش نفت خام تداوم داشته باشد چون پالایشگاه‌ها مخازن زیادی برای ذخیره ندارند.

جاده‌های نامناسب تلفات را افزایش داده است

وی ادامه داد: جاده‌های زیادی ساخته شده که بدون قیر مانده‌اند، با راه اندازی آنها می‌توانیم سهم عمده‌ای در کاهش تلفات جاده داشته باشم. سالانه باید درصدی از تلفات جاده‌ای را کاهش دهیم تا بتوانیم به استاندارهای بین المللی برسم کمبود اما کمبود زیرساخت و جاده مناسب باعث شده هر سال در تلفات جاده‌ای رشد داشته باشیم.

آمریکا و یونان بازار ایران را گرفتند

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره بازارهای صادرتی در شرایط تحریم نیز گفت: قطر مشتری وفاداری بود که سالها از ما خرید می‌کرد چندین ماه است که واردات از ما را متوقف کرده، امریکا و یونان با کشتی‌های 35 هزار تنی قیر را در امارات تخلیه می‌کنند، مشتریان ما هم راضی هستند با قیمت‌های بالاتر از آنها خرید کنند تا دچار مشکل تحریم نشوند.

وی بیان کرد: ما برای گشایش ال سی مشکل داریم بازرگانان ما تعهدات ارزی داخل کشور دارند که باعث می‌شود صادرات توجیه پذیر نباشد وقتی بازرگان کالا را در بورس خریده و تبدیل به قیر می‌کند دولت توقع دارد ارز را با نرخ نیما تحویل دهد این باعث شده قیر در صادرات رونق نداشته باشد و مشتریان را یکی پس از دیگری از دست می‌دهیم.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر