/
۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

اصرار مقامات عراقی برای واردات گاز از ایران به رغم تحریم آمریکا

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه آینده کشور با گاز ارتباط نزدیکی دارد ابراز امیدواری کرد که در این صنعت وضعیت بهتری پیدا کنیم.
کد خبر : ۱۵۰۵۲

نبض نفت - عباس ملکی در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اظهار داشت: گاز در مقایسه با نفت در کشور ما 40 سال است که مطرح شده، قبل از انقلاب فرعی بود و فقط در نقاطی از شیراز گازکشی داشتیم و بقیه کشور محروم بود و اکنون این یک امتیاز برای جمهوری اسلامی است.

وی افزود: ما از گذشته شبکه وسیع برق در اختیار داشتیم اما بنا به فشار نمایندگان و یا هر دلیل دیگری شبکه وسیعی از گاز نیز تهیه کردیم که اکنون هر دو باهم کار می‌کنند و این در حالی است که اگر به صورت اقتصادی نگاه می‌کردیم نیازی به هر دوی آنها در همه نقاط کشور نبود البته این را نیز باید در نظر داشت که اگر برای احداث شبکه گاز هزینه نمی‌کردیم پول را می‌خوردیم و صرف هزینه جاری می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه آینده کشور با گاز ارتباط نزدیکی دارد ابراز امیدواری کرد که در این صنعت وضعیت بهتری پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ما بیش از پنج میلیارد متر مکعب صادرات گاز داشته‌ایم، تصریح کرد: صادرات گاز این گونه نیست که تحت تاثیر تحریم ها قرار گیرد مثلا وقتی آمریکا عراق را تحت فشار قرار داد که از ایران واردات گاز نداشته باشد عراقی‌ها به آنها گفتند که اگر شما می‌توانید این انرژی را برای ما تامین کنید ما حاضریم با ایران قرارداد نداشته باشیم. لویی الخطیب وزیر برق عراق در جایی گفته زمانی که صدام سقوط کرد ما چیزی نداشتیم 3500 مگاوات ظرفیت برق داشتیم که آن هم با حملات داعش کاهش پیدا کرد اما اکنون بر اساس کمک فنی و گاز ایران اوضاع بهتری داریم. این سخنان را وی به هیئت‌هایی از کویت و عربستان هم گفته است.

وی در ادامه به خط لوله گاز آی پی اشاره کرد و گفت: احداث این خط لوله نیز نباید بگوییم اشتباه بوده است کار خوبی بود دولت و پیمانکاران اشتباه نکردند حال هم اگر پاکستان و هند گاز را از ما نمی‌خواهند ایرادی ندارد ما یک شاخه به عمان یک شاخه به چابهار و یک شاخه هم به شمال فرستاده‌ایم و اکنون کاری که می‌توانیم بکنیم این است که قیمت‌ها را در گاز متفاوت در نظر بگیریم مثلا گازی که به صنایع و یا برای پیست اسکی ارسال می‌شود با قیمت متفاوت باشد.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر