/
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
مدیرعامل شبکه گستر فن‌آوا در گفتگوی تفصیلی با نبض نفت:

نرم‌افزاری که خواب قاچاقچیان سوخت را آشفته می‌کند

رستمی مدیرعامل شرکت شبکه گستر فن‌آوا از تهیه سامانه‎ای خبر داد که به کمک این سامانه و هوشمندسازی جایگاههای سوخت در کشور می‌تواند کمک بسیار زیادی به کنترل سوخت کند و قاچاق سوخت را به حداقل برساند.
نویسنده:‌
کد خبر : ۱۵۰۸۸
نرم‌افزاری که خواب قاچاقچیان سوخت را آشفته می‌کند

محمود رستمی مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شبکه گستر فن‌آوا در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به اینکه سال 93 اولین بار بود که گروه فن‌آوا با برنده شدن در مناقصه سامانه هوشمند سوخت وارد حوزه نفت شد گفت: این شرکت تا سال 96 پشتیبانی سامانه هوشمند سوخت را به عهده داشت. وی افزود: آنچه عموم مردم در ظاهر می‌بینند جایگاه‌های پمپ بنزین و کارت هوشمند سوخت است که به این صورت بنزین را تهیه می‌کنیم ولی پشت صحنه این اتفاق یک سری سیستم دیگر وجود دارد که به مجموعه آن سامانه هوشمند سوخت می‌گویند. این سامانه هوشمند از خود جایگاه سوخت و دستگاه ریدر کارت آغاز شده و از آنجا توسط خطوط ارتباطی و تجهیزات ماهواره‌ای منتقل شده و اطلاعات وارد دیتاسنتر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌شوند. با این فرایند ما پشتیبانی دیتاسنتر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی را برعهده داریم و تیم ما که در آنجا مستقر است هم از سیستم نگهداری میکند و در صورت لزوم به روزرسانی نرم افزاری این کار را انجام می‌دهد.

رستمی با تاکید بر اینکه برای پشتیبانی سامانه هوشمند سوخت شرکت باید یک سیستم لجستیک قوی داشته باشد تا بتواند از تمامی مناطق، قطعات خراب شده را به مرکز آورده در آنجا تعمیر کند و سپس آنها را به مناطق مربوطه بازگرداند گفت: به این ترتیب ما به یک تعمیرگاه هم نیاز داریم تا بتوانیم قطعات را در آنجا تعمیر کنیم. علاوه بر این مجموعه که کار پشتیبانی سامانه هوشمند سوخت را بر عهده دارد، یک تیم بسیار قوی هم وجود دارد که باید نظارت کارفرمایی را بر این مجموعه داشته باشد. آنها همان مدیران و کارفرمایان دپارتمانی هستند که در شرکت پالایش و پخش وجود دارد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شبکه گستر فن‌آوا در پاسخ به این سئوال که مجموعه شما از چه زمانی پشتیبانی از سامانه هوشمند سوخت را بر عهده دارد گفت: از زمانی که سهمیه‌بندی بنزین انجام شد هر سال یک شرکت وظیفه پشتیبانی سامانه هوشمند سوخت را بر عهده داشت که در یک دوره دو سال و شش ماه این کار بر عهده شرکت شبکه گستر فن‌آوا بود. وی افزود: چون این پروژه یک پروژه بزرگی است و طبیعتاً نیاز به یک مدیریت پروژه قوی دارد این کار به صورت غیر متمرکز انجام شده اما مدیریت آن به صورت متمرکز صورت می‌گیرد. این کار بخش‌های مختلفی دارد. برای مثال دیتاسنتر هزینه‌هایی دارد که مربوط به ما نمی‌شود.

رستمی در خصوص هزینه مدیریت سامانه هوشمند سوخت نیز گفت: سرمایه‌گذاری بسیار خوبی بر روی آن انجام گرفته و به روز نگه داشتن آن مجموعه هزینه بسیار زیادی دارد و هزینه مربوط به نیروی انسانی که از این مجموعه نگهداری می‌کنند مربوط به شرکت ما می‎باشد. امسال در ۳۷ منطقه سوختی ۳۷ تیم پشتیبانی قرار داده شده ما در هر کدام از این مناطق تیم پشتیبانی داریم که خود شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران هم مدیریت دارد.

متوسط مبلغی که در سال به یک شرکت پشتیبانی داده می شود حدود ۱۵ میلیارد تومان است که این عدد نسبت به سالیان گذشته کاهش پیدا کرده است و این به علت بلوغی است که طی این سال‌ها ایجاد شده است و پایداری این سیستم باعث شد که هزینه‌های ملموس برای ما در بخش پشتیبانی کاهش پیدا کند اما همچنان می‌توان گفت هزینه‌های جانبی این پروژه بالا است.

رستمی در بخش دیگری از گفتگوی خود با پایگاه خبری نبض نفت به برخی دیگر از فعالیت‌های شرکت شبکه گستر فن‌آوا در حوزه صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: پروژه دیگری که برای شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در دست اجرا می‌باشد پروژه دیسپچینگ جایگاه‌های سوخت است. برای اینکه شرکت پخش بتواند به طور لحظه‌ای میزان موجودی سوخت جایگاه‌های سوخت را رصد کند سال گذشته پروژه‌ای را تعریف کرد. ما توانستیم مناقصه این پروژه را برنده شویم و در حال حاضر کارهای نصب تجهیزات را انجام می‌دهیم.

رستمی افزود: این نرم‌افزار ماحصل تلاش منحصر به فردی است که بر اساس آن می‌توانیم تمامی جایگاههای سوخت کشور را پایش کرده و ببینیم که هر کدام چه میزان گازوئیل، بنزین و سوخت‌های دیگر را دارند.

این نرم‌افزار جای توسعه دارد و می‌تواند از بسیاری موارد مانند قاچاق جلوگیری کند و مدیریت شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران می‌تواند اگر جایگاهی تخلف کند را شناسایی و مدیریت کند.

وی تصریح کرد: این پروژه بخش‌های مختلفی دارد که ما یک قسمت از آن را بر عهده گرفتیم و در فاز اول تا خرداد سال آینده فرصت داریم 500 جایگاه را مجهز به این سامانه بکنیم و بقیه جایگاه‌های دیگر متعلق به برندها هستند که شرکت پالایش و پخش آن را واگذار کرده است. البته قصد داریم که با آنها هم قراردادهایی را امضا کنیم تا این نرم‌افزار در آن جایگاهها نیز نصب شود.

رستمی در پاسخ به این سئوال که برای هوشمندسازی جایگاههای سوخت و نصب این نرم‌افزار با چه مشکلاتی مواجه شده‎‌اید گفت: طبیعتا در فرایند چنین پروژه‌های که مقاومت‌هایی وجود دارد و آن توقفها هم به همین دلیل است و قاچاقچی‌ها هم به هر روشی که بتوانند به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیرعامل شرکت شبکه گستر فن‌آوا در خصوص مشکلات بخش خصوصی در کشور گفت: هر بخش خصوصی مشکلات بیمه و مالیات و بانک را دارند و بسیاری از آنها به جای اینکه کار تولیدی کنند به دنبال خرید و فروش می‌روند تا کمتر درگیر مسائل مربوط به مالیات و بیمه شوند. قوانین در کشور ما خوب است اما بعضاً به درستی اجرا نمی‌شود و یا قانون در برخی مواقع سکوت کرده است.

رستمی در خصوص همکاری بانک‌ها با شرکت‌هایی که در عرصه تولید فعالیت دارند نیز گفت: بانک‌ها باید تسهیلات ویژه‌ای را برای شرکت‌هایی که خدمات ارائه می‌دهند در نظر بگیرند و این تسهیلات هم باید به صورتی باشد که سود کمی داشته باشد. گاهی اوقات می‌بینیم که یک جوانی وقتی می‌خواهد ده میلیون تومان وام ازدواج بگیرد او را بسیار اذیت می‌کنند اما افرادی می‌توانند به راحتی ده‌ها میلیارد وام بگیرند. اگر نگاه حمایتی به بخش خصوصی وجود داشته باشد مجموعه بیمه و مالیات قبول می‌کنند که این بخش باید کارش را به سهولت انجام بدهد تا اقتصاد کشور به اقتصاد مولدی تبدیل بشود.

رستمی در ادامه اظهار داشت: به دلیل رکودی که چند وقت است در اقتصاد وجود دارد شما هر روز شاهد ورشکست شدن یک شرکت خصوصی خواهید بود و اگر این روند ادامه پیدا کند چون بخش خصوصی از جایی حمایت نمی‌شود و خودش باید همه کارهایش را سامان بدهد این موضوع به نقطه آسیب‌پذیر بخش خصوصی تبدیل خواهد شد.

وی در خصوص نقش تحریم‌ها در چند ماه گذشته و تاثیر آن بر فعالیت شرکت خود گفت: ما چون بیشتر در بخش خدمات فعالیت می‌کنیم تحریم‌ها به طور مستقیم تاثیر بسیار کمی بر فعالیت‌های ما میگذارند اما از طرفی تحریم باعث شده جنب و جوش در بازار کمتر شود و این اتفاق عملا بر روی همه صنوف اثر می‌گذارد. این تاثیر در بخش خدماتی مقداری کمتر است اما بر روی بخش‌هایی که باید کارهای اجرایی انجام دهند تاثیر زیادی می‌گذارد.

رستمی در خصوص انتظارات خود از دولت و وزارت نفت گفت: تا زمانی که کیفیت کار ما خوب بوده است از طرف مجموعه‌هایی مثل شرکت نفت حمایت شده‌ایم اما انتظاری که از این مجموعه‌ها داریم این است که ما به عنوان یک مجموعه خصوصی که باید در ماه به حدود450 نفر حقوق بدهیم و حدود 40 شرکت مالی را تامین مالی کنیم خود نیز به تامین مالی احتیاج داریم و انتظار داریم که رسیدگی به صورت‌های مالی را تا این حد به تعویق نیاندازند و فرایند پرداخت‌ها نباید خیلی طولانی شود. تاخیر در پرداخت‌ها از طرف نهادهای دولتی باعث می‌شود به کیفیت کار ضربه وارد شود.

مدیرعامل شبکه گستر فن‌آوا در ادامه اظهار داشت: درحوزه هوشمندسازی صنعت نفت و گاز کارهای بسیار زیادی می‌توان انجام داد زیرا هوشمندسازی تنها یک مفهوم است و گستره زیادی دارد. زمانی بود که هوشمندسازی برای راحتی افراد بود اما امروزه دیگر برای دقت و نظم در کار ضرورت دارد. به عنوان مثال بحث هوشمندسازی جایگاه‌ها کمک می‌کند که ما برآوردی از ذخایر خودمان در اوج مسافرت‌ها داشته باشیم و یا از بروز حوادث غیرمترقبه جلوگیری کنیم و در این مسیر راه زیادی پیش روی ما است و جای سرمایه‌گذاری زیادی دارد.

تهیه و تنظیم: سیدمسعود حسینی و سعیده سنایی‌فر

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر