/
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

نشست مشترک مدیران ارشد و دست اندرکاران HSE وزارت نفت و شرکت های ملی نفت ایران و ملی حفاری در اهواز

نشست مشترک هیئتی از مدیران ارشد و دست اندرکاران HSE وزارت نفت ، شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی حفاری در اهواز برگزار شد.
کد خبر : ۱۵۰۸۲

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، سرپرستی این هیئت را مشاور وزیر و مدیرکل HSE وزارت نفت بر  عهده داشت .

در این نشست که روز دوشنبه (29 بهمن ماه) در ساختمان مرکزی و با حضور مدیرعامل، قائم مقام، معاونان و شماری از مدیران و روسای عملیاتی و ستادی شرکت ملی حفاری ایران برگزار گردید، اقدامات انجام شده در خصوص الزامات HSE و پدافند غیر عامل در این شرکت  بررسی و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه مشاور وزیر و مدیرکل HSE   وزارت نفت به بیان سیاست ها و برنامه های جامع این وزارتخانه درباره مبحث ایمنی، بهداشت و محیط زیست در سطح صنعت نفت و تاکید مهندس بیژن زنگنه مقام عالی وزارت نفت بر رعایت دقیق الزامات تعریف شده در این مقوله پرداخت.

 دکتر سید باقر مرتضوی صنعت حفاری را خط مقدم تولید نفت و گاز توصیف و با اشاره به سختی و ریسک بالای کار در این صنعت، گفت: تلاش و سختکوشی کارکنان شرکت ملی حفاری ایران در سطح صنعت نفت مثال زدنی است.

وی تعلقات سازمانی در این شرکت را یادآور و با بیان اینکه در اهداف کلان توسعه  شرکت ملی حفاری،  حضور در عرصه های بین المللی مدنظر قرار دارد، توجه ویژه به آموزش و روزآمد بودن را برای مشارکت در بازار رقابتی بسیار مهم ارزیابی کرد.

مرتضوی بهترین آموزش را فراگیری به صورت تئوری و عملی دانست و افزود: با توجه به منابع انسانی و ظرفیت های شرکت ملی حفاری، این شرکت باید از نظر سرآمدی در سطح بالا و در طراز شرکت های مطرح در عرصه حفاری در جهان باشد.

مشاور وزیر و مدیرکل HSE   وزارت نفت تلاش مضاعف، سعی، کوشش و جدیت در امر آموزش های تخصصی، استفاده بهینه و نگهداری تجهیزات را از نکات مهم در توسعه و پویایی شرکت عنوان و تصریح کرد: شرکت ملی حفاری در عرصه این صنعت راهبردی در کشور پیشران است.

در این نشست مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بر اهمیت و نقش محوری این شرکت در پاسخگویی به نیازهای صنعت نفت اشاره و تاکید کرد: در برنامه های روزانه شرکت اولویت نخست کار، توجه به مقوله ایمنی است و در این راستا موضوع آموزش و فرهنگ سازی در سطوح مختلف عملیاتی، پشتیبانی و اجرایی سازمان مورد تاکید است.

مهندس سید عبدالله موسوی با اشاره به برنامه ریزی در جهت افزایش راندمان و حضور فعال در پروژه های حفاری، افزود: در پروژه های جدید همسو با خدمات تحت الارضی که در قالب عملیات حفاری و خدمات جانبی از سوی این شرکت ارایه می گردد، اجرای بخش سطح الارضی پروژه نیز در نظر گرفته شده که در این زمینه باید آمادگی کامل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این شرکت هم اکنون 72 دستگاه حفاری خشکی و دریایی در تملک خود دارد، اظهار کرد: این دستگاه ها در زمان حاضر در مناطق نفتخیز خشکی و دریایی کشور در مدار عملیات قرار دارند و با عنایت به شرایط کار، اجرای ضوابط  و الزامات  HSE   به طور جدی دنبال می شود.

موسوی به این نکته اشاره کرد که شرکت ملی حفاری از داشته های مولفه های بسیار موثر در زنجیره تولید است و  برگزاری دوره های آموزشی در کنار دستگاه های حفاری، می تواند در راستای توجه به الزامات HSE در بخش های ایمنی، بهداشت و محیط زیست اثر بخشی مطلوبی به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پیوند با این مطلب، توجه بیش از پیش به رعایت استانداردها در دستگاه ها و تجهیزات حفاری و لحاظ نمودن دستورالعمل های  مرتبط در این خصوص را یادآور و افزود: سلامت نیروی انسانی در محیط کار و کارآمدی دکل ها و تجهیزات با رعایت استانداردها و ضوابط ایمنی ارتباط مستقیم دارد.

در ادامه این جلسه مدیر HSE   شرکت ملی نفت ایران به دستورالعمل ها و ابلاغیه وزیر نفت در پی حادثه فوران چاه 147 رگ سفید در بحث الزامات HSE خاصه در مقوله ایمنی، اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی به موازات دوره های آموزشی می تواند در پیشگیری از چنین حوادثی تاثیر گذار باشد.

مهندس مانی عبدالله زاده راد افزود: در مباحث ایمنی هدف حذف یا کاهش حوادث تکراری است و با توجه به برنامه های شرکت ملی حفاری ایران در اجرای پروژه های سطح الارضی، انتظار می رود این شرکت تعاملات نزدیک مستمر خود را با HSE   شرکت ملی نفت ایران افزایش دهد.

وی اظهار کرد: برگزاری دوره های آموزشی موثر با شاخصه های کار حفاری و اقدامات اصلاحی در راستای  اثر بخشی آنها همسو با ریشه یابی  علل حوادث و راهکارهای جلوگیری از وقوع و کاهش ضریب حادثه از مواردی محسوب می شود که لازم است مورد اهتمام واقع گردد.

 در این نشست مدیر HSE ، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی حفاری ایران گزارش مبسوطی از اقدامات و عملکرد این حوزه در بخش های عملیاتی، خدمات جانبی و ستادی به صورت پاورپوینت ارایه داد.

از نکات قابل توجه در گزارش مهندس سعید قربانی برخورداری تمامی دستگاه های حفاری از افسران ایمنی، درمانگاه، پزشک، آمبولانس و تکنیسین پزشکی، امکانات و تجهیزات اطفاء حریق و برگزاری آموزش های لازم از طریق دوره های هماهنگ شده با اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی بود.

وی همچنین به برگزاری 11 مورد مانور بحران سطح یک، 600 تمرین اضطراری در دستگاه های حفاری طی سال جاری، تدارک یونیت امداد ، نجات و آتش نشانی جهت امداد رسانی در شرایط اضطراری پس از حادثه فوران چاه 147 رگ سفید اشاره و آخرین اقدامات انجام شده در خصوص ارتقای وضعیت ایمنی دکل های حفاری با تکیه بر درس آموخته های حادثه رگ سفید را تشریح کرد.

قربانی انجام اولین ممیزی داخلی HSE ، رایزنی و هماهنگی با کارفرماها در مباحث HSE ، استاندارد سازی دوره های آموزشی ایمنی و افزایش سرانه آموزشی کارکنان، برگزاری دوره های آموزش بین المللی برای کارشناسان HSE ، طرح ساخت پویا نمایی درس از مهار فوران چاه و دوره های آموزشی حین خدمت برای  9 هزار و 562 نفر از کارکنان به منظور افزایش سطح آگاهی و کیفیت عملکرد آنان در دستگاه های حفاری را بخش دیگری از عملکرد این حوزه برشمرد.

مدیران HSE وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران پیش از حضور در این جلسه  از دستگاه حفاری 93 فتح که  هم اکنون در حال حفر یک حلقه چاه ارزیابی در میدان نفتی اهواز در مناطق نفتخیز جنوب است، بازدید به عمل آوردند.

در این بازدید که سرپرست معاونت مدیرعامل در عملیات حفاری، معاون مدیریت عملیات خشکی – 3 و مدیر و روسای HSE شرکت حضور داشتند، مهندس محمد آل خمیس در ارتباط با عملیات حفاری چاه ها، الزامات و استانداردهای تعریف شده در دستگاه های حفاری و سطح آموزش های کارکنان توضیحاتی ارایه داد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر