/
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱

استراتژی توسعه اقتصادی سواحل جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: قطعا توسعه سواحل و استفاده از ظرفیت های سواحل به ویژه در حوزه بنادر می تواند به جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود.
کد خبر : ۱۵۰۸۷

نبض نفت - علیم یارمحمدی عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عدم بهره گیری و توسعه سواحل در دهه های گذشته، گفت: قطعا ظرفیت کشور در حوزه سواحل در قیاس با اقلب کشورها کم نظیر است، از این رو از آغاز مجلس دهم، کمیسیون عمران مجلس کارگروهی را برای توسعه سواحل و بنادر تشکیل داد و تاکنون نشست های متعددی برای بررسی اهداف و برنامه ها برگزار شده است.

تنها حدود 2 درصد از ظرفیت سواحل استفاده شده است

متأسفانه تاکنون سهم کوچکی از برنامه ها در بحث توسعه سواحل محقق شده، به طوری که از 100 درصد ظرفیت سواحل، تنها حدود 2 درصد از بهره گیری شده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه تاکنون سهم کوچکی از برنامه ها در بحث توسعه سواحل محقق شده، به طوری که از 100 درصد ظرفیت سواحل، تنها حدود 2 درصد از بهره گیری شده است.

استفاده اقتصادی از سواحل باید جایگزین درآمدهای نفتی شود

وی تصریح کرد: قطعا توسعه سواحل و استفاده از ظرفیت های این مناطق به ویژه در حوزه بنادر می تواند به جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی تبدیل شود، به شرط آنکه بتوانیم بر اساس برنامه ها و چشم اندازهای ترسیم شده در کشور حرکت کنیم که متأسفانه تاکنون این مهم محقق نشده است.

جایگاه جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران، ظرفیتی بالقوه برای توسعه بنادر

یارمحمدی افزود: ایران از نظر جغرافیایی و ژئوپلیتیکی در جایگاه برجسته ای قرار دارد، زیرا جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه بنادر جنوب می تواند کشورهای منطقه و همسایه و پس از آن کشورهای جنوب شرق آسیا را تأمین کند.

ایران در مسیر 5 گذرگاه بین المللی قرار دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: در شرایط کنونی ایران در مسیر 5 گذرگاه بین المللی قرار دارد و ایجاد بنادر و توسعه سواحل می تواند نه تنها زمینه رشد آن منطقه شده، بلکه موجب توسعه چشم گیر اقتصاد کشور می شود.

توسعه سواحل مکران؛ ظرفیت سواحل برای بارگیری و تخلیه 80 میلیون کالا

وی ادامه داد: امروز سواحل جنوب کشور به ویژه سواحل مکران از ظرفیت بالایی برخوردار بوده، به ویژه آنکه در سندهای بالادستی بر توسعه سواحل مکران تأکید شده است، به طوری که بر اساس برنامه ریزی ها، این منطقه زمینه بارگیری و تخلیه 80 میلیون کالا را دارد، اما در شرایط کنونی تنها 8 میلیون تن کالا بارگیری و تخلیه می شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: به نظر من در شرایط کنونی اولویت اصلی توسعه پس‌کرانه های بنادر است، زمانی که بنادر به توسعه کافی دست پیدا کنند، آن وقت می توان توسعه سواحل دیگر را نیز در دستور کار قرار داد.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر