/
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷

کنیا به دلیل منازعه نفتی روابط دیپلماتیک با سومالی را قطع کرد

کنیا با متهم کردن سومالی به فروش بلوک های نفت و گازی که در قلمرو کنیا قرار دارند، روابط خود با این کشور را قطع کرد.
کد خبر : ۱۵۰۷۸

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، کنیا روابط دیپلماتیک با همسایه شمالی را پس از شدت گرفتن یک نزاع بر سر چند بلوک نفت و گاز قطع کرد. نایروبی سفیر سومالی را در روز ‌شنبه اخراج کرد و نماینده خودش را از سومالی فراخواند .

کنیا همسایه اش را متهم به فروش بلوک های نفت و گازی کرده که در قلمرو کنیا قرار دارند، ولی سومالی این اتهام را رد می‌کند. این درگیری از یک نزاع قدیمی بر سر مرز دریایی بین دو کشور ناشی می شود.

مقامات در نایروبی می‌گویند تصمیم نادرست دولت سومالی برای فروش بلوک های نفت و گاز در قلمرو دریایی کنیا هم مرز با سومالی، باعث فراخوان سفیر این کشور از موگادشو و اخراج دیپلمات سومالی شده است. آنها اضافه کردند که این فروش یک توهین بزرگ و یک عمل غیر قانونی در مورد منابع کنیاست .

دادگاه بین المللی لاهه در حال بررسی این پرونده با توجه به مرز دریایی بین دو این کشور شاخ  آفریقاست .

سومالی هفته گذشته اعلام کرد چندین بلوک نفت و گاز دریایی خود را در سال جاری به مناقصه می گذارد. این کار با انتقاد مخالفان مواجه شد که معتقدند این مناقصه باید تا زمان وضع قوانینی برای استفاده از منابع طبیعی کشور به تعویق بیفتد .سومالی احتمالا بر روی یک میلیارد بشکه نفت و گاز قرار دارد .

کنیا هم یک تازه وارد در صنعت نفت است. تولواویل ذخایری کشف کرده که می‌تواند حاوی 1.2 میلیارد بشکه نفت در بخش تورکانا باشد و در حال آماده شدن برای تولید از این منطقه در 2022 است .

ثروت تازه اکتشاف شده جدید برای هر دو کشور یک منبع درآمدی مهم و جدید است بنابراین این درگیری فعلی احتمالا آغاز یک تنش دوطرفه طولانی مدت تر است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر